ΥΓΕΙΑ

Μαγνήσιο: Βλάβες στο DNA και παθήσεις που σχετίζονται με την ανεπάρκεια στον οργανισμό

Σινάνη Αικατερίνη

Η επάρκεια μαγνησίου στον οργανισμό, μπορεί να επιβραδύνει τη βλάβη του DNA που σχετίζεται με εκφυλιστικές παθήσεις, όπως είναι το Αλτσχάιμερ, το Πάρκινσον και ο καρκίνος.

Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Αυστραλίας (UniSA), οι οποίοι αφού εξέτασαν δείγματα αίματος από 172 μεσήλικες, διαπίστωσαν ότι όσοι είχαν χαμηλά επίπεδα μαγνησίου είχαν και υψηλά επίπεδα ομοκυστεΐνης, ενός αμινοξέος που μπορεί να βλάψει το DNA.

«Η μελέτη μας έδειξε άμεση συσχέτιση των χαμηλών επιπέδων μαγνησίου στο αίμα (λιγότερο από 18 mg/L) και της αυξημένης βλάβης του DNA, ακόμη και αφού λάβαμε υπόψη το φύλο και την ηλικία», δήλωσε ο Δρ. Περμάλ Ντέο, μοριακός βιολόγος και συν-συγγραφέας της μελέτης.

«Μετρήσαμε τα επίπεδα μαγνησίου, ομοκυστεΐνης (Hcy), φυλλικού οξέος και βιταμίνης Β12 και διαπιστώσαμε αντίστροφη συσχέτιση μεταξύ μαγνησίου και υδροχλωρικού οξέος και θετική συσχέτιση μεταξύ μαγνησίου, φυλλικού οξέος και βιταμίνης Β12», πρόσθεσε.

«Αυτό δείχνει ότι τα υψηλά επίπεδα μαγνησίου στο αίμα προστατεύουν τα γονίδιά μας από την τοξικότητα που προκαλεί η ομοκυστεΐνη, η οποία αυξάνεται όταν υπάρχει έλλειψη φυλλικού οξέος και βιταμίνης Β12» συμπλήρωσε.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, ο συνδυασμός χαμηλού μαγνησίου και υψηλής ομοκυστεΐνης μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα εμφάνισης γαστρεντερικών παθήσεων, καρκίνου, διαβήτη, Αλτσχάιμερ και Πάρκινσον.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η βλάβη που προκαλεί η έλλειψη μαγνησίου οφείλεται στο γεγονός ότι το ιχνοστοιχείο μπορεί να διαταράξει την ικανότητα του σώματος να παράγει ενέργεια και να τροφοδοτεί τα κύτταρα, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε ταχύτερη γήρανση των ιστών. Το μαγνήσιο, το οποίο είναι το τέταρτο σε αφθονία μέταλλο στο ανθρώπινο σώμα, έχει συνδεθεί με την υγιή σύνθεση DNA και RNA. Ωστόσο, η ανεπάρκειά του δεν είχε μελετηθεί επαρκώς όσον αφορά την καταστροφή αυτών των γενετικών φορέων, λένε οι ερευνητές.

Εκτός από τις επιδράσεις του στο DNA, το μαγνήσιο έχει αναγνωριστεί ως παράγοντας που σχετίζεται με πάνω από 300 ένζυμα στο σώμα, συμπεριλαμβανομένων αυτών που ρυθμίζουν την αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα και διασφαλίζουν τη σωστή λειτουργία των νεύρων.

Μαγνήσιο περιέχουν οι περισσότερες τροφές, το βρίσκουμε όμως σε μεγαλύτερη αφθονία στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα όσπρια, τα φρούτα, τους ξηρούς καρπούς και τους σπόρους, τα λιπαρά ψάρια, τα δημητριακά ολικής άλεσης, τη βρόμη, το καστανό ρύζι και τη μαύρη σοκολάτα.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στην επιστημονική επιθεώρηση European Journal of Nutrition.