ΥΓΕΙΑ

Αλτσχάιμερ: Πώς βελτιώνεται η μνήμη και απομακρύνονται τα συμπτώματα

Σινάνη Αικατερίνη

Η εκπαίδευση του εγκεφάλου με στόχο τη βελτίωση της μνήμης μπορεί να απομακρύνει τα συμπτώματα της νόσου Αλτσχάιμερ για χρόνια, υποστηρίζει μια νέα μελέτη.

Αλτσχάιμερ: Πώς βελτιώνεται η μνήμη και απομακρύνονται τα συμπτώματα

Οι ηλικιωμένοι παρουσίασαν βραδύτερη μείωση της μνήμης και των ικανοτήτων σκέψης αφού υποβλήθηκαν σε εγκεφαλική εκπαίδευση, σε σύγκριση με όσους δεν εκπαιδεύτηκαν, διαπίστωσαν οι ερευνητές.

Μετά την εκπαίδευση των ηλικιωμένων, το όφελος διατηρήθηκε για πέντε χρόνια, σύμφωνα με τα ευρήματα.

«Τα ευρήματα είναι σημαντικά επειδή πρόκειται για μη φαρμακολογική παρέμβαση -δεν χρησιμοποιήθηκαν φάρμακα- και μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στη ζωή των ατόμων που επηρεάζονται», δήλωσε η επικεφαλής Sylvie Belleville, ερευνήτρια στον τομέα της νευροεπιστήμης της γήρανσης και της πλαστικότητας του εγκεφάλου στο Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ.

Στη μελέτη συμπεριλήφθηκαν 145 ηλικιωμένοι με ήπια γνωστική διαταραχή οι οποίοι είχαν επισκεφθεί κλινικές μνήμης στο Μόντρεαλ και το Κεμπέκ μεταξύ 2012 και 2015.

Στο ένα τρίτο των ηλικιωμένων ανατέθηκε τυχαία να εκπαιδευτούν σε στρατηγικές μνήμης. Ασχολήθηκαν με δραστηριότητες όπως η απομνημόνευση ονομάτων ανθρώπων, η απομνημόνευση καταλόγων αντικειμένων ή εργασιών και η εστίαση της προσοχής για καλύτερη απομνημόνευση.

Ένα άλλο τρίτο έλαβε εκπαίδευση για τη βελτίωση της ψυχολογίας, μέχω τεχνικών διαχείρισης θυμού και επίλυσης προβλημάτων. Οι υπόλοιποι δεν έλαβαν κάποια εκπαίδευση.

Τα αρχικά ευρήματα «έδειξαν ότι η έγκαιρη παρέμβαση μπορεί να βελτιώσει τη γνωστική λειτουργία σε άτομα που διατρέχουν κίνδυνο για τη νόσο Αλτσχάιμερ», δήλωσε η Belleville.

«Παρατηρήσαμε επίσης αλλαγές στον εγκέφαλο που έδειχναν ότι τα άτομα αυτά είχαν αντισταθμίσει νοητικά την απώλεια μνήμης τους».

Οι ερευνητές επικοινώνησαν ξανά με τους συμμετέχοντες στη μελέτη πέντε χρόνια μετά από την εκπαίδευση για να δουν αν τα οφέλη διατηρήθηκαν με την πάροδο του χρόνου χωρίς νέα εκπαίδευση.

«Συνέχισαν να παρατηρούν ότι τα οφέλη για τη μνήμη και ο βαθμός άνοιας δεν είχαν αλλάξει σε όσους είχαν υποβληθεί σε εκπαίδευση, ενώ παρατηρήθηκε μείωση σε όσους δεν έλαβαν θεραπεία», δήλωσε η Belleville.

Όσοι είχαν εκπαιδευτεί στη μνήμη είχαν λιγότερη μείωση της μνήμης και πήραν καλύτερη βαθμολογία σε εξέταση ελέγχου των γνωστικών ικανοτήτων.

Τα ευρήματα «υπογραμμίζουν τις δυνατότητες της γνωστικής εκπαίδευσης ως προληπτικής προσέγγισης για τους γνωστικά ευάλωτους ηλικιωμένους, μειώνοντας τη γνωστική έκπτωση και ενδεχομένως καθυστερώντας την εμφάνιση της άνοιας», κατέληξε η μελέτη.

«Επιπλέον, είναι αξιοσημείωτο ότι αυτά τα διαρκή αποτελέσματα επιτεύχθηκαν μέσω μιας σχετικά σύντομης, οικονομικά αποδοτικής παρέμβασης που μπορεί εύκολα να εφαρμοστεί ως προληπτικό μέτρο για άτομα που διατρέχουν κίνδυνο», πρόσθεσαν οι ερευνητές.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Alzheimer's & Dementia: Diagnosis, Assessment & Disease Monitoring.