ΥΓΕΙΑ

Έρευνες υποστηρίζουν την απόφαση για τέλος των κινητών στα σχολεία

Μιχάλης Θερμόπουλος

Πριν από λίγες ημέρες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, ανακοίνωσε την απαγόρευση της χρήσης κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές στα σχολεία.

Έρευνες υποστηρίζουν την απόφαση για τέλος των κινητών στα σχολεία
Bigstock

Όπως είπε, θα απαγορεύεται η εμφανής κατοχή και χρήση κινητού καθ' όλη την διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας και ότι θα επιτρέπεται μόνο για έκτακτη ανάγκη.

“Προφανώς μπορούν οι μαθητές να έχουν στην τσάντα τους το κινητό αν συμβεί κάτι έκτακτο αλλά απαγορεύεται να το βγάλουν από την τσάντα για προφανείς λόγους. Όλοι συμφωνούν ότι είναι μια αυτονόητη κίνηση από την κυβέρνηση”, είπε χαρακτηριστικά.

Αυτή η απόφαση έχει και την επιστημονική στήριξη ψυχολόγων παιδιών κι εφήβων και όχι μόνο. Συγκεκριμένα, το να μείνουν τα κινητά τηλέφωνα έξω από τις τάξεις θα βοηθούσε στην εστίαση της προσοχής, στη βελτίωση της επίλυσης προβλημάτων και θα τονώσει τη δημιουργικότητα, υποστηρίζει ο δρ. Jon Piacentini, ψυχολόγος παιδιών και εφήβων στο UCLA Health.

“Υπάρχουν περισσότερα κακά παρά καλά, που συνδέονται με τη χρήση κινητού τηλεφώνου στο σχολείο”, πρόσθεσε.

Καθώς ξεκινά η νέα σχολική χρονιά σε όλο το βόρειο ημισφαίριο με το πέρας του καλοκαιριού, οι υπεύθυνοι των τοπικών σχολικών περιφερειών σε όλες τις ΗΠΑ σταθμίζουν τους περιορισμούς των κινητών τηλεφώνων, είπαν οι ειδικοί.

Σχεδόν το 84% των εφήβων ηλικίας 16 έως 19 ετών έχει κινητό τηλέφωνο, καθιστώντας τις συσκευές το ίδιο... αυτονόητες για τους μαθητές με τα βιβλία και τις σημειώσεις των μαθημάτων, σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας (NIH).

Επιπλέον, τα παιδιά των ΗΠΑ ηλικίας 8 έως 12 ετών περνούν περίπου 6 ώρες την ημέρα στις οθόνες, μερικές φορές ακόμα κι ενώ βρίσκονται στο μάθημα, ανέφερε το NIH.

“Γνωρίζουμε ότι πολλά παιδιά περνούν χρόνο στο τηλέφωνό τους κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή κατά τη διάρκεια του διαλείμματος”, είπε ο δρ. Piacentini.

Η διάσπαση της προσοχής μεταξύ τάξης και smartphone μπορεί να δυσκολέψει τους μαθητές να συγκεντρωθούν ή να λύσουν προβλήματα, σημείωσε.

Οι μαθητές που δεν μπορούν να συγκεντρωθούν “δεν έχουν την ικανότητα να έχουν πολλαπλές οπτικές γωνίες επί ενός ζητήματος ή να προσεγγίζουν τα προβλήματα από πολλές ππλευρές”, είπε ο δρ. Piacentini.

Τα κινητά τηλέφωνα μπορούν επίσης να βλάψουν τη φαντασία και τις δεξιότητες κριτικής σκέψης των παιδιών, με το να μην αφήνουν ποτέ το μυαλό τους να περιπλανηθεί και αυτή η πλήξη να διεγείρει τη δημιουργικότητα στα παιδιά, εξήγησε.

“Αν τα παιδιά είναι στα τηλέφωνά τους διαρκώς, αυτό δεν τους βοηθά να αναπτύξουν την αίσθηση ότι μπορούν να δημιουργήσουν, να κατανοήσουν και να δημιουργήσουν σκέψεις και ιδέες”, είπε ο ίδιος.

Τα smartphone μπορούν επίσης να εμποδίσουν την κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Οι παραδοσιακές μορφές παιχνιδιού και σύνδεσης, αντικαθίστανται από βιντεοπαιχνίδια και διαδικτυακές πλατφόρμες. Ως αποτέλεσμα, τα παιδιά μπορεί να μην είναι προετοιμασμένα να εμπλακούν κοινωνικά με άλλους που δεν γνωρίζουν.

Οι αλγόριθμοι των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (ΜΚΔ) μπορούν επίσης να αυξήσουν το άγχος ενός παιδιού, διαδίδοντας παραπληροφόρηση ή ενισχύοντας προκαταλήψεις, είπε ο δρ. Piacentini.

Τα παιδιά, χωρίς την ικανότητα και το πλαίσιο να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν τέτοια μηνύματα, μπορεί να πιστέψουν ότι “ο κόσμος είναι τρομακτικός”, είπε.

Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα σχολεία που απαγορεύουν τα κινητά τηλέφωνα στην τάξη, με το να υπερθεματίζουν τη σημασία του μέτρου και να εφαρμόζουν σχετικούς περιορισμούς και στο σπίτι.

Για παράδειγμα, οι γονείς μπορούν να απαγορεύσουν τα κινητά στο τραπέζι του φαγητού ή στην κρεβατοκάμαρα πριν κοιμηθούν τα παιδιά, είπε ο δρ. Piacentini. Οι γονείς μπορούν επίσης να δημιουργήσουν περισσότερες ευκαιρίες για τα παιδιά να αφήσουν τα τηλέφωνά τους και να απολαύσουν δραστηριότητες εκτός οθόνης με την οικογένεια και τους φίλους τους.

Πηγές: uclahealth.org, medicalxpress.com, ncbi.nlm.nih.gov, ncbi.nlm.nih.gov