Η ευτυχία διδάσκεται μέσα από 7 απλές συνήθειες
Πολλοί δυσκολεύονται να φτάσουν σε ένα επίπεδο γενικής ευτυχίας στη ζωή και να το διατηρήσουν μέσα από τις δυσκολίες και τις επιπλοκές της καθημερινότητας.
Μια νέα μελέτη από το πανεπιστήμιο του Μπρίστολ διαπιστώνει ότι η προσωπική ευτυχία μπορεί να επιτευχθεί μέσα από 7 βασικές συνήθειες. Το αποτέλεσμα μπορεί επίσης να είναι μακροχρόνιο, αρκεί κανείς να συνεχίσει να εξασκεί αυτά που έχει μάθει.
Άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα έχουν παρόμοια προγράμματα σπουδών, αλλά αυτή η μελέτη είναι η πρώτη που παρακολουθεί την μακροπρόθεσμη επιτυχία τέτοιων πρακτικών.
Στην μελέτη ερωτήθηκαν 228 προπτυχιακοί φοιτητές που είχαν παρακολουθήσει ένα από τα μαθήματα θετικής ψυχολογίας του πανεπιστημίου 1-2 χρόνια νωρίτερα. Οι μαθητές ανέφεραν 10-15% βελτίωση στην ευεξία τους αμέσως μετά την παρακολούθηση του μαθήματος.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν, επίσης, ότι το 51% της ομάδας (115 άτομα) είχε διατηρήσει τη θετική του στάση, συνεχίζοντας να εξασκεί τα επόμενα χρόνια τα “εργαλεία ευτυχίας” που είχε διδαχθεί.
Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Higher Education.
Οι 7 συνήθειες που μας διδάσκουν πώς να είμαστε ευτυχισμένοι
Ο δρ. Bruce Hood, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και συγγραφέας του βιβλίου “The Science of Happiness: Seven Lessons for Living Well”, κάνει λόγο για “κόλπα ευτυχίας” που διδάσκει μέσα από το μάθημά του, “Science of Happiness”:
- Κάντε πράξεις καλοσύνης
- Αυξήστε τις κοινωνικές σας συνδέσεων, συμπεριλαμβανομένης της έναρξης συνομιλιών με άτομα που δεν γνωρίζετε
- Επικεντρωθείτε στην στιγμή και απολαύστε τις εμπειρίες σας
- Στρέψτε σκοπίμως την προσοχή σας στα θετικά γεγονότα και τις πτυχές της ημέρας σας
- Εξασκηθείτε στο να νιώθετε και αν εκφράζετε ευγνωμοσύνη προς άλλους και προσπαθήστε να τους ευχαριστήσετε όπως ακριβώς επιθυμείτε
- Μείνετε σωματικά δραστήριοι
- Εμβαθύνετε σε πρακτικές ενσυνειδητότητας και άλλες τεχνικές διαλογισμού
“Το θέμα μας είναι οι παρανοήσεις σχετικά με την ευτυχία και η κατανόηση των γνωστικών μας προκαταλήψεων. Σκοπός είναι μέχρι το τέλος του μαθήματος, οι μαθητές να έχουν μια ολοκληρωμένη κατανόηση των διαφόρων παραγόντων που μπορούν να συμβάλουν στη δική τους ευημερία, αντί για μια λίστα δραστηριοτήτων που πρέπει να κάνουν”, είπε ο δρ. Hood.
Μερικοί μαθητές συνέχισαν να εξασκούνται σε μεθόδους ευτυχίας κάθε μέρα, ενώ άλλοι τις εφάρμοζαν περιοδικά, “για να μην αισθάνονται ότι επαναλαμβάνονται κάθε μέρα”, πρόσθεσε ο ίδιος.
Η αξία της αλλαγής εστίασης με σκοπό να βρεις την ευτυχία
Οι 7 συμβουλές έχουν να κάνουν σε μεγάλο βαθμό με την μετατόπιση της οπτικής του ατόμου, λέει ο δρ. Hood:
“Μεταβάλλουν την αίσθηση του εαυτού από κάποιον που είναι υπερβολικά εγωκεντρικός και μηρυκάζει στα προβλήματα και τη θέση του στη ζωή, σε κάποιον που είναι πιο αλλοκεντρικός: μέρος ενός συνδεδεμένου, αλληλένδετου δικτύου ανθρώπων και του κόσμου γενικότερα”.
Υποστηρίζει ότι κάνοντας αυτήν τη μετατόπιση θέτει κανείς τα προβλήματά του σε πιο σωστή προοπτική, κάνοντάς τα να φαίνονται λιγότερο συντριπτικά. Δεύτερον, “απολαμβάνουμε τα οφέλη της υποστήριξης και της σύνδεσης με τους άλλους”.
Ο νευροβιολόγος δρ. Tobias Esch, ο οποίος δεν συμμετείχε στην μελέτη και έχει ερευνήσει τις νευρολογικές πτυχές της ευτυχίας, συμφώνησε: “Πιστεύω ακράδαντα ότι η ευτυχία, γενικά, δεν είναι ούτε ιδιωτική, ούτε εγωιστική ούε και αποκλειστικά ηδονική”.
Η ευτυχία στον εγκέφαλο
Ο δρ. Esch περιέγραψε μερικά από αυτά που συμβαίνουν στον εγκέφαλο όταν αυξάνεται το αίσθημα ευτυχίας: “Παίρνει μπρος το σύστημα ανταμοιβής του εγκεφάλου. Η ανταμοιβή και τα κίνητρα αυξάνονται, όπως και η ευτυχία/ευεξία”.
“Πολλές δραστηριότητες θετικής ψυχολογίας, συμπεριλαμβανομένων των ψυχεδελικών, φαίνεται να μειώνουν τη δραστηριότητα του δικτύου προεπιλεγμένης λειτουργίας. Το δίκτυο προεπιλεγμένης λειτουργίας είναι το κύκλωμα στον εγκέφαλο που κατασκευάζει εικόνες του εαυτού μας και των άλλων. Αυτό το κύκλωμα γίνεται υπερβολικά ενεργό όταν δεν εστιάζουμε στον στόχο μας και σχετίζεται με αρνητικό μηρυκασμό”, είπε με την σειρά του ο δρ. Hood.
Η ευτυχία είναι μια διαδικασία
Ο δρ. Esch έχει γράψει ότι υπάρχουν τρεις τύποι ευτυχίας, νευροβιολογικά, καθένας από τους οποίους είναι μια μεταβατική εμπειρία μέσα από πολλά συναισθήματα:
- επιθυμία, προσέγγιση και ευχαρίστηση
- αποφυγή, αποχώρηση και ανακούφιση
- μη επιθυμία, παραμονή και ικανοποίηση
Και τι γίνεται με το υπόλοιπο 49% που “έχασε την επαφή του” με την ευτυχία;
Ο δρ. Hood είπε ότι η επόμενη σειρά μελετών του θα διερευνήσει γιατί αυτοί οι μαθητές δεν διατήρησαν την αίσθηση της ευημερίας τους, πέρα από την προφανή διακοπή της εξάσκησης των 7 βασικών συνηθειών.
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που παίζουν ρόλο, σημείωσε ο δρ. Esch. Είπε ότι το 30-40% της τάσης κάποιου να είναι χαρούμενος έχει να κάνει με τα γονίδιά του και το “υλικό του εγκεφάλου του”. Μόνο το 5-10% των όσων μας χαροποιούν σχετίζεται με εξωτερικά γεγονότα ή επιρροές.
Το 50-60% της διατήρησης ενός αισθήματος ευεξίας προέρχεται από εσωτερική εργασία: πώς βλέπουμε τη ζωή και πώς μαθαίνουμε, σύμφωνα με τον δρ. Esch.
“Η ευτυχία είναι μια απόφαση”, είπε!
Πηγή: medicalnewstoday.com