Διαχειριστείτε το στρες στο φαρμακείο σας
ΤοΕργασιακό Stress στο Φαρμακείο:Αποτελεσματικά Βήματα για να τοΑντιμετωπίσετε
Είναιπραγματικότητα ότι το έντονο stress επηρεάζει άμεσα τόσο τις σχέσεις τουφαρμακοποιού με τους συνεργάτες του όσο και τις σχέσεις του με τους πελάτες καιτελικά είναι η “πραγματική” αιτία καθημερινών προβλημάτων.
Ίσως αναρωτιέστε πώς είναι δυνατό να πραγματεύεται κάποιος το εργασιακό stressχωρίς να έχει σχετικές ακαδημαϊκές γνώσεις.
Μεγάλη μερίδα φαρμακοποιών διακατέχονται από έντονο εργασιακό stress, αλλά είτετο υποτιμούν, είτε το δέχονται ως δεδομένο, χωρίς να κάνουν κάτι για να το αντιμετωπίσουν,αναφέρει ο κ. ΘάνοςΧατζηγαλάνης, ο οποίος τα τελευταία 7 χρόνια βρίσκεται στην ADVANCE PHARMACIES SAως Εμπορικός Διευθυντής και Υπεύθυνος του τμήματος Συμβούλων, και συνεχίζει:
Οι Πηγές Άγχους για το Φαρμακοποιό
Ας δούμε λοιπόν ποιες είναι οι κυριότερες αιτίες που δημιουργούν εργασιακόstress στο φαρμακοποιό:
1. Πρώτη και κυριότερη αιτία είναι ο υπερβολικός όγκοςδουλειάς. Δουλεύει το λιγότερο 9 ώρες την ημέρα στον πάγκο, ενώ κάποιες φορέςαναγκάζεται να δουλεύει και εκτός ωραρίου, προκειμένου να ολοκληρώσει εργασίες,όπως παραγγελίες, συνταγές, τράπεζες, ή επαφές με αντιπροσώπους, φτάνοντας τις12 και 13 ώρες ημερησίως.
2. Ακόμα μια αιτία stress είναι η προσπάθεια κάλυψηςοικονομικών υποχρεώσεων και δεσμεύσεων που έχει αναλάβει (επιταγές) και πουπολλές φορές εντείνεται λόγω κακού προγραμματισμού αλλά καικαθυστέρηση των ταμείων για πληρωμές συνταγών.
3. Αιτία stress επίσης αποτελεί η έντονη πίεση που δέχεταικαθημερινά από πελάτες που ζητούν συγκεκριμένες συμβουλές, ή έχουν συγκεκριμένααιτήματα και καλείται όχι μόνο να επιμεληθεί, αλλά και να τα επιλύσει με τονκαλύτερο δυνατό τρόπο, έτσι ώστε να ευχαριστήσει τον πελάτη.
Στις παραπάνω αιτίες πρέπει να συμπεριλάβουμε και τις αιτίες καθημερινούstress που προέρχονται από προσωπικά και οικογενειακά θέματα, οι οποίες σίγουραδρουν προσθετικά.
Το έντονοstress του φαρμακοποιού έχει αντίκτυπο και στον χώρο του φαρμακείου:
- Δυσκολία στη συγκέντρωση, συχνά λάθη.
- Διαπληκτισμοί με το προσωπικό και πιθανόν ακόμα και με τους πελάτες!
- Διαμόρφωση κλίματος εργασίας που δημιουργεί αβεβαιότητα, “ηλεκτρισμένη” ατμόσφαιρα και έλλειψη πρωτοβουλίας.
- Δημιουργία περιβάλλοντος πίεσης στο προσωπικό για αύξηση στις πωλήσεις, που φυσικό είναι ότι μεταδίδεται στον πελάτη και που τελικά όχι μόνο έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, αλλά μειώνει και το ποιοτικό κομμάτι της πώλησης που αφορά στη συμβουλή.
- Συχνές αλλαγές προσωπικού (κατηγορίες ανικανότητας).
- Λάθος παραγγελίες και τελικά προστριβές με τους προμηθευτές.
ΑποτελεσματικάΒήματα για να Μειώσετε το Εργασιακό Stress
Οιπερισσότεροι ειδικοί αναφέρουν ότι η μείωση του εργασιακού stress γίνεται μετρείς 3 τρόπους:
- Οργανώστετον Χρόνο σας και να Θέσετε Προτεραιότητες στην Εργασία σας:
- Μοιράστε αρμοδιότητες στους υπαλλήλους σας. Μη νομίζετε ότι μπορείτε να τα κάνετε όλα και πάνω από όλα μην είστε συγκεντρωτικός. Προβείτε σε καθορισμό θέσεων εργασίας, και ανάθεσης αρμοδιοτήτων καθώς και στη θέσπιση διαδικασιών. Όχι μόνο θα βελτιώσετε την απόδοση του φαρμακείου σας αλλά και θα δημιουργήσετε σχέσεις συνεργασίας με τους υπαλλήλους σας.
- Καταγράψτε τις καθημερινές σας εκκρεμότητες. Μετά την καταγραφή ιεραρχήστε αυτές σύμφωνα με τη σημαντικότητα τους. Τελειώστε πρώτα αυτές που είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Αν κάποια από αυτές είναι ιδιαίτερα δυσάρεστη ή δύσκολη επιλέξτε να ξεκινήσετε από αυτή.
- Προγραμματίστε με προσοχή τις οικονομικές σας υποχρεώσεις. Κρατάτε πάντα cash flow και ανάλογα με αυτό διαχειριστείτε το χρόνο των πληρωμών.
- - Κάντε τακτικά διαλείμματα μακριά από τον πάγκο ώστε να «καθαρίζει» λίγο το μυαλό σας.
- Πάνω από όλα όμως πρέπει να συνειδητοποιήσετε ότι δεν υπάρχει μόνο η δουλεία. Στο καθημερινό σας πρόγραμμα πρώτο ρόλο πρέπει να παίζει η οικογένεια και η προσωπική ζωή.
- Αναπτύξτε Συναισθηματική Νοημοσύνη:
- Μάθετε να αναγνωρίζετε πότε ενεργείτε κάτω από stress και προσπαθήστε να ανακαλύψτε πράγματα ή σκέψεις που σας ηρεμούν ή σας δημιουργούν ευχάριστα συναισθήματα γρήγορα (πχ. μια οικογενειακή φωτογραφία).
- Ελέγξτε όχι μόνο αυτά που λέτε αλλά και τον τρόπο που τα λέτε. Αναπτύξτε και γνωρίστε τη γλώσσα του σώματος. Πολλές φορές δεν έχει σημασία τι λέγεται αλλά το πως λέγεται και αυτό είναι τελικά που επηρεάζει τόσο τη σχέση σας με τους πελάτες όσο και με τους υπαλλήλους.
- Μάθετε να διατηρείτε το χιούμορ σας ακόμα και κάτω από πίεση. Το γέλιο αποτελεί καταλυτικό παράγοντα στη μείωση του stress.
- Αναπτύξτε επικοινωνιακές τεχνικές. Αρχίστε με την πιο απλή. Γίνετε καλός ακροατής. Πάψτε για λίγο να μιλάτε ή να βιάζεστε και ακούστε με προσοχή το συνομιλητή σας, είτε θέλει να σας πει κάτι σημαντικό, είτε θέλει να σας πει κάτι που μπορεί να μην σας ενδιαφέρει. Η επικοινωνία ιδιαίτερα στο χώρο του φαρμακείου είναι σημαντικός παράγοντας ανάπτυξης σχέσεων πιστότητας φαρμακοποιού-πελάτη.
Στον χώροτου φαρμακείου όμως, ο φαρμακοποιός είναι ταυτόχρονα και manager. Έτσι, εξίσουσημαντική με τη διαχείριση του δικού του stress είναι και η διαμόρφωση ενόςαποφορτισμένου εργασιακού κλίματος, που θα ελέγχει το stress της ομάδας σεχαμηλά επίπεδα.
Αυτό μπορεί να επιτευχθεί:
Με Ανάπτυξη Εσωτερικής Επικοινωνίας,
Με ΣυμβουλευτικήΚαθοδήγηση των Υπαλλήλων:
- Να κάνετε μαζί τους προγραμματισμό εργασιών ώστε να τους μειώνεται το άγχος.
- Να τους αναθέτετε εργασίες κατάλληλες για τις ικανότητες και το διαθέσιμο χρόνο του κάθε υπαλλήλου, ώστε να αποφεύγετε «υπερφόρτωση» ορισμένων από αυτών.
- Να δείχνετε ότι και η παραμικρή εργασία στο φαρμακείο αναγνωρίζεται κάνοντάς τους να νιώθουν σημαντικοί.
- Να τους δίνετε ευκαιρίες εκπαίδευσης και ανάπτυξης προσωπικών ικανοτήτων.
Και με ανάπτυξηΣυστήματος Αμοιβών και Bonus, το Οποίο:
- Θα ανταμείβει τόσο το αποτέλεσμα όσο και την προσπάθεια.
- Θα ανταμείβει τη θέληση τους για εκπαίδευση αλλά και την ανάπτυξη πρωτοβουλιών.
- Θα στηρίζει εκείνους που φροντίζουν να οργανώνουν κατάλληλα τη δουλεία τους, ώστε και να υπάρχει αποτελεσματικότητα αλλά και να μειώνετε η καθημερινή πίεση