Τι επίδραση έχουν τα βιντεοπαιχνίδια σε μνήμη και προσοχή
Μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο British Journal of Psychology διαπίστωσε ότι τα άτομα που παίζουν τακτικά βιντεοπαιχνίδια έχουν καλύτερες επιδόσεις σε τεστ μέτρησης γνωστικών λειτουργιών, όπως η προσοχή και η μνήμη.
Στην μελέτη, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Εργαστήριο Επιστημονικής Έρευνας Lero Esports στο πανεπιστήμιο του Λίμερικ, συμμετείχαν 88 νεαροί ενήλικες, οι μισοί από τους οποίους έπαιζαν τακτικά περισσότερες από 7 ώρες βιντεοπαιχνιδιών κάθε εβδομάδα.
Η μελέτη αφορούσε μόνο βιντεοπαιχνίδια “δράσης” (action-based videogames) και όχι οποιοδήποτε είδος.
Οι συμμετέχοντες δοκιμάστηκαν με τρία τεστ εργασίες που μετρούσαν διαφορετικές πτυχές της γνωστικής τους επίδοσης:
- ένα απλό τεστ χρόνου αντίδρασης
- ένα τεστ με εναλλαγές απάντησης σε συνδυασμούς αριθμών και γραμμάτων για την αξιολόγηση της εκτελεστικής λειτουργίας και της μνήμης εργασίας και
- ένα τεστ βασισμένο σε λαβύρινθο για την αξιολόγηση της οπτικοχωρικής μνήμης
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα άτομα που τακτικά έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια μπόρεσαν να ολοκληρώσουν το τεστ με τους αριθμούς και τα γράμματα και το τεστ λαβύρινθου κατά 12,7 και 17,4% πιο γρήγορα, αντίστοιχα από την ομάδα των μη τακτικών παικτών.
“Το τακτικό παιχνίδι βιντεοπαιχνιδιών συχνά επικρίνεται και θεωρείται ως ανθυγιεινό, αλλά η έρευνά μας δείχνει ότι οι παίκτες απολαμβάνουν κάποια γνωστικά οφέλη, ιδιαίτερα σε σχέση με την προσοχή και την μνήμη”, είπε ο δρ. Adam Toth, ένας από τους συγγραφείς της έρευνας.
Ο δρ. Mark Campbell πρόσθεσε: “Σύμφωνα με προηγούμενες μελέτες από το εργαστήριό μας, αυτή η έρευνα μπορεί να έχει επιπτώσεις σε τομείς όπου η γνωστική απόδοση είναι πρωταρχικής σημασίας, όπως η χειρουργική επέμβαση και ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας, όπου τα βιντεοπαιχνίδια θα μπορούσαν ακόμα και να ενθαρρύνονται ως μέσο καλύτερης ανάπτυξης σε πεδία που απαιτούνται υψηλές γνωστικές επιδόσεις”.
Η έρευνα διερεύνησε επίσης μια περαιτέρω οπτική γωνία: το εάν οι παίκτες είναι λιγότερο επιρρεπείς στο να υποφέρουν από γνωστική κόπωση σε σχέση με τον ευρύτερο πληθυσμό.
Σε ορισμένους συμμετέχοντες ανατέθηκε ένα πρόσθετο τεστ, σχεδιασμένο για να απαιτεί συγκέντρωση για μεγάλο χρονικό διάστημα και να επιφέρει γνωστική κόπωση (μείωση απόδοσης).
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι παίκτες και οι μη παίκτες είδαν την απόδοσή τους να μειώνεται με τον ίδιο ρυθμό, χωρίς σημαντική διαφορά στο επίπεδο της γνωστικής κόπωσης.
Πηγή: medicalxpress.com