ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ

Τι δείχνει για τον χαρακτήρα η προτίμηση σε θορυβώδη αυτοκίνητα

Μιχάλης Θερμόπουλος

Όλοι έχουμε βιώσει τον εκκωφαντικό, διαπεραστικό θόρυβο του κινητήρα ενός αυτοκινήτου που περνάει από τον δρόμο του σπιτιού μας και σηκώνει τη γειτονιά στο πόδι.

Τι δείχνει για τον χαρακτήρα η προτίμηση σε θορυβώδη αυτοκίνητα
Bigstock

Εάν ζείτε σε μια γειτονιά όπου τέτοιοι ενοχλητικοί ήχοι είναι... συνήθεια, πιθανότατα δεν θα σας εκπλήξει το γεγονός ότι νέα έρευνα συνδέει την επιθυμία κάποιου να έχει ένα τόσο θορυβώδες αυτοκίνητο με υψηλότερα επίπεδα σαδισμού και ψυχοπάθειας.

Η ψυχολόγος Julie Aitken Schermer από το πανεπιστήμιο του Δυτικού Οντάριο στον Καναδά ανέλυσε πάνω από 500 άτομα για να διερευνήσει τη σχέση μεταξύ των “σκοτεινών” χαρακτηριστικών προσωπικότητας και της προτίμησης για δυνατά αυτοκίνητα με τροποποιήσεις που τα κάνουν πιο θορυβώδη.

“Καθώς αυτές οι τροποποιήσεις συνήθως στην εξάτμιση προκαλούν ενόχληση τόσο για ανθρώπους όσο και για ζώα και είναι παράνομες σε ορισμένες περιπτώσεις, η κατανόηση του ποιος θέλει το όχημά του να είναι θορυβώδες είναι ένα ενδιαφέρον ερευνητικό ερώτημα”, αναφέρει η Schermer σχετικά με την πιλοτική της μελέτη.

Πώς έγινε η έρευνα

Ερεύνησε 529 φοιτητές που είχαν μέση ηλικία 18 ετών με το 52% να είναι άνδρες. Η “κλίμακα οχήματος” είχε 3 ερωτήσεις σχετικά με:

  1. τα συναισθήματα των συμμετεχόντων για τα θορυβώδη αυτοκίνητα
  2. την ταύτιση με τα δικά τους αυτοκίνητα και
  3. τη δυνατότητα να τροποποιήσουν το όχημά τους

Οι υψηλότερες βαθμολογίες υποδείκνυαν προτίμηση για πιο θορυβώδη αυτοκίνητα.

Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν επίσης το “Short Dark Tetrad”, μια κλίμακα 28 στοιχείων που μετρά τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας για γνωρίσματα μακιαβελισμού, ναρκισσισμού, ψυχοπάθειας και σαδισμού. Αυτά τα χαρακτηριστικά αναφέρονται ως “σκοτεινά”, λόγω των “κακών” συμπεριφορών που τα συνοδεύουν, όπως εγωισμός και εκμετάλλευση των άλλων, συνήθως χωρίς ενσυναίσθηση.

Η Schermer δήλωσε ότι εμπνεύστηκε να μελετήσει τα μυαλά των fans των αυτοκινήτων, ενώ περπατούσε το σκυλί της κοντά στην πανεπιστημιούπολη, όπου συναντούσε συχνά αυτήν την ανησυχητική μορφή ηχορύπανσης.

Υπέθεσε ότι στους ανθρώπους μπορεί να αρέσουν τα πιο θορυβώδη αυτοκίνητα, διότι τραβούν περισσότερη προσοχή, κάτι που ευθυγραμμίζεται με τη ναρκισσιστική συμπεριφορά. Περίμενε, επίσης, ότι τα άτομα με σαδιστικά ή ψυχοπαθητικά χαρακτηριστικά (που σχετίζονται με εγκληματικές συμπεριφορές) θα προτιμούσαν τα πιο θορυβώδη αυτοκίνητα με συχνά παράνομες τροποποιήσεις.

Και προέβλεψε ότι οι νεαρότεροι άνδρες θα είχαν υψηλότερη βαθμολογία στην προτίμηση για θορυβώδη αυτοκίνητα, καθώς αυτή η ομάδα συνδέεται με την απόλαυση πιο ακραίων δραστηριοτήτων αναψυχής.

Τι έδειξε η έρευνα

Διαπιστώσαμε ότι ο σαδισμός και η ψυχοπάθεια προβλέπουν το ποιος θέλει να τροποποιήσει το αυτοκίνητό του, ποιος αισθάνεται πιο συνδεδεμένος με αυτό και ποιος πιστεύει ότι τα θορυβώδη αυτοκίνητα είναι πιο ωραία”, είπε η Schermer.

"Φαίνεται να είναι αυτή η σκληρή αδιαφορία για τα συναισθήματα των άλλων και τις αντιδράσεις τους. Αυτή είναι η ψυχοπάθεια που εμφανίζεται και επίσης πιθανότατα να τους αρέσει να απολαμβάνουν να βλέπουν τους άλλους γύρω τους να ξαφνιάζονται ή να δυσανασχετούν".

Angry-anger-thymos

Το να είσαι άντρας και να έχεις σαδιστικά και ψυχοπαθητικά χαρακτηριστικά προσωπικότητας αντιπροσώπευε περίπου το 29% όσων έδειξαν προτίμηση για θορυβώδη αυτοκίνητα. Η ανάλυση βρήκε επίσης ότι οι νεαρότεροι είχαν υψηλότερη βαθμολογία στην “κλίμακα οχήματος”, αλλά αυτή η συσχέτιση δεν ήταν αρκετά σημαντική, για να εξαχθούν συμπεράσματα.

Βρέθηκαν συσχετίσεις μεταξύ υψηλότερων βαθμολογιών στην “κλίμακα οχήματος” και καθενός από τα “σκοτεινά” χαρακτηριστικά, αν και όχι ιδιαίτερα στην περίπτωση του μακιαβελισμού και του ναρκισσισμού. Εάν η έρευνα είχε ρωτήσει σχετικά με το αν θέλουν οι άλλοι να προσέχουν το δυνατό αυτοκίνητό τους, η Schermer προτείνει ότι ο ναρκισσισμός μπορεί να ήταν καλύτερος προγνωστικός παράγοντας.

Περιορισμοί της έρευνας

Αν και η μελέτη δίνει κάποιες πληροφορίες, υπάρχουν φυσικά επιφυλάξεις. Οι συμμετέχοντες στο σχετικά μικρό δείγμα ήταν όλοι νεαροί, στο ίδιο πρόγραμμα σπουδών (επιχειρηματικές σπουδές) και στο ίδιο πανεπιστήμιο, επομένως τα ευρήματα της Schermer μπορεί να μην ισχύουν για ευρύτερους πληθυσμούς.

Η έρευνα ρώτησε μόνο για την επιθυμία να κατέχει κανείς θορυβώδες αυτοκίνητο και όχι το αν όντως κάποιος κατέχει ένα. Επίσης, δεν διερεύνησε τις προτιμήσεις για άλλα θορυβώδη οχήματα, όπως μοτοσικλέτες ή μεγάλα φορτηγά. Μελλοντική έρευνα θα μπορούσε να εξετάσει άλλες μεταβλητές, όπως η ακρόαση δυνατής μουσικής κατά την οδήγηση και το πού θα οδηγούσαν οι συμμετέχοντες τα θορυβώδη τους οχήματα.

"Εκτός από τη επιβολή των νόμων σε σχέση με αυτές τις τροποποιήσεις αυτοκινήτων, τα παρόντα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι άλλες τακτικές, όπως οι εκστρατείες ενημέρωσης, μπορεί να μην είναι τελικά χρήσιμες", αναφέρει η Schermer στην έκθεσή της.

Είναι απίθανο όσοι έχουν υψηλότερες βαθμολογίες στην ψυχοπάθεια και τον σαδισμό να επηρεαστούν από το γεγονός ότι τα θορυβώδη τους οχήματα μπορεί να είναι επιζήμια για τους άλλους γύρω τους, κατέληξε.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο Current Issues in Personality Psychology.

Πηγές: psychologytoday.com, sciencealert.com, cbc.ca