Ο ρόλος των ΜΜΕ στις αυτοκτονίες των εφήβων
Υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της κάλυψης μιας αυτοκτονίας από τα ΜΜΕ και της συχνότητας εφηβικών αυτοκτονιών στην ίδια περιοχή, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στο The Lancet Psychiatry.
Ερευνητές από το πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης μελέτησαν το κατά πόσον τα δημοσιεύματα σε εφημερίδες για τις αυτοκτονίες παίζουν κάποιο ρόλο στην εμφάνιση και συχνότητα νέων αυτοκτονιών στις περιοχές που εκδίδεται η εφημερίδα. Για τις ανάγκες τις έρευνας οι επιστήμονες εξέτασαν τα δημοσιεύματα εφημερίδων για την περίοδο από το 1988 έως το 1996.
Διαπίστωσαν κατά καιρούς ότι υπάρχουν συσσωρευμένες αυτοκτονίες σε μικρές σχετικά γεωγραφικά περιοχές. Βρήκαν επιπλέον ενδείξεις ότι το εύρος της κάλυψης από τα τοπικά ΜΜΕ για μερικές από αυτές τις αυτοκτονίες, ίσως να αποτελεί έναν ακόμα παράγοντα που αυξάνει τον συνολικό αριθμό και τη συχνότητα των αυτοκτονιών.
Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι τα ευρήματα της έρευνας δεν αποδεικνύουν σε καμία περίπτωση ότι τα δημοσιεύματα των εφημερίδων είναι άμεσα υπεύθυνα για την αύξηση των αυτοκτονιών σε μια περιοχή. Όμως, η μελέτη παρουσιάζει σαφείς ενδείξεις ότι κάποιες φορές το ύφος των δημοσιευμάτων στις εφημερίδες μπορεί να προκαλέσει την διάδοση και εξάπλωσή τους.
Οι επικεφαλής της έρευνας υπογράμμισαν ότι ένα δημοσίευμα σε μια εφημερίδα δεν μπορεί να είναι υπεύθυνο για τις πράξεις ενός ατόμου, αλλά επηρεάζει ορισμένες φορές κάποιο άτομο που είναι ήδη διαταραγμένο και ευάλωτο. Και πρόσθεσαν ότι το φαινόμενο της “διάδοσης” της ιδέας της αυτοκτονίας αυξάνεται ραγδαία στους νέους που χρησιμοποιούν τις νεότερες μορφές των μέσων μαζικής ενημέρωσης, όπως το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.