3ο MedTech: Η αγορά ζητά ευέλικτους διαγωνισμούς & χρηματοδότηση του συστήματος
Ανανεώθηκε:
Οι επιχειρήσεις του τομέα Ιατρικής Τεχνολογίας, ζητούν ευέλικτούς και όχι κεντρικοποιημένους διαγωνισμούς, και ο ρόλος της ΕΚΑΠΥ, να είναι επιτελικός.
Οι αλλαγές που φέρνει στις προμήθειες των νοσοκομείων η ίδρυση της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας (ΕΚΑΠΥ), η ανάγκη για χρηματοδότηση του συστήματος, η δημιουργία του Υγειονομικού Χάρτη, αλλά και η αύξηση των Υγειονομικών Περιφερειών, βρέθηκαν στο επίκεντρο του Πάνελ I του 3rd MedTech Conference, με τους εκπροσώπους των κομμάτων να «ζυγίζουν» νέα προβλήματα και οφέλη.
Για το συντονιστή ΕΠΕΚΕ Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ & βουλευτή Τρικάλων, Σάκη Παπαδόπουλο, ο ν.4472/2017 για την ίδρυση της ΕΚΑΠΥ αποσκοπεί στη βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων, στο πλαίσιο αναβάθμισης του ΕΣΥ. «Το Υπουργείο Υγείας εκτιμά ότι μέσω των κεντρικών διαγωνισμών μπορεί να επιτευχθεί όφελος περίπου στο 25% σε κάθε κεντρικοποιημένη προμήθεια. Θετικά θα είναι τα αποτελέσματα και για την υγεία του πληθυσμού, λόγω της βελτίωσης και έρευνας των προμηθειών πριν την κατακύρωση των διαγωνισμών» ανέφερε σχετικά.
Παραδέχθηκε ωστόσο, ότι εντοπίζονται δυσκολίες στην πλήρη λειτουργία του νέου συστήματος. «Η μετάβαση θα έπρεπε ήδη να έχει γίνει. Καθυστερούμε και νομίζω ότι καθυστερήσεις σε μια εποχή που πρέπει να τρέξουμε δεν είναι καλό. Οφείλουμε πάρα πολύ σύντομα να έχουμε καταλήξει στα άτομα που θα αναλάβουν ένα τόσο στρατηγικό ρόλο. Το πόσο σύντομα θα ανταποκριθούμε είναι υπό κρίση» σημείωσε.
Μεγαλύτερο εμπόδιο φαίνεται να αποτελεί η εξεύρεση των σωστών στελεχών. Μάλιστα, βασικό «αγκάθι» είναι η δέσμευση για πλήρη και αποκλειστική απασχόληση σε ό,τι αφορά τους επικεφαλής. «Εξετάζουμε το ενδεχόμενο αλλαγής της διάταξης που αφορά στην πλήρη και αποκλειστική εργασία» αποκάλυψε ο κ. Παπαδόπουλος, με αφορμή τη δυσκολία να βρεθεί πρόεδρος για την ΕΚΑΠΥ.
Για το βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, θα πρέπει να αξιολογηθεί κατά πόσο το νέο σύστημα προμηθειών είναι αποτελεσματικό ή αν οδηγεί σε καθυστερήσεις που δεν επιτρέπουν να ανταποκριθεί στις ανάγκες, και αν αυτό διαπιστωθεί να υπάρξουν κατάλληλες τροποποιήσεις σε διατάξεις του Νόμου. «Υπάρχουν χώρες της ΕΕ με καλά πρότυπα και οι οποίες πρέπει να αποτελούν πρότυπο για την Ελλάδα» επισήμανε ο κ. Παπαδόπουλος.
Στην τελική φάση ο Άτλας Υγείας
«Οι ψηφιακές αρχές στην υγεία είναι κάτι εξαιρετικά κρίσιμο. Αρκεί να σκεφτούμε ότι η χώρα δεν έχει καταρτίσει ακόμα τον υγειονομικό της χάρτη» συμπλήρωσε και υποστήριξε πως στόχος της κυβέρνησης είναι να νοικοκυρέψει τους πόρους και να αξιοποιήσει τα ευρωπαϊκά κονδύλια, σημειώνοντας πως η κυβέρνηση είναι σε συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. «Είμαστε και στην τελική φάση του Άτλαντα Υγείας που θα έχει μια συνολική εικόνα του συστήματος και των αναγκών που υπάρχουν» κατέληξε.
Αυξάνονται οι ΥΠΕ σε 9
Όπως αποκάλυψε στο μεταξύ ο κ. Παπαδόπουλος η κυβέρνηση ετοιμάζει νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα αυξηθεί ο αριθμός των Υγειονομικών Περιφερειών της χώρας. «Το πιθανότερο είναι να πάμε σε 9 ΔΥΠΕ» ανέφερε, συμπληρώνοντας ότι θα έχουν κεντρικό ρόλο στα ζητήματα προμηθειών μαζί με τα νοσοκομεία.
Όπως εξήγησε, στο τραπέζι τίθεται η μετάβαση από τις 7 Υγειονομικές Περιφέρειες σε 9 ή 13, αλλά και η συμμόρφωσή τους με το μοντέλο διοικητικής αποκέντρωσης που προωθεί η κυβέρνηση. «Τι καθήκοντα θα έχουν, τι ρόλους θα αναλάβουν και ποια θα είναι σχέση τους με το σχεδιασμό του Υπουργείου Υγείας, αλλά και το αν θα έχουν αυτοτέλεια για να λαμβάνουν εγκαίρως αποφάσεις» πρόσθεσε.
13 Μικροί υπουργοί Υγείας από τη Ν.Δ.
Από την πλευρά του ο Υπεύθυνος του Τομέα Υγείας & βουλευτής Επικρατείας της ΝΔ, Βασίλης Οικονόμου, περιέγραψε την πρόταση της Πειραιώς για τις αλλαγές στις Υγειονομικές Περιφέρειες. «Προτείνουμε οι 13 ΥΠΕ, σαν 13 μικροί υπουργοί, να έχουν την ευθύνη διαχείρισης του προσωπικού, των προϋπολογισμών και των διαγωνισμών των νοσοκομείων, με διοικητή, υποδιοικητή πρωτοβάθμιας και αναπληρωτή διοικητή ψυχικής υγείας» ανέφερε, τονίζοντας ότι το ζητούμενο είναι να φύγουμε από το μοντέλο των νοσοκομείων και να πάμε στις περιφέρειες και το υπουργείο να έχει μόνο επιτελικό ρόλο. «Απαιτείται ένα αποκεντρωμένο περιφερειακά σχήμα με πολύ μεγάλη αυτοτέλεια των ΥΠΕ» σημείωσε.
Για τον κ. Οικονόμου η κεντρικοποίηση των προμηθειών δεν είναι παρά μια μνημονιακή υποχρέωση. «Αυτήν κάλυψε η κυβέρνηση ψηφίζοντας το νόμο για τις προμήθειες. Έγινε τυπικά, δεν λειτουργεί τίποτα» επισήμανε. Αμφισβήτησε, παράλληλα, πως η κεντρικοποίηση θα εξασφαλίσει τη διαφάνεια των διαδικασιών. «Όσες προσπάθειες έγιναν επ’ αυτού απέτυχαν» είπε, ενώ πρότεινε μια Δημοσίου Δικαίου υπηρεσία για την αξιολόγηση των προμηθειών.
Το ζητούμενο είναι η χρηματοδότηση του συστήματος
Ζητούμενο για το βουλευτή αποτελεί, σε συνάρτηση με τα προαναφερόμενα, η ικανή χρηματοδότηση του συστήματος υγείας. «Όπως προκύπτει από επίσημα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού, οι ΥΠΕ καλούνται φέτος να λειτουργήσουν με 80 εκατ. ευρώ έναντι 151,7. Τα χρήματα αυτά θα πάνε για το πρωτογενές πλεόνασμα. Χαρακτηριστικά στην Α΄ΥΠΕ η κυβέρνηση έκοψε 20 εκατ. ευρώ και στην Β΄ ΥΠΕ 69 εκατ. ευρώ» σημείωσε. «Υπάρχει πλήρης υπολειτουργία. Για να είμαστε τίμιοι, έχουν κατέβει τα μολύβια κάτω και απλά πληρώνουμε μισθούς και συντάξεις» πρόσθεσε.
Τόνισε, παράλληλα, την ανάγκη κατάρτισης πρώτα του υγειονομικού χάρτη των αναγκών. «Αυτό είναι το δύσκολο» σημείωσε, εκτιμώντας ότι αν γίνει αυτό θα τεθούν μεγάλα και δύσκολα διλήμματα για το πολιτικό σύστημα και οι υπόλοιποι θα ξεβολευτούν. «2,5 χρόνια χάθηκαν» κατέληξε.
Τις επιφυλάξεις του για το νέο νόμο εξέφρασε από την πλευρά του ο βουλευτής Λάρισας της ΔΗΣΥ, Κωνσταντίνος Μπαργιώτας, αναφερόμενος στην κακή εμπειρία του παρελθόντος. «Μέχρι το 2007 οι επιμέρους διαγωνισμοί όπου γίνονταν υπολειτουργούσαν. Το 2008 η συγκέντρωση όλων των διαγωνισμών σε μία ενιαία αρχή κατέρρευσε εν μία νυκτί. Αυτός είναι και ο φόβος τώρα, ότι θα χαθεί δηλαδή η μπάλα» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Για τον βουλευτή της ΔΗΣΥ αυτό που κάνει το Υπουργείο Υγείας είναι η ψηφιοποίηση της γραφειοκρατίας. «Άλλο η διοικητική οργάνωση των περιφερειών και άλλο οι προμήθειες» σημείωσε, υπογραμμίζοντας ότι το πρόβλημα έγκειται στην ανυπαρξία δημόσιας διοίκησης στο δημόσιο σύστημα υγείας. «Ό,τι και να κάνουμε από πάνω δεν θα δουλέψει αν δεν αλλάξει αυτό» εξήγησε.
Θέλουμε ευέλικτους διαγωνισμούς, όχι κεντρικοποιημένους
Όπως εκτίμησε ο πρόεδρος του ΣΕΙΒ, Παύλος Αρναούτης, ο νέος νόμος θα έπρεπε να είχε πρώτα εφαρμοστεί πιλοτικά, σε μια περιφέρεια και αν αυτό περπατήσει να υλοποιηθεί το σύστημα ευρύτερα. «Είναι χαρακτηριστικό ότι έχουν περάσει 5 μήνες από την ψήφιση και δεν έχει γίνει τίποτα» σημείωσε. Κατά τον κ. Αρναούτη οι διαγωνισμοί χρειάζεται να είναι ευέλικτοι και να γίνονται κεντρικά αλλά όχι από την ΕΚΑΠΥ, ζητώντας ο ρόλος της να είναι μόνο επιτελικός.
«Δεν υπάρχουν πλέον οι καθυστερήσεις των 3-4 ετών που είχαμε κάποτε» διευκρίνισε επιπλέον, υπογραμμίζοντας ότι «το πρόβλημα δεν είναι τόσο η έλλειψη των χρημάτων, όσο οι υποβολές των προμηθειών». Και κατέληξε «Θέλουμε ευέλικτους διαγωνισμούς όχι κεντρικοποιημένους. Να γίνεται αξιολόγηση των προϊόντων. Να γίνεται η αμοιβή με βάση την πλέον συμφέρουσα προσφορά, όχι τη φθηνότερη».
Διαβάστε ακόμη:
3ο MedTech: Ισχυρές ενστάσεις για το νέο σύστημα Προμηθειών
ΣΕΙΒ: Το κλειδί στο σύστημα υγείας η καινοτομία, το Διατιμητήριο όμως την ακυρώνει