ΥΓΕΙΑ

Οι έφηβοι δεν βλέπουν έξοδο από την κρίση

Συνεχίζεινα πλήττει τους έφηβους η κρίση, ενώ είναι αξιοσημείωτο, ότι 50% από τον εφηβικόπληθυσμό της χώρας, εμφανίζεται εξαιρετικά απαισιόδοξο αφού δεν βλέπει προοπτικήγια έξοδο από την κατάσταση αυτή
Οι έφηβοι δεν βλέπουν έξοδο από την κρίση

Συνεχίζεινα πλήττει τους έφηβους η κρίση, ενώ είναι αξιοσημείωτο, ότι 50% από τον εφηβικόπληθυσμό της χώρας, εμφανίζεται εξαιρετικά απαισιόδοξο αφού δεν βλέπει προοπτικήγια έξοδο από την κατάσταση αυτή.

Τοσυμπέρασμα αυτό προκύπτει από σχετική έρευνα που έγινε γνωστή κατά την διάρκειατου 11ου Συμποσίου Λειψών που πραγματοποιήθηκε στο μακρινό νησί, μεθέμα «Προσαρμογή και Διαχείριση της Κρίσης στο Σχολείο και την Οικογένεια. Έναχρόνο μετά, ενισχύοντας την Ανθεκτικότητα και την Ελπίδα» στο πλαίσιο της ετήσιας προληπτικής ιατρικήςτης «Ανοιχτής Αγκαλιάς».

ΣτοΣυμπόσιο που διοργάνωσε ο Δήμος Λειψών, συμμετείχαν εκπρόσωποι της Α/θμιας καιΒ/θμιας εκπαίδευσης, παιδοψυχίατροι, κοινωνιολόγοι και ψυχολόγοι, ενώ έγινανπαρεμβάσεις από εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς από τους Λειψούς και ταόμορα νησιά.


Οι εισηγήσειςανέδειξαν την σημασία της ανθεκτικότητας του ανθρώπου, δηλαδή τις διαδικασίαςπροσαρμογής, που διαμορφώνονται μέσα από την επίδραση πολλών παραγόντων και τοπώς αυτή «χτίζεται» διαχρονικά από την παιδική ηλικία έως την ενηλικίωση.

Ταψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά της ανθεκτικότητας θετική προοπτική, εμπιστοσύνη,ασφαλείς δεσμοί, κοινωνικές δεξιότητες, αυτοπεποίθηση, χιούμορ, αλτρουισμός,γενναιοδωρία, ενεργητική διαχείριση, οργανωτικότητα, αποτελούν τα στοιχεία, πουπρέπει να καλλιεργηθούν σε παιδιά και ενήλικες. Τέλος, υπογραμμίστηκαν οιστρατηγικές που ενισχύουν την ανθεκτικότητα, όπως μεταξύ άλλων η ένταξη σταδίκτυα, οι καλές σχέσεις με τα στενά μέλη της οικογένειας, τους φίλους ήάλλους, η αποδοχή ότι οι αλλαγές είναι μέρος της ζωής, η στόχευση σερεαλιστικούς στόχους, μέσα από δράσεις χωρίς πολυδιάσπαση και η ανάπτυξηθετικής άποψης για τον εαυτό, καθώς και η φροντίδα του.


Σύμφωνα με την έρευνα,τα κύρια χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού, που επιθυμούν οι έφηβοι , όπωςνα σέβεται την γνώση τους, να είναι συζητήσιμος, να μην το «παίζει» εξουσία καινα είναι καλός στην μετάδοση των γνώσεων.
Αναδείχθηκε τοτεράστιο βάρος που καλούνται να σηκώσουν οι εκπαιδευτικοί, στην περίοδο τηςκρίσης αλλά και το ερώτημα, πώς μπορεί ο εκπαιδευτικός να παρέχει όλη αυτήν τηνυποστήριξη στα παιδιά, όταν και ο ίδιος πλήττεται ανηλεώς από την κρίση.
Έγινε, επίσης,διαδικτυακή συνεργασία μέσω Skype, με την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, όπου,αφού προηγήθηκε ενημέρωση για το διαδίκτυο, απαντήθηκαν ερωτήματα σχετικά μετην αύξηση την τελευταία 3ετία των προβλημάτων κατάχρησης και εθισμού στοinternet, καθώς και για τους δυνατούς τρόπους προστασίας.
Πραγματοποιήθηκαναντίστοιχα Βιωματικά Εργαστήρια για γονείς και παιδιά Δημοτικού και Γυμνασίουστο πλαίσιο οργανωμένων ετήσιων δράσεων πρόληψης που αφορούν την υποστήριξη τηςσωματικής και ψυχικής υγείας παιδιών και ενηλίκων. Οι γονείς ανέδειξαν τηνανάγκη ενδυνάμωσης του «εαυτού», μέσα από την αναγνώριση των δυνατών θετικώντους στοιχείων, αλλά και του «μοιράσματος», με άλλους ανθρώπους, της χαράς καιτων δύσκολων καταστάσεων, οργανώνοντας την ανθεκτικότητα και την ελπίδα.

Ταπαιδιά με την σειρά τους ανέδειξαν, ό,τι είναι «δικό» τους και κανείς δενμπορεί να το πάρει: τις φιλίες, την οικογένεια, το σχολείο, τις γνώσεις, τηνπληροφορία, την αίσθηση της ομάδας, τη δυνατότητα οργάνωσης, συνεργασίας.Συμπληρώνοντας το θεωρητικό υπόβαθρο του συμποσίου, τα παιδιά λεκτικοποίησαν ταστοιχεία που «χτίζουν» την ανθεκτικότητα: η οργάνωση, η συνεργασία, η αγάπη, ηαλληλεγγύη, το χιούμορ, το παιχνίδι, το χαμόγελο αλλά κυρίως το όραμα. Αξίζεινα σημειωθεί η εικόνα που αποτυπώθηκε για τη χώρα μας μέσα από τη ζωγραφική τωνεφήβων στο πλαίσιο των δράσεων των Βιωματικών Εργαστηρίων . Οι περισσότεροιζωγράφισαν την Ελλάδα σαν «καζάνι που βράζει»!


Οι Φίλοι ΚοινωνικήςΠαιδιατρικής-Ιατρικής «Ανοιχτή Αγκαλιά» θα συνεχίσουν την προσπάθεια ενίσχυσηςτης Ανθεκτικότητας και της Ελπίδας, σε αυτή την συνεχιζόμενη δύσκολη μεταβατικήπερίοδο, καθώς υπάρχει ανάγκη πολυεπίπεδων παρεμβάσεων δράσης, με στόχο, τηστήριξη του ατόμου, της οικογένειας και κατ επέκταση των θεσμών.