ΥΓΕΙΑ

Υπέρβαρα και παχύσαρκα τα ελληνόπουλα

Με στόχο να υπάρξειη καλλίτερη δυνατή ενημέρωση, να αποτυπωθούν οι πολιτικές πρόληψης και νααντιμετωπιστεί το μείζον θέμα δημόσιας υγείας που αφορά στην παιδικήπαχυσαρκία, καθώς 1,6 δις άτομα άνω των 15 ετών είναι υπέρβαρα και 400εκατομμύρια είναι παχύσαρκα, παρουσιάζεταιτην Δευτέρα στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας, το Εθνικό Σχέδιο για την ΠαιδικήΠαχυσαρκία.
Υπέρβαρα και παχύσαρκα τα ελληνόπουλα

Με στόχο να υπάρξειη καλλίτερη δυνατή ενημέρωση, να αποτυπωθούν οι πολιτικές πρόληψης και νααντιμετωπιστεί το μείζον θέμα δημόσιας υγείας που αφορά στην παιδικήπαχυσαρκία, καθώς 1,6 δις άτομα άνω των 15 ετών είναι υπέρβαρα και 400εκατομμύρια είναι παχύσαρκα, παρουσιάζεταιτην Δευτέρα στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας, το Εθνικό Σχέδιο για την ΠαιδικήΠαχυσαρκία.

Η παχυσαρκία, ξεχωριστό νόσημα, αλλά και ένας από τουςβασικότερους προδιαθεσικούς παράγοντες εμφάνισης πολλών άλλων σοβαρών παθήσεων,αποτελεί σήμερα παγκόσμια επιδημία.


Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας(Π.Ο.Υ.), το πλέον απογοητευτικό, είναι ότι έως το 2015 οι υπέρβαροι θα έχουνφτάσει τα 2,5 δισεκατομμύρια και οι παχύσαρκοι τα 700 εκατομμύρια παγκοσμίως!


Σύμφωνα με μια πανελλήνια επιδημιολογική μελέτη, πουδιεξήχθη το 2003 από την Ε.Ι.Ε.Π. (Ελληνική Εταιρεία Ιατρικής Παχυσαρκίας
) σεδείγμα 17.341 ενηλίκων και 18.055 παιδιών και εφήβων, διαπιστώθηκε ότι το 21,9%των ενηλίκων ήταν παχύσαρκοι και το 57,1% υπέρβαροι.

Σχετικά με την ανησυχητική αύξηση της παιδικής παχυσαρκίαςστην Ελλάδα, η Ε.Ι.Ε.Π. και το Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας του ΑΤΕΙΘεσσαλονίκης χρηματοδότησαν το 2010-2011 το πρόγραμμα COSI του ΠαγκόσμιουΟργανισμού Υγείας (Π.Ο.Υ.), το οποίο περιέλαβε συνολικά 150 σχολεία και 5.701μαθητές ηλικίας 7-8 ετών (2ας Δημοτικού), καθώς και9-10 ετών (4ηςΔημοτικού).


Τα αποτελέσματα της μελέτης COSI έδειξαν ότι στη 2αΔημοτικού οι νορμοβαρείς μαθητές αποτελούσαν το 59,53%, ενώ οι υπέρβαροι και οιπαχύσαρκοι το 23,03% και 13,65% αντίστοιχα. Στην 4η Δημοτικού τοποσοστό των νορμοβαρών ήταν 53,93%, των υπέρβαρων 28,87% και των παχύσαρκων13,42%. Και στις δύο ομάδες οι λιποβαρείς μαθητές αποτελούσαν μόνο το 3,78%.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η άποψη της αγοράς τροφίμων, ηοποία τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε σειρά δράσεων για την ανάδειξη τηςπολυπαραγοντικότητας του φαινομένου, αλλά και την προώθηση ορθών πρακτικών στηνεμπορία και διαφήμιση των προϊόντων.



Πως αντιδρά ηβιομηχανία τροφίμων



Είναι ενδεικτικό ότι ο Γρηγόρης Αντωνιάδης, Πρόεδρος τουΣυνδέσμου Διαφημιζόμενων Ελλάδος, σε πάνελ με θέμα «Η επίδραση του Lifestyleστα ΜΜΕ: Το Υπεύθυνο Μάρκετινγκ» στο πλαίσιο του συνεδρίου Ενημέρωση ΥψηλούΚινδύνου: ΜΜΕ & Δημόσια Υγεία» ανέδειξε τη σημασία της αυτορρύθμισης απόμέρους της βιομηχανίας τροφίμων και την αποτελεσματικότητα τηςαυτοδέσμευσης σε σχέση με τα περιοριστικά μέτρα στο marketing.



Ο κ. Γ. Αντωνιάδης αναφερόμενος στην παιδική παχυσαρκία,μίλησε για την πολυπαραγοντικότητα της νόσου και για το πόσο σημαντικόείναι το ότι η βιομηχανία τροφίμων εφαρμόζει αυστηρές αρχές στην επικοινωνίατης με τους καταναλωτές και ιδιαίτερα σε σχέση με τα παιδιά κάτω των 12 ετών.



«Στο παρελθόν η βιομηχανία κατηγορήθηκε για την εμπορικήεπικοινωνία της και η Κομισιόν ήταν έτοιμη να νομοθετήσει επ’ αυτού, αλλά τότεη βιομηχανία προέβη στην αυτορρύθμισή της (για να αποφύγει τυχόν ακραίαμέτρα)» τόνισε χαρακτηριστικά



Γενικότερα, τόνισε ότι η βιομηχανία τροφίμων και ποτών δίνειπλέον μεγάλη έμφαση στον τομέα της δεοντολογίας της επικοινωνίας, μέσω τηςαυτοδέσμευσης των εταιρειών του χώρου για την προστασία του καταναλωτή. «Οκαταναλωτής είναι πλέον καλύτερα ενημερωμένος και εκπαιδευμένος» είπε.

Επεσήμανε ότι σήμερα η διαφήμιση που απευθύνεται σε παιδιάκάτω των 12 είναι απόλυτα ελεγχόμενη, καθώς «δε διαφημίζουμε σε εκπομπές και sites όπουτο 35% των θεατών / χρηστών αναμένεται να είναι κάτω των 12 ετών».

Υπογράμμισε ότι η βιομηχανία θέλει να είναι μέρος τηςλύσης και όχι μέρος του προβλήματος και έχει αποδείξει ότι είναι ικανή νααυτοπειθαρχήσει.

Τέλος σχολίασε ότι: «Η δέσμευση αυτή μετράται, εφαρμόζεταιαυστηρά, καθώς πέρα από τις επιτροπές ελέγχου, οι ίδιες οι εταιρείες του κλάδουελέγχουν η μία την άλλη. Άλλωστε, η βιομηχανία καταθέτει τα αποτελέσματά τουελέγχου της στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η τελευταία δε χρειάζεται να προβείστη λήψη νομοθετικών ρυθμίσεων γιατί ο κλάδος το κάνει από μόνος του και έχειαποδειχθεί ότι η αυτοδέσμευση είναι πολύ πιο αποτελεσματική από τη νομοθεσία».