ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ

Δυσλεξία και αποτελεσματική μελέτη

Πολλά παιδιά στο ξεκίνημα της σχολικής τους ζωής έρχονται αντιμέτωπα με το πρόβλημα της δυσλεξίας και των μαθησιακών δυσκολιών, παράγοντες που επιβαρύνουν τη διαδικασία της μελέτης. Η κυρία Ειρήνη Ευαγγέλου, ψυχολόγος και επιστημονική υπεύθυνη του www.specialenglish.gr, εξηγεί πως ένα παιδί με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να μελετήσει αποτελεσματικά.

Δυσλεξία και αποτελεσματική μελέτη

Η οργάνωση μελέτης περιλαμβάνει τεχνικές που οδηγούν στο αποτελεσματικό διάβασμα στα ελληνικά και τα αγγλικά, δηλαδή το παιδί να διαχειρίζεται σωστά το χρόνο του, να είναι αυτόνομο και να μαθαίνει ουσιαστικά.

Εξασκεί τρεις βασικές δεξιότητες:
-Την κατανόηση
-Την απομνημόνευση
-Την ανάκληση του περιεχομένου του μαθήματος (δηλαδή πόσο εύκολα και γρήγορα θυμάται όσα έχει μάθει).

Είναι σημαντικό ένα παιδί να εξοικειώνεται με αυτές τις τεχνικές από μικρή ηλικία – ήδη από την Τρίτη δημοτικού, όταν εντάσσονται τα δευτερεύοντα μαθήματα, όπως η ιστορία και τα θρησκευτικά στο σχολικό πρόγραμμα.

Η χρήση σχεδιαγράμματος είναι μια πολύ αποτελεσματική τεχνική που εξασκεί το παιδί καταρχήν να αλληλεπιδρά με το κείμενο, δηλαδή να ξεχωρίζει τις πιο σημαντικές πληροφορίες και να τις μαθαίνει, ύστερα από κριτική σκέψη.

Η πιο τυπική μορφή σχεδιαγράμματος είναι ένας κύκλος στη μέση, που περιέχει λέξεις–κλειδιά από τον τίτλο του κειμένου και γύρω–γύρω τόσοι κύκλοι όσες είναι οι παράγραφοι του κειμένου.

Η καθημερινή μελέτη χρειάζεται ένα σταθερό περιβάλλον απαλλαγμένο από περιττά ερεθίσματα, ώστε να είναι αποτελεσματική. Είναι ωφέλιμο να καταγράφονται τα μαθήματα της ημέρας με τη σειρά που θα διαβαστούν, ξεκινώντας κατά προτίμηση από τα δυσκολότερα και καταλήγοντας στα πιο εύκολα.

Όταν το παιδί ολοκληρώνει ένα μάθημα βάζει δίπλα του ένα ˅, για να επιβεβαιώνει και οπτικά ότι έχει ολοκληρώσει μία ενότητα μελέτης.

Μεταξύ των μαθημάτων είναι καλό να παρεμβάλλονται ολιγόλεπτα διαλείμματα, προκαθορισμένα ως προς τη διάρκεια και τη δραστηριότητα που θα περιλαμβάνουν.

Η οργάνωση μελέτης εξασφαλίζει μία ποιοτική, καθημερινή διαχείριση του χρόνου διαβάσματος, αλλά και ηρεμία για τους μαθητές.

Ειρήνη Θ. Ευαγγέλου

Ψυχολόγος / Επιστημονική υπεύθυνη www.specialenglish.gr