Εκλογές 2014 - Πατούλης: Πρόληψη της Υγείας μέσω των Δήμων
Οι ώρες της κάλπης πλησιάζουν, τόσο για την Αυτοδιοίκηση όσο και για την Ευρωβουλή. Και οι πολίτες καλούνται να συμμετέχουν, να διαλέξουν και να επιλέξουν τα πρόσωπα που πιστεύουν, που εμπιστεύονται, που σέβονται και εκτιμούν.
Η μέγιστη αρετή ενός δημοκρατικού πολιτεύματος είναι το δικαίωμα του κάθε πολίτη να προσέλθει στην κάλπη. Και ταυτόχρονα, είναι και η μέγιστη ευθύνη του κάθε πολίτη να συμμετέχει, να μην αφήσει τους άλλους να αποφασίσουν γι αυτόν, αλλά ενεργά να καταδείξει τα άξια πρόσωπα της συνειδητής του επιλογής, που μπορούν να αναλάβουν το ρόλο του «διασώστη» στην κρίση.
Σε μια Ελλάδα που η Δημόσια Υγεία εγκαταλείπει τους αρρώστους και αφήνει απροστάτευτους τους υγιείς, εμείς πρέπει να πάρουμε θέση, ως γιατροί και ως άνθρωποι και να παλέψουμε με όλα τα μέσα και τα όπλα που διαθέτουμε για έναν σκοπό: τη διατήρηση της υγείας στους πολίτες και τη διασφάλιση του απρόσκοπτου επιστημονικού έργου στους γιατρούς μας.
Οι ασθενείς
Οι οριζόντιες περικοπές επιφέρουν καθημερινά αδιέξοδα σε γιατρούς και ασθενείς, μετακυλίοντας ένα μέρος της υγειονομικής δαπάνης στις τσέπες των ασφαλισμένων και ένα άλλο στις τσέπες των γιατρών τους. Οι ασφαλισμένοι καλούνται να πληρώσουν από την τσέπη τους εκατοντάδες φάρμακα και διαγνωστικές εξετάσεις της καθημερινής ιατρικής πράξης που δεν αποζημιώνονται πλέον από τον ΕΟΠΥΥ. Οι γιατροί καλούνται σχεδόν να πληρώνουν από την τσέπη τους τις εργαστηριακές εξετάσεις και τις πράξεις, αφού ο κλειστός προϋπολογισμός που προβλέπει ο ΕΟΠΥΥ για το 2014, είναι υποπολλαπλάσιος των αναγκών του λαού μας. Παράλληλα, με την τροπολογία επαναφοράς του πλαφόν συνταγογράφησης, πλήττεται άμεσα ο ασφαλισμένος, διότι ο γιατρός υποδεικνύει τη φαρμακευτική αγωγή και μετά το βάρος μετακυλύεται στον ίδιο τον ασθενή για να βρει τρόπο να αγοράσει τα φάρμακα που του'κοψε ο ΕΟΠΥΥ.
Κόκκινη γραμμή για τον ιατρικό Σύλλογο Αθηνών είναι η χορήγηση των συνταγογραφούμενων φαρμάκων ΜΕ ΙΑΤΡΙΚΗ ΣΥΝΤΑΓΗ. Το πρόβλημα δεν είναι το ψευτοδίλλημμα «γενόσημο ή πρωτότυπο», αλλά το κατάλληλο ανά ασθενή εξατομικευμένα φάρμακο. Η θεραπευτική αγωγή είναι ευθύνη του θεράποντα γιατρού. Παράλληλα, απαραίτητη κρίνεται και η εντατικοποίηση των ελέγχων του ΕΟΦ στα ίδια τα φάρμακα(postsurveillancestudies) για την παρακολούθηση της ασφάλειας των χορηγουμένων φαρμάκων μετά την έγκριση της κυκλοφορίας τους, ειδικά όταν η εισροή τους είναι απότριτοκοσμικές χώρες.
Παράλληλα, τα νοσοκομειακά φάρμακα υψηλού κόστους για τους βαρέως πάσχοντες δίδονται με το σταγονόμετρο και πολλές φορές δε φτάνουν για να καλύψουν τις υπάρχουσες ανάγκες, οπότε πολλοί ασθενείς μη AIDS και ηπατίτιδες και άλλα λοιμώδη μένουν ακάλυπτοι και μεταδίδουν σε όλο τον πληθυσμό τα θανατηφόρα αυτά νοσήματα. Και εκτός από τα φάρμακα, τραγική στα νοσοκομεία είναι η κατάσταση με τα αναλώσιμα υλικά (βελόνες, συστήματα καθετηριασμού φλεβών, παρακεντήσεων κλπ). Κι αυτό διότι, όχι μόνο δεν υπάρχουν επαρκείς ποσότητες και καταλληλα είδη, αλλά πολλές φορές, η εμμονή της επιλογής του φθηνότερου αναλωσίμου, οδηγεί σε αμφιβόλου ποιότητας υλικά που επιδεινώνουν την κατάσταση υγείας του ασθενή... και βγαίνουν τελικά πολύ πιο ακριβά αφού απαιτούνται πολλαπλάσιες ποσότητες υλικών για το ίδιο αποτέλεσμα. χαρακτηριστικό παράδειγμα το φαινόμενο (που κάθε λίγο ακούγεται στη δημοσιότητα) με τα noname φίλτρα αιμοκάθαρσης στις μονάδες τεχνητού νεφρού, τα οποία είναι αμφιβόλου ποιότητας και προέλευσης και θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των νεφροπαθών, χωρίς να κοστίζουν τελικά λιγότερο για το κράτος.
Οι γιατροί
Χιλιάδες γιατροί αγωνίζονται καθημερινά να σώσουν τις ζωές των αρρώστων τους, απλήρωτοι για μήνες στις εφημερίες και εθελοντές στην ΠΦΥ, όφειλε τουλάχιστο το κράτος να τους πει ένα δημόσιο ευχαριστώ.
Στην Πρωτοβάθμια Περίθαλψη, οι γιατροί ΔΕΝ πληρώνονται ούτε τα ληξιπρόθεσμα ούτε τις τρέχουσες οφειλές. Πιστώνουν, ως εθελοντές, το κράτος και όχι μόνο δε λαμβάνουν ούτε ένα ευχαριστώ γι αυτό, αλλά όταν έρθει η ώρα να πληρωθούν, παίρνουν ένα υποπολλαπλάσιο αυτών που δικαιούνται, από ένα κράτος που προσπαθεί να τους τα πάρει πίσω αυτά που τους οφείλει, πριν καν τους τα αποδώσει. Η αποπληρωμή των δεδουλευμένων εντός 60 ημερών, που κατοχυρώθηκε από τον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών του ΕΟΠΥΥ, όχι μόνο δεν έγινε ΠΟΤΕ πραγματικότητα, αλλά ο Οργανισμός «ξέχασε» τα ποσά που οφείλει στους γιατρούς από τις συγχωνεύσεις των μικρών ταμείων που εισήλθαν μετά τη έναρξη του (ΤΣΑΥ, ΤΑΥΤΕΚΩ κλπ), ενώ αποσπασματικά «θυμήθηκε» να πληρώσει κάποιους μήνες από τις οφειλές του 2010 και του 2011. Παράλληλα, αποσιωπώνται τα δεδουλευμένα των γιατρών που δε εκκαθαρίστηκαν, αφού δεν έγινε εκκαθάριση, αλλά μόνο πρόχειρος λογιστικός έλεγχος στο 90% των καταβληθέντων, με μετέωρο το άλλο 10% των ποσών και του 2012 και του 2013. Τα τεχνάσματα αυτά που κατάφεραν να μειώσουν σφοδρά το τελικό καθαρό ποσό που φτάνει στα χέρια του γιατρού σε σχέση με το οφειλόμενο, αποκορυφώθηκαν στα μέτρα του rebate και του clawback, δύο χαράτσια που πραγματικά μαζί με τις ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες, αφανίζουν τους κλινικοεργαστηριακούς καιεξαφανίζουν τα μικρά εργαστήρια της γειτονιάς το ένα μετά το άλλο, με ουσιαστικό στόχο την εκχώρηση της Υγείας σταμεγάλα επιχειρηματικά καρτέλ.
Χωρίς μισθό έχουν μείνει και πολλοί γιατροί του ΠΕΔΥ που επανήλθαν στο δημόσιο σύστημα έπειτα από τις δικαστικές αποφάσεις. Κάποιοι γιατροί έχουν ξεκινήσει κανονικά να εργάζονται στο ΠΕΔΥ. Κάποιοι άλλοι παλεύουν με τις ελλείψεις υλικών και μένουν με τα χέρια σταυρωμένα σε όλο το ωράριό τους. Κάποιοι άλλοι είναι ακόμη πιο άτυχοι, και δεν έχουν εξασφαλίσει ούτε την αμοιβή που δικαιούνται και σε όλα αυτά έρχεται και η αξιολόγηση, σύμφωνα με εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας που καθορίζει τα κριτήρια, με τα οποία τα Συμβούλια θα αξιολογήσουν ατομικά τους υποψηφίους σύμφωνα με την εμπειρία, το επιστημονικό έργο, την εκπαιδευτική δραστηριότητα του αξιολογούμενου ως εκπαιδευόμενου καθώς και την προϋπηρεσία.
Το Αύριο της Υγείας στην Ελλάδα
Ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών ζητά μια μεταρρύθμιση υγείας από μηδενική βάση, για ένα σύστημα Υγείας που θα επιτρέπει στον ασθενή να επιλέξει ελεύθερα το γιατρό του και θα παρέχει σε κάθε γιατρό ισότιμες εργασιακές προοπτικές μέσα από συλλογικές συμβάσεις.
Στη μεταρρύθμιση αυτή, πρωταρχικής σημασίας πολιτική πρέπει να είναι η Πρόληψη!!! Κρίνεται αναγκαίο, και στην Ελλάδα, να υπάρξει μια Εθνική Πολιτική Πρόληψης που θα δίνει έμφαση στη διατήρηση υγιών πολιτών και στην έγκαιρη διάγνωση των ασθενειών, ώστε να βελτιώνεται η ποιότητα ζωής των ανθρώπων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα παρουσιάζει σταθερή αυξητική τάση στους θανάτους από καρκίνο, σε αντίθεση με άλλες αναπτυγμένες χώρες. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του IARC (International Agency for Research on Cancer) 24.000 άνθρωποι χάνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους από καρκίνο ενώ 37.000 άνθρωποι προσβάλλονται από κάποια μορφή καρκίνουστη χώρα μας.
Τα θεμέλια στην Προληπτική Ιατρική ήρθε να θέσει, μέσα από την τοπική αυτοδιοίκηση, το Εθνικό Διαδημοτικό Δίκτυο Υγιών Πόλεων Προαγωγής Υγείας (ΕΔΔΥΠΠΥ), με τον καινοτόμο θεσμό των ΚΕΠ Υγείας των Δήμων, τα οποία θα παρέχουν τη δυνατότητα στους υγιείς πολίτες να υποβάλλονται σε εξετάσεις προσυμπτωματικού ελέγχου πριν νοσήσουν, να ενημερώνονται και να ευαισθητοποιούνται σε θέματα υγείας και να αποκτούν την πρόσβαση που δικαιούνται στις υπηρεσίες υγείας της περιοχής τους.
Είναι η πρώτη φορά στην Ελλάδα που εφαρμόζονται διεθνή πρωτόκολλα screening του πληθυσμού, μέσα από ένα θεσμοθετημένο αυτοδιοικητικό πλαίσιο, στο οποίο τα στελέχη των ΚΕΠ υγείας θα έχουν – με τη συγκατάθεση του πολίτη – το followup της διατήρησης της υγείας του. Τα κύρια νοσήματα, για τα οποία θα αναλάβει το ΚΕΠ Υγείας τον προσυμπτωματικό έλεγχο είναι ο καρκίνος του προστάτη, ο καρκίνος του μαστού, ο καρκίνος του παχέος εντέρου, ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας και το μελάνωμα και δυο καρδιαγγειακά νοσήματα που αφορούν τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου και τη ρήξη ανευρύσματος κοιλιακής αορτής. Η καινοτομία των ΚΕΠ Υγείας εμπίπτει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Δημιουργία και δικτύωση δημοτικών Κέντρων Πρόληψης Υγείας (ΚΕΠ Υγείας) για την ανάπτυξη προγραμμάτων πρόληψης και προαγωγής Υγείας» που υλοποιείται στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού 2007-2013 με τη συγχρηματοδότηση του ΕΣΠΑ και εθνικών πόρων.
Πιστεύουμε σε μια μεταρρύθμιση, στην οποία η Εθνική Στρατηγική Πρόληψης και Διατήρησης Υγιών Πολιτών, μπορεί να γίνουν πράξη, αν ενισχυθεί η κεντρική αξιοποίηση όλων των Δομών Υγείας στους ΟΤΑ και η συμμετοχή όλων των επιστημονικών φορέων της χώρας, μέσα από την άσκηση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και της Προληπτικής Ιατρικής.