ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ

ΟΕΝΓΕ: Αυτή είναι η δική μας πρόταση για την ΠΦΥ

Μία Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας που θα καλύπτει όλον τονπληθυσμό, με ενιαίο τρόπο, μέσα από μία πηγή χρηματοδότησης που είναι οκρατικός προϋπολογισμός, με οικογενειακό γιατρό και την ομάδα του αλλά και μεειδικότητες γιατρών που θα εξετάζουν στα Κέντρα Υγείας, είναι η πρόταση τωνΝοσοκομειακών Γιατρών για την ΠΦΥ.
ΟΕΝΓΕ: Αυτή είναι η δική μας πρόταση για την ΠΦΥ

Μία Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας που θα καλύπτει όλον τονπληθυσμό, με ενιαίο τρόπο, μέσα από μία πηγή χρηματοδότησης που είναι οκρατικός προϋπολογισμός, με οικογενειακό γιατρό και την ομάδα του αλλά και μεειδικότητες γιατρών που θα εξετάζουν στα Κέντρα Υγείας, με μία ισχυρή Υγειονομική Περιφέρεια καθώς και με Παρατηρητήριο Υγείας που θα παρεμβαίνει στα νοσοκομεία της περιοχής, είναι η πρόταση τωνΝοσοκομειακών Γιατρών για την ΠΦΥ.

Με αφορμή την αυριανή συνέντευξη τύπου της ΟμοσπονδίαςΕνώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών, η Ομοσπονδία έδωσε πριν από λίγο την δική της πρότασηγια το πώς οραματίζεται την επόμενη ημέρα της ΠΦΥ.

Σύμφωναμε την ΟΕΝΓΕ, το Σύστημα ΠΦΥ πρέπει να έχει τα παρακάτω κύρια χαρακτηριστικά :

- Ναείναι προσανατολισμένο στην πρόληψη και την προαγωγή της υγείας. Οι παρεμβάσειςσε τόπους κατοικίας και εργασίας πρέπει να αποτελούν οργανικό συστατικό τηςλειτουργίας τους.

- Ναείναι οργανωμένο στη βάση του Κέντρου Υγείας (ΚΥ ) σε πόλεις και αγροτικέςπεριοχές. Τα ΚΥ διασυνδέονται λειτουργικά με τα νοσοκομεία.

- Βασικόςθεσμός της λειτουργίας της ΠΦΥ είναι ο οικογενειακός γιατρός και η ομάδα υγείας.

- Ανάπτυξητοπικών πολιτικών και προγραμμάτων για ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού.

Τοχρονικό όριο της για την ολοκληρωμένη θεσμικά και λειτουργικά δικτύωση της ΠΦΥμε κέντρα υγείας στις αστικές περιοχές είναι η 8ετία.

Βασικόςθεσμός του Κέντρου Υγείας, σύμφωνα με την ΟΕΝΓΕ, είναι ο οικογενειακόςγιατρός και η ομάδα υγείας. Η ομάδα υγείας δεν έχει προκαθορισμένη σύνθεση.Η σύνθεσή της κάθε φορά προκύπτει από τις ανάγκες του προγράμματος πουυλοποιεί.

Οαριθμός των ανθρώπων που στελεχώνουν το ΚΥ από κάθε ειδικότητα προκύπτει απότην αναλογία με τον πληθυσμό αναφοράς με βάση τα διεθνή πρότυπα από ανεπτυγμένασυστήματα υγείας.

Ειδικότεραγια τον οικογενειακό γιατρό η αναλογία αυτή είναι 1 ανά 2000-2500 κατοίκους καιγια τον παιδίατρο 1 ανά 1400-1500παιδιά. Ο οικογενειακός γιατρός κατά κύριο λόγο κατέχει τίτλο ειδικότηταςγενικής ιατρικής. Οι αναλογίες νοσηλευτών/τριών και άλλων ιατρικών ειδικοτήτωνυπολογίζονται στο σύνολο των δομών του ΕΣΥ ( νοσοκομεία και ΚΥ). Η αναλογία γιατο νοσηλευτικό προσωπικό στα προηγμένα συστήματα είναι 1/200 κάτοικοι.

Ητακτική εξέταση από γιατρούς άλλων ειδικοτήτων γίνεται στους χώρους του ΚΥ . Οιγιατροί των ειδικοτήτων αυτών ανήκουν οργανικά στο λειτουργικά συνδεδεμένο μετο ΚΥ νοσοκομείο. Σε κάθε νοσοκομείο υπηρετούν τόσοι γιατροί όσοι προβλέπονταιαπό τις διεθνώς αποδεκτές αναλογίες (σε συνδυασμό και με τις τοπικές ανάγκες)για την κάθε ειδικότητα για τον συγκεκριμένο πληθυσμό. Επισκέπτονται το ΚΥ μεκυκλική εναλλαγή. Τακτική εξέταση στο νοσοκομείο γίνεται μετά από παραπομπή,εφόσον χρειάζεται περισσότερο εξειδικευμένη διερεύνηση και αντιμετώπιση.

Μετην πρόταση αυτή, αναφέρει η ΟΕΝΓΕ, οδηγούμαστε σε εξάλειψη του διαχωρισμούγιατρών Α’ βάθμιας και Β’βάθμιας περίθαλψης σε ειδικότητες για τις οποίες η αποκλειστική ενασχόληση με τηνπρωτοβάθμια ισοδυναμεί με επιστημονική υποβάθμιση. Η εξάλειψη του φραγμού αυτούοδηγεί σε καλύτερη ποιότητα υπηρεσιών προς τους πολίτες.

Μετην πρόταση αυτή δημιουργούνται επίσης προϋποθέσεις για κάποιο διάστημα ειδίκευσηςτων γιατρών στα ΚΥ (πχ 9 μήνες σε μονάδες ΠΦΥ μέρος του προγράμματος εκπαίδευσης ), γεγονός που θα συνέβαλε και στηνμείωση των χρόνων αναμονής.

Βασική διοικητική μονάδα του συστήματος υγείας είναι η υγειονομική περιφέρεια.Η υγειονομική περιφέρεια αντιστοιχεί σεμια περιοχή που πληθυσμιακά καλύπτεται από το πανεπιστημιακό νοσοκομείο,τα νομαρχιακά νοσοκομεία και ταδιασυνδεδεμένα ΚΥ –Περιφερειακά ιατρεία.

Οι κεντρικές κατευθύνσεις και η παρακολούθηση τηςανάπτυξης και ολοκληρωμένης λειτουργίας των δικτύων ΠΦΥ ανατίθενται στο ΚεντρικόΣυμβούλιο ΠΦΥ στο οποίο προεδρεύει ο εκάστοτε υφυπουργός υγείας και το οποίο απαρτίζεται από τους διοικητέςτων υγειονομικών περιφερειών, από εκπροσώπους των δευτεροβαθμίων οργανώσεων τωνγιατρών, νοσηλευτών/τριών, των οργανώσεων ή επιστημονικών εταιρειών γιατρώνγενικής ιατρικής και από εκπροσώπους της ΓΣΕΕ ,της ΑΔΕΔΥ και της ΚΕΔΚΕ.

Τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου και τουδιαμερισματικού (ή κοινοτικού) συμβουλίου που είναι επιφορτισμένα με τηνπαρακολούθηση της λειτουργίας του (των ) ΚΥ, τα μέλη των ιατρικών καινοσηλευτικών οργανώσεων που επίσης είναι επιφορτισμένα με την αρμοδιότητααυτή, καθώς και τα μέλη των επιτροπών ασθενών–δικαιωμάτων ασθενών απαρτίζουν το «Παρατηρητήριο Υγείας» κάθε δήμου.Σκοπός του Παρατηρητηρίου είναι εκτός από την συμμετοχή στις κοινές συσκέψειςμε τα ΔΣ των ΚΥ, είναι να παρακολουθεί και να παρεμβαίνει σε ζητήματα πουαφορούν το νοσοκομείο της περιοχής καθώς και κάθε άλλο ζήτημα που αφορά στηνυγεία του τοπικού πληθυσμού και στην ποιότητα των υπηρεσιών.