Καρκίνος στο πάγκρεας: Ανακάλυψη στο DNA δίνει ελπίδες για θεραπεία της νόσου

Σινάνη Αικατερίνη

Ο καρκίνος του παγκρέατος είναι ο 12ος συχνότερος καρκίνος παγκοσμίως, με πάνω από μισό εκατομμύριο νέες διαγνώσεις κάθε χρόνο.

Καρκίνος στο πάγκρεας: Ανακάλυψη στο DNA δίνει ελπίδες για θεραπεία της νόσου

Έχει τα χειρότερα ποσοστά επιβίωσης από όλες τις μορφές της νόσου.

Οι επιστήμονες έκαναν μια νέα ανακάλυψη στο DNA που προσφέρει ελπίδα για θεραπεία του καρκίνου στο πάγκρεας.

Ομάδα ερευνητών από το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ διαπίστωσε ότι ο καρκίνος του παγκρέατος είναι σε θέση να κλείσει μόρια σε ένα από τα πιο σημαντικά γονίδια του οργανισμού, βοηθώντας την ασθένεια να αναπτυχθεί και να εξαπλωθεί γρήγορα.

Η Δρ. Μαρία Χατζηαποστόλου, από το Κέντρο Έρευνας για τον Καρκίνο John van Geest του Πανεπιστημίου Nottingham Trent, δήλωσε: «Αυτή η έρευνα, η οποία παρείχε νέα στοιχεία κατανόησης και γνώση για το πώς συμπεριφέρεται ο καρκίνος, ελπίζουμε ότι θα βοηθήσει να ανοίξει ο δρόμος για πιθανές νέες θεραπείες στο μέλλον».

«Ο καρκίνος του παγκρέατος έχει τη χαμηλότερη επιβίωση από τους 20 κοινούς καρκίνους. Η επιβίωση των ασθενών πέραν της πενταετίας έχει βελτιωθεί πολύ λίγο εδώ και αρκετό καιρό και γι’ αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό να βρούμε νέους τρόπους για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτή τη νόσο, τον τρόπο με τον οποίο εξαπλώνεται και γιατί είναι τόσο επιθετική», πρόσθεσε.

Ο καρκίνος του παγκρέατος συχνά διαγιγνώσκεται σε προχωρημένο στάδιο, όταν οι θεραπευτικές επιλογές είναι περιορισμένες, ενώ πάνω από τους μισούς ασθενείς πεθαίνουν εντός τριών μηνών από τη διάγνωση.

Οι ερευνητές ανέλυσαν δείγματα ιστού από υγιείς αλλά και από ασθενείς με καρκίνο του παγκρέατος. Διαπίστωσαν ότι οι καρκίνοι του παγκρέατος πυροδοτούν μια διαδικασία γνωστή ως μεθυλίωση του DNA, προκαλώντας την απενεργοποίηση μορίων στο γονίδιο HNF4A, επιτρέποντας στους όγκους να αναπτύσσονται εξαιρετικά γρήγορα.

Το γονίδιο HNF4A είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία του ανθρώπου, επειδή βοηθά πολλά από τα όργανα του σώματος να λειτουργούν σωστά. Όμως οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι ο καρκίνος του παγκρέατος μπορεί να απενεργοποιήσει τα οφέλη του γονιδίου.

Η κ. Χατζηαποστόλου δήλωσε σχετικά: «Η απώλεια του HNF4A οδηγεί στην ανάπτυξη και την επιθετικότητα του καρκίνου του παγκρέατος και τώρα γνωρίζουμε ότι συσχετίζεται με την κακή επιβίωση των ασθενών».

Στη μελέτη συμμετείχαν επίσης επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ, το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ και το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, αλλά και το ιατρικό κέντρο Cedars-Sinai του Λος Άντζελες.

Ο Δρ. Chris Macdonald, επικεφαλής του τομέα έρευνας στο Pancreatic Cancer UK, το οποίο χρηματοδότησε τη μελέτη, δήλωσε: «Χρειαζόμαστε απεγνωσμένα πιο αποτελεσματικές θεραπείες για τον καρκίνο του παγκρέατος. Η πλειονότητα των καρκίνων του παγκρέατος διαγιγνώσκεται σε προχωρημένο στάδιο, με το 80% να εντοπίζεται μετά την εξάπλωση της νόσου, όταν πλέον δεν είναι χειρουργήσιμη.

Αυτό αντικατοπτρίζεται στο χαμηλό ποσοστό επιβίωσης – πάνω από τους μισούς ασθενείς πεθαίνουν εντός τριών μηνών από τη διάγνωση.

Η βελτίωση της θεμελιώδους κατανόησής μας για το τι κάνει τον καρκίνο του παγκρέατος να αναπτύσσεται και να εξαπλώνεται τόσο γρήγορα, είναι ζωτικής σημασίας για να μπορέσουμε να κάνουμε τις απαραίτητες ανακαλύψεις.

«Η μελέτη αυτή μάς δίνει νέες πληροφορίες σχετικά με το πώς ο καρκίνος του παγκρέατος είναι σε θέση να καταστείλει ορισμένα μόρια για να τον βοηθήσει να εξαπλωθεί επιθετικά σε όλο το σώμα, γεγονός που, με τη σειρά του, θα μπορούσε να οδηγήσει στην ανάπτυξη αποτελεσματικότερων θεραπευτικών επιλογών στο μέλλον», καταλήγουν οι ερευνητές.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Gastro Hep Advances.