Ανακαλύφθηκε νέα ελπιδοφόρα μέθοδος για τη βελτίωση της οπτικής αντίληψης των ατόμων με αυτισμό
Μια νέα μελέτη του Πανεπιστημίου του Τελ Αβίβ προτείνει μια νέα μέθοδο μάθησης για άτομα με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ) που θα μπορούσε να επιταχύνει τις μαθησιακές τους διαδικασίες και να βελτιώσει σημαντικά τις δυνατότητές τους όσον αφορά την οπτική αντίληψη.
Η βελτίωση των αντιληπτικών ικανοτήτων των ατόμων με ΔΑΦ (Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος) είναι μια πρόκληση, που απαιτεί μακρά και κουραστική εκπαίδευση. Η νέα μελέτη για την οποία γίνεται λόγος στο άρθρο αυτό χρησιμοποίησε μια νέα μέθοδο μάθησης που βασίζεται σε «αναλαμπές μνήμης» που διαρκούν μόλις λίγα δευτερόλεπτα. Η δε χρήση του θα μπορούσε να βελτιώσει σημαντικά τα επιτεύγματα των ατόμων με αυτισμό.
Η μελέτη διεξήχθη από τη διδακτορική φοιτήτρια Shira Klorfeld-Auslender και τον καθηγητή Nitzan Censor από τη Σχολή Ψυχολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Τελ Αβίβ και τη Σχολή Νευροεπιστημών Sagol, σε συνεργασία με τον καθηγητή Ilan Dinstein και την ομάδα του από το Πανεπιστήμιο Ben-Gurion του Negev (BGU) στο Beersheba. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Current Biology με τίτλο «Μια ξεχωριστή διαδρομή για αποτελεσματική μάθηση και γενίκευση στον αυτισμό».
Σε σύγκριση με την τυπική διδακτική πρακτική που ενισχύει τη διάρκεια και την επανάληψη νέων δεξιοτήτων, η νέα μέθοδος αναλαμπών μνήμης ήταν επιτυχής στη βελτίωση τόσο των ικανοτήτων οπτικής αντίληψης όσο και της γενίκευσης της μάθησης.
Ωστόσο, οι τυποποιημένες μέθοδοι διδασκαλίας εξακολουθούν να υποστηρίζουν μια προσέγγιση στην οποία η συνεχής πρακτική άσκηση ισούται με καλύτερη κατανόηση και μάθηση. Επί παραδείγματι αν θέλετε να παίξετε πιάνο, θα πρέπει να εξασκηθείτε παίζοντας πιάνο για πολλές ώρες κάθε μέρα μέχρι να γίνει δεύτερη φύση σας.
Πώς πραγματοποιήθηκε η μελέτη
Στη μελέτη, η ερευνητική ομάδα εξέτασε 30 ενήλικες με αυτισμό που κλήθηκαν να μάθουν μια οπτική εργασία, όπως ο προσδιορισμός της κατεύθυνσης των γραμμών που εμφανίζονται για μερικά χιλιοστά του δευτερολέπτου στην οθόνη. Αλλά αντί να επαναλαμβάνουν την εργασία για μεγάλο χρονικό διάστημα κάθε μέρα μέχρι να γίνει κτήμα τους, τα άτομα στην πειραματική ομάδα έμαθαν τη διαδικασία εις βάθος από την πρώτη ημέρα ενώ τις επόμενες ημέρες εκτέθηκαν στο οπτικό ερέθισμα για λίγα μόλις δευτερόλεπτα.
Στο τέλος της διαδικασίας αυτής, η απόδοσή τους βελτιώθηκε σημαντικά σε ένα ποσοστό 20% έως 25%, το οποίο ήταν παρεμφερές με τον μηχανισμό της μάθησης πολλαπλών επαναλήψεων σε άτομα χωρίς αυτισμό.
Ακόμη και όταν τους παρουσιάστηκε μια εργασία κάτω από νέες, άγνωστες συνθήκες - για παράδειγμα, όταν το ερέθισμα βρισκόταν σε μια νέα θέση - εκείνοι που διδάχτηκαν τη μέθοδο αναλαμπής μνήμης είχαν καλύτερη απόδοση ενώ ήξεραν πώς να γενικεύσουν τις δεξιότητες που έμαθαν στην πρώτη εργασία. Η επιτυχία των συμμετεχόντων στη γενίκευση της μάθησης σε άλλες καταστάσεις θεωρείται σημαντική, καθώς πρόκειται για δεξιότητες με τις οποίες τα άτομα με αυτισμό έχουν μεγάλη δυσκολία αφομοίωσης.
«Έχουμε ήδη αποδείξει σε προηγούμενες μελέτες ότι οι διαδικασίες επεξεργασίας και κατανόησης μπορούν να βελτιωθούν μέσω λάμψεων μνήμης», πρόσθεσε ο Censor. «Έχουμε δείξει ότι δεν χρειάζεται παρατεταμένος χρόνος εξάσκησης για να αφομοιωθεί η εργασία – αρκεί να αναβοσβήνουμε αυτό που πρέπει να μάθουν για λίγα δευτερόλεπτα- για να διεγείρουμε το σχετικό εγκεφαλικό δίκτυο και ο εγκέφαλος στη συνέχεια θα αφομοιώσει το υλικό μόνος του. Σε αυτή την περίπτωση, δοκιμάσαμε άτομα που πάσχουν από αυτισμό και έτσι μειώσαμε σημαντικά τον χρόνο μάθησής τους. Η προστιθέμενη αξία είναι η ικανότητα γενίκευσης καθώς τα εξεταζόμενα άτομα εκτελούσαν μια εργασία υπό νέες συνθήκες, σαν να την είχαν μάθει πλήρως».
«Η νέα μελέτη θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για πιο ουσιαστικές προσεγγίσεις στη μάθηση για άτομα με αυτισμό σε μια μεγάλη ποικιλία καθηκόντων», είπε ο Censor. «Η μέθοδος μπορεί επίσης να βοηθήσει στην αποκατάσταση μετά από νευρολογικούς τραυματισμούς στο πλαίσιο της εκπαίδευσης του εγκεφάλου για την αναγέννηση των κατεστραμμένων συνδέσεων, μέσω μικρότερης διάρκειας εκμάθησης».