ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αντίληψη χώρου: Αντιλαμβάνονται τα αγόρια τον χώρο καλύτερα από τα κορίτσια;

Ένα είδος δεξιοτήτων που είναι εξαιρετικά πολύτιμο σε τομείς που σχετίζονται με την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά, σχετίζεται με την αντίληψη του χώρου.

Αντίληψη χώρου: Αντιλαμβάνονται τα αγόρια τον χώρο καλύτερα από τα κορίτσια;

Πρόκειται για τις χωροταξικές ικανότητες που περιλαμβάνουν τη δεξιότητα να σκεφτόμαστε αντικείμενα με τρισδιάστατο τρόπο και να αναλογιζόμαστε πώς θα μπορούσαν να φαίνονται όταν περιστρέφονται ή αναδιατάσσονται. Ένας μεγάλος όγκος έρευνας έχει δείξει ότι οι χωροταξικές δεξιότητες μπορούν να προβλέψουν πόσο επιτυχημένος θα είναι κάποιος στην επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική ή τα μαθηματικά.

Εάν ετοιμάζετε τη βαλίτσα σας και προσπαθείτε να καταλάβετε πώς θα χωρέσουν τα αντικείμενα μέσα σε αυτή και πώς θα μπορούσαν να αναδιαταχθούν, έχετε αναπτύξει την ικανότητα της νοητικής περιστροφής (mental rotation) όπως εξηγεί η Jillian Lauer, διδακτορική φοιτήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Emory.

Όσον αφορά στην ικανότητα νοητικής περιστροφής (mental rotation), οι άνδρες τείνουν να αποδίδουν πολύ καλύτερα από τις γυναίκες. Το ποσοστό των ανδρών που έχει καλύτερες επιδόσεις σε διανοητικές δοκιμασίες που αφορούν στην αντίληψη του χώρου είναι διπλάσιο από αυτό των γυναικών και σύμφωνα με τους επιστήμονες αυτή θεωρείται μία από τις μεγαλύτερες γνωστικές διαφορές μεταξύ των δύο φύλων.

Ωστόσο, μία νέα έρευνα από την Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία με επικεφαλής την Lauer υποστηρίζει ότι αυτό δεν είναι βιολογική διαφορά. Τα αγόρια δεν γεννιούνται με καλύτερη αντίληψη του χώρου σε σχέση με τα κορίτσια, αλλά αποκτούν περισσότερες σχετικές γνώσεις κατά τα πρώτα τους σχολικά χρόνια.

Η νέα μελέτη βασίστηκε σε μετα-ανάλυση 128 μελετών σχετικά με τις διαφορές των φύλων ως προς την αντίληψη του χώρου, οι οποίες περιλάμβαναν στοιχεία για περισσότερα από 30.000 παιδιά ηλικίας 3 έως 17 ετών. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δεν είχαν διαφορές στις ικανότητες νοητικής περιστροφής, αλλά τα αγόρια άρχισαν να αποκτούν περισσότερες ικανότητες σε ηλικία μεταξύ 6 και 8 ετών.

«Μερικοί ερευνητές έχουν υποστηρίξει ότι υπάρχει μία εγγενής διαφορά στον τρόπο που αντιλαμβάνονται τον χώρο τα δύο φύλα, ότι δηλαδή τα αγόρια είναι από τη φύση τους καλύτερα από τα κορίτσια», λέει η Lauer. «Ενώ τα αποτελέσματά μας δεν αποκλείουν την πιθανότητα οι βιολογικές επιρροές να συμβάλλουν στη διαφορά των φύλων, υποδεικνύουν ότι άλλοι παράγοντες μπορεί να είναι πιο σημαντικοί για τις διαφορές που υπάρχουν στις δεξιότητες που αναπτύσσουν τα δύο φύλα και σχετίζονται με την αντίληψη του χώρου».

Η συγκεκριμένη μελέτη δεν αποκάλυψε πώς εμφανίζονται αυτές οι διαφορές, αλλά προηγούμενη έρευνα έδειξε ότι οι γονείς χρησιμοποιούσαν περισσότερες αναφορές σε χαρακτηριστικά αντικειμένων που σχετίζονται με το χώρο και τη διάσταση, όταν μιλούσαν στα αγόρια.

«Ορίζοντας ότι η διαφορά στα φύλα μπορεί να εντοπιστεί στην παιδική ηλικία και ότι αλλάζει με τα χρόνια, ίσως μπορούμε να αναπτύξουμε τρόπους για να κάνουμε το εκπαιδευτικό σύστημα πιο δίκαιο», λέει η Lauer. «Η παροχή περισσότερων ευκαιριών ώστε τα κορίτσια και τα αγόρια να αναπτύξουν τις δεξιότητες αντίληψης του χώρου, είναι κάτι που οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να κάνουν».

Πηγή: mindbodygreen.com

Διαβάστε επίσης:

Η αντίληψη του χώρου είναι θέμα… ύψους!