Κοσμήτωρ ΕΣΔΥ: Η μετάβαση στο Πανεπιστήμιο, θα προσφέρει στη δημόσια υγεία & στην εκπαίδευση
Ανανεώθηκε:
Η διαδικασία μετάβασης της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας στο Πανεπιστήμιο, έχει μόνο να προσφέρει στην εκπαίδευση και στη δημόσια υγεία στη χώρα μας, τονίζει εμφατικά ο Κοσμήτωρ της ΕΣΔΥ κ. Αλκιβιάδης Βατόπουλος.
Αφορμή της τοποθέτησης αυτής του Κοσμήτωρα, αποτελούν οι συζητήσεις και οι αντιδράσεις τις τελευταίες ημέρες, πανεπιστημιακών συνδικαλιστών (ΠΟΣΔΕΠ) εναντίον του να γίνει η Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας πανεπιστημιακή σχολή. Μία Σχολή, η οποία ιδρύθηκε να θυμίσουμε, από τον Βενιζέλο το 1929 και η οποία έχει, και συνεχίζει να προσφέρει τεράστιο ερευνητικό και εκπαιδευτικό έργο στο πεδίο της δημόσιας υγείας.
Η μετάβαση αυτή, που αποτελεί ad hoc διαδικασία, είναι απαραίτητο να γίνει με ουσιαστική κρίση του συνόλου του Διδακτικού Προσωπικού από ανεξάρτητους κριτές, και οι κριτές είναι αυτοί που θα κρίνουν αν το Διδακτικό Προσωπικό της ΕΣΔΥ διαθέτει ή όχι τα απαραίτητα ακαδημαϊκά προσόντα, όπως σημειώνει με νόημα ο κ. Βατόπουλος.
Αναλυτικά, η αντίδραση του Κοσμήτωρα της ΕΣΔΥ έχει ως εξής:
«Με αφορμή την ανακοίνωση του Προεδρείου της Συνόδου Πρυτάνεων και την κατά τη γνώμη μας, ασύμμετρη ένταση που έλαβε το θέμα της διαδικασίας που βρίσκεται σε εξέλιξη για την κρίση του Διδακτικού Προσωπικού της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας (ΕΣΔΥ), θέλουμε να διευκρινίσουμε και να τονίσουμε, προς αποκατάσταση της αλήθειας, τα εξής:
Κατ’ αρχάς, απουσιάζει από την ανακοίνωση η «μεγάλη εικόνα» και το ουσιαστικό νόημα των κρίσεων αυτών. Η ΕΣΔΥ ιδρύθηκε το 1929. Από τον 1994 λειτουργεί με μεταβατικό οργανισμό της δεκαετίας του 1980, γεγονός που έχει δημιουργήσει πολλαπλά προβλήματα και δυσχέρειες. Η διαδικασία κρίσης, λοιπόν, αποτελεί στοιχείο της μετάβασης της ΕΣΔΥ σε ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο και τρόπο λειτουργίας, με στόχο τη διευθέτηση της εκκρεμότητας αυτής.
Είναι κατανοητό και αποδεκτό από όλες τις πλευρές ότι η μετάβαση στο νέο θεσμικό πλαίσιο θα συμβάλει στην αναβάθμιση τόσο της ίδιας της Σχολής όσο και γενικά της Δημόσιας Υγείας στη χώρα μας. Η μετάβαση αυτή, που αποτελεί ad hoc διαδικασία, είναι απαραίτητο να γίνει με ουσιαστική κρίση του συνόλου του Διδακτικού Προσωπικού από ανεξάρτητους κριτές και τοποθέτησή του σε θέσεις που αντιστοιχούν στα σύγχρονα δεδομένα. Εξάλλου, έτσι έχει συμβεί στο παρελθόν σε αντίστοιχες περιπτώσεις μετάβασης και μαζικής διαδικασίας κρίσης, χωρίς να έχει αμφισβητηθεί η εμπιστοσύνη στο αδιάβλητο των κρίσεων.
Η παρούσα διαδικασία κρίσης του Διδακτικού Προσωπικού της ΕΣΔΥ για ένταξη σε μια από τις τρεις βαθμίδες καθηγητή διέπεται από το άρθρο 22 του ν.4452/2017 (ΦΕΚ 17 Α’/15-2-2017), που ψηφίστηκε διακομματικά από τη μεγάλη πλειοψηφία των μελών του Ελληνικού Κοινοβουλίου, μετά από διαβούλευση και συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων τον Φεβρουάριο 2017 όπου συμμετείχαν όλοι οι θεσμικοί φορείς.
Σύμφωνα με το άρθρο αυτό, η αξιολόγηση γίνεται με ακαδημαϊκά κριτήρια όπως ακριβώς αυτά ισχύουν στα πανεπιστήμια της χώρας, από ειδικές επιτροπές οι οποίες αποτελούνται εξ ολοκλήρου από καθηγητές πανεπιστημίων από το σχετικό μητρώο εκλεκτόρων. Συνεπώς, διασφαλίζεται η ακαδημαϊκή διαδικασία. Οι κριτές θα κρίνουν αν το Διδακτικό Προσωπικό της ΕΣΔΥ διαθέτει ή όχι τα απαραίτητα ακαδημαϊκά προσόντα.
Όσον αφορά στο γνωστικό αντικείμενο, σημειώνουμε ότι το άρθρο 22 του ν.4452/2017 ρητώς περιορίζει τους κρινόμενους ότι θα κριθούν στο γνωστικό αντικείμενο που θεραπεύουν κατά τη δημοσίευση του νόμου και όχι σε όποιο άλλο αντικείμενο θα ήθελαν να δηλώσουν. Είναι, λοιπόν, ακατανόητος ο ισχυρισμός για «φωτογραφικά» αντικείμενα.
Μια απλή εξέταση του μητρώου εκλεκτόρων των πανεπιστημίων καταδεικνύει ότι είναι περιορισμένος ο αριθμός των εκλεκτόρων με γνωστικό αντικείμενο τη Δημόσια Υγεία, έστω με την ευρύτερη δυνατή έννοιά της, και ακόμη πιο περιορισμένος για τα επιμέρους αντικείμενα της Δημόσιας Υγείας. Αντιλαμβανόμαστε ότι το γεγονός αυτό οδήγησε στη συγκρότηση επιτροπών κρίσης με μέλη που έχουν γνωστικά αντικείμενα όχι μόνο ίδια αλλά και συναφή με τα γνωστικά αντικείμενα των κρινόμενων (όπως προβλέπεται για όλα τα ΑΕΙ), τα οποία ούτως ή άλλως βρίσκονται όλα στο πεδίο της Δημόσιας Υγείας. Επίσης, αντιλαμβανόμαστε ότι στις επιτροπές κρίσης έχουν οριστεί οι καθηγητές Α΄ βαθμίδας του ευρέος επιστημονικού πεδίου της Δημόσιας Υγείας, και μάλιστα όλοι χωρίς επιλεκτικότητα και από όλα τα πανεπιστήμια της χώρας. Επικροτούμε τις επιλογές αυτές γιατί προάγουν την αντικειμενικότητα και το κύρος των κρίσεων.
Πιστεύουμε ότι η παρούσα διαδικασία έχει μόνο να προσφέρει στην εκπαίδευση στη δημόσια υγεία στη χώρα μας».
Διαβάστε ακόμη:
Η υγεία, η κατάρρευση των Μνημονίων & η απο-ασφάλιση - Άρθρο γροθιά του καθ. Γ. Κυριόπουλου