Τελείως αναποτελεσματικές οι διαλέξεις στις αίθουσες διδασκαλίας
Δεν είναι μόνο βαρετές οι παραδοσιακές διαλέξεις από τους καθηγητές στις αίθουσες διδασκαλίας των πανεπιστημίων, αλλά και αναποτελεσματικές, με αποτέλεσμα οι φοιτητές να χάνουν εύκολα το ενδιαφέρον τους και, αναπόφευκτα, οι βαθμοί τους να πέφτουν.
Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας νέας αμερικανικής επιστημονικής έρευνας, της μεγαλύτερης και πιο ολοκληρωμένης του είδους της μέχρι σήμερα, η οποία καλεί τους εκπαιδευτικούς να «ξυπνήσουν», να απαρνηθούν την πεπατημένη οδό διδασκαλίας και, επιτέλους, να υιοθετήσουν πιο ενεργητικές και δημιουργικές μεθόδους εκμάθησης.
Σύμφωνα με όσα δημοσιεύονται στο επιστημονικό περιοδικό «Science», οι ερευνητές, με επικεφαλής τον βιολόγο Σκοτ Φρίμαν του Πανεπιστημίου Ουάσιγκτον στο Σιάτλ, αξιολόγησαν 225 δημοσιευμένες μελέτες σχετικά με την αποτελεσματικότητα των μεθόδων διδασκαλίας, ιδίως στον τομέα επιστήμης-τεχνολογίας-μηχανικής-μαθηματικών.
Το βασικό συμπέρασμα είναι πως, όταν η μέθοδος διδασκαλίας από παθητική (διαλέξεις) γίνεται ενεργητική (διάλογος, ομαδική επίλυση προβλημάτων κ.α.), τότε μειώνεται αισθητά το ποσοστό των σπουδαστών που «κόβεται» και αυξάνεται ο μέσος όρος βαθμολογίας της τάξης στα διαγωνίσματα σε ποσοστό 6% κατά μέσο όρο. Στις τάξεις με συμβατική διδασκαλία από καθέδρας, οι φοιτητές είναι 55% πιο πιθανό να αποτύχουν στις εξετάσεις.
Τα νέα ευρήματα καταδεικνύουν ότι αυτή η μέθοδος του «σοφού στη σκηνή», ο οποίος είναι σαν να παίζει κάποιο μονόπρακτο, φαίνεται να «έχει φάει τα ψωμιά» της, σε μια εποχή όπου οι φοιτητές έχουν ανάγκη να κάνουν συνεχώς ερωτήσεις, να βρίσκονται σε μια συνεχή αλληλεπίδραση μεταξύ τους και με τους καθηγητές, καθώς επίσης να λειτουργούν ομαδικά.
Τουλάχιστον κάθε δέκα λεπτά ο καθηγητής πρέπει, λοιπόν, να παρεμβάλει στις διαλέξεις του ενεργητικά διαλείμματα με ερωταπαντήσεις και συμμετοχικές εργασίες.
«Πρέπει να πάψουμε να "σκοτώνουμε" την απόδοση των φοιτητών και το ενδιαφέρον τους για την επιστήμη, με το να κάνουμε συνεχώς διαλέξεις, αντί να τους βοηθάμε να σκέφτονται σαν επιστήμονες», τόνισε ο Φρίμαν.
Όπως είπε, όταν ένας σπουδαστής μέσα στην τάξη νιώθει ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να κληθεί να συνεισφέρει, εκ των πραγμάτων μένει πιο προσηλωμένος στο μάθημα και η προσοχή του δεν διασπάται, όπως όταν παθητικά ακούει μονότονες διαλέξεις.