Πώς τα αποτελέσματα της Google επηρεάζουν τους αναποφάσιστους της κάλπης
Μόνο παράξενο δεν είναι που στην «εποχή της Google», οι διαδικτυακές αναζητήσεις επηρεάζουν τους ψηφοφόρους, ιδίως τους αναποφάσιστους, και μάλιστα σε βαθμό τέτοιο, ώστε να αφήνουν το «αποτύπωμά» τους ακόμη και στις εκλογές.
Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνουν και τα συμπεράσματα μίας νέας αμερικανικής επιστημονικής έρευνας, που πραγματοποιήθηκε από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Συμπεριφορικής Έρευνας και Τεχνολογίας της Καλιφόρνια, και βασίστηκε σε πειράματα σχετικά με τις πρόσφατες ινδικές εκλογές.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον ψυχολόγο Ρόμπερτ Επστάιν, υποστηρίζουν ότι τα αποτελέσματα στις αναζητήσεις που κάνουν οι υποψήφιοι ψηφοφόροι στη μηχανή της Google, ασκούν σημαντική επίδραση στις προτιμήσεις των αναποφάσιστων.
Το γεγονός αυτό, όπως αναφέρουν οι ερευνητές, μπορεί τελικά να κρίνει μια εκλογική αναμέτρηση, στην οποία υπάρχει μικρή διαφορά ψήφων ανάμεσα στους βασικούς διεκδικητές για την πρώτη θέση.
Στις μέρες μας, δεν είναι λίγοι οι ψηφοφόροι που «τσεκάρουν» μέσω Google κόμματα και υποψηφίους.
Στο πλαίσιο της μελέτης, η ερευνητική ομάδα χώρισε τυχαία περίπου 1.800 Ινδούς εθελοντές σε ξεχωριστές ομάδες, ενώ η μηχανή αναζήτησης ήταν «πειραγμένη», έτσι ώστε σε κάθε ομάδα τεχνηέντως να εμφανίζονται με διαφορετική ιεραρχική σειρά τα αποτελέσματα.
Τα πειράματα έδειξαν ότι, ανάλογα με το ποιος υποψήφιος ή κόμμα εμφανιζόταν πρώτα στις αναζητήσεις, οι ψηφοφόροι επηρεάζονταν σημαντικά στη διαμόρφωση της τελικής προτίμησής τους.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ερευνητών, σε μερικές περιπτώσεις, η επίδραση της Google στις ψήφους μπορεί να φθάσει το 12% έως 15%.
Γι' αυτό, άλλωστε, σύμφωνα με τους ερευνητές, εδώ και χρόνια, αρκετές εταιρίες δαπανούν μεγάλα ποσά, ώστε να επηρεάζουν την εμφάνιση των προϊόντων και υπηρεσιών τους, «προωθώντας» τα, προκειμένου να εμφανιστούν πιο ψηλά στις αναζητήσεις.
Μάλιστα, μία παρεμφερής έρευνα που είχε πραγματοποιηθεί από την ίδια ερευνητική ομάδα πέρυσι στις ΗΠΑ, αποκάλυπτε ότι η «χειραγώγηση» των αναζητήσεων μπορεί να «ανεβάσει» έναν υποψήφιο έως και 15% στις προτιμήσεις των αναποφάσιστων ψηφοφόρων.
Η νέα μελέτη, με αφορμή τις ινδικές εκλογές, έδειξε ότι κάποιος υποψήφιος μπορεί να αυξήσει περίπου 12% τα ποσοστά του, ανάλογα με τη σειρά που εμφανίζεται στην Google.
Παγκοσμίως, πάνω από το 25% των εθνικών εκλογών κρίνονται με διαφορά κάτω του 3%, ενώ πιο ευάλωτοι στην «μαγεία» της Google φαίνεται πως είναι οι γυναίκες άνω των 35 ετών (το 19% επηρεάστηκαν) και οι άνεργοι (το 18%).