ΠΦΣ: Οι φαρμακοποιοί ζητούν συγκεκριμένες ώρες λειτουργίας ακόμη και για τους διευρυμένους
Ανανεώθηκε:
Με τις νέες ρυθμίσεις για το ωράριο των φαρμακοποιών που περιλαμβάνονται στο Πολυνομοσχέδιο, δεν προβλέπεται νομοθετικώς ορισμένη ώρα κλεισίματος των φαρμακείων που επιλέγουν το διευρυμένο ωράριο, ενώ απαξιώνονται οι διανυκτερεύσεις, οι οποίες θα ξεκινούν μετά τις 20.00, τονίζουν οι φαρμακοποιοί.
Εν τω μεταξύ, μία άνευ προηγουμένου γραφειοκρατία προκαλείται στους Φαρμακευτικούς Συλλόγους και τις Περιφέρειες και μάλιστα ανά δίμηνο με τις δηλώσεις για ένταξη στο διευρυμένο ωράριο.
Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος, προτείνει να οριστούν συγκεκριμένες ώρες ανοίγματος (08.00 ή 08.30) και κλεισίματος των φαρμακείων (20.30 ή 21.00), και μετά το πέρας της λειτουργίας όλα τα φαρμακεία να είναι κλειστά (ακόμη και τα διευρυμένα) και αμέσως μετά να ξεκινούν οι διανυκτερεύσεις.
Τα παραπάνω αναφέρει ο ΠΦΣ, σε μία σειρά παρατηρήσεων επί της τροπολογίας που αφορά στο ωράριο των φαρμακείων.
Αναλυτικά οι παρατηρήσεις του ΠΦΣ έχουν ως εξής:
(Άρθρο 257)
Α. ΚΥΡΙΟ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑ της ρυθμίσεως:
Δεν προβλέπεται νομοθετικώς ορισμένη ώρα κλεισίματος των φαρμακείων που επιλέγουν το διευρυμένο ωράριο.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: Απαξιώνονται οι διανυκτερεύσεις, οι οποίες θα ξεκινούν μετά τις 20.00.
Β. Οι ρυθμίσεις εξυπηρετούν μόνο όσα φαρμακεία επιλέξουν το διευρυμένο ωράριο. Τα διευρυμένα φαρμακεία δεν είναι υποχρεωμένα να τηρούν το ωράριο που έχουν δηλώσει το ωράριο.
Το κάθε φαρμακείο, εντασσόμενο στο διευρυμένο ωράριο, θα δύναται (αφού το δηλώσει) να κλείνει όποια ώρα το επιθυμεί ελευθέρως και ανέλεγκτα. Και μάλιστα, ακόμη και διαφορετική ώρα ανά ημέρα, εβδομάδα κλπ.
Αρνητική πρωτοτυπία και παράδοξο, τα φαρμακεία να αποτελούν τη ΜΟΝΗ επιχείρηση, η οποία μπορεί να κλείνει κατά βούληση, καθώς δεν υπάρχει νομοθετική πρόβλεψη.
Αντιθέτως στο προηγούμενο καθεστώς ωραρίου προβλεπόταν ότι:
Άρθρο 36 παρ. 2β του Ν. 3918/2011 ως ισχύει: «…Το διευρυμένο ωράριο στην περίπτωση του παρόντος εδαφίου β' θα πρέπει να συμπίπτει κατ' ελάχιστον με αυτό των εφημεριών όπως το ορίζει ο οικείος φαρμακευτικός σύλλογος και θα πρέπει να τηρείται για όλο το χρονικό διάστημα που έχει δηλώσει ο φαρμακοποιός. Η μη τήρηση του διευρυμένου ωραρίου στην περίπτωση του παρόντος εδαφίου β' επιφέρει τις προβλεπόμενες από την ισχύουσα νομοθεσία για τις εφημερίες κυρώσεις.»
Η ανωτέρω διάταξη καταργείται με τη νέα νομοθετική ρύθμιση.
Γ. Ουδεμία κύρωση προβλέπεται για τα διευρυμένα φαρμακεία που δεν τηρούν το ωράριο που έχουν δηλώσει.
Αντιθέτως στο προηγούμενο καθεστώς ωραρίου προβλεπόταν ότι:
Άρθρο 9 παρ. 5 του Ν. 1963/1991 ως προστέθηκε με το ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΟ Ν. 4025/2011 (άρθρο 36 παρ. 3): «5. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης μετά από έλεγχο από το Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας, στους φαρμακοποιούς, οι οποίοι από υπαιτιότητα τους δεν τηρούν το ωράριο που ορίζεται από τους οικείους φαρμακευτικούς συλλόγους ή το ωράριο που οι ίδιοι έχουν δηλώσει, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση που εκδίδεται κάθε φορά ύστερα από εξουσιοδότηση της παραγράφου 2 του άρθρου 36 του ν.3918/2011 (Α' 31), αφαιρείται η άδεια λειτουργίας του φαρμακείου για ένα μήνα και σε περίπτωση υποτροπής αφαιρείται με την ίδια διαδικασία η άδεια λειτουργίας του φαρμακείου για έξι μήνες.»
Η ανωτέρω διάταξη καταργείται με τη νέα νομοθετική ρύθμιση.
Δ. Παρέχεται επί της ουσίας η δυνατότητα να λειτουργούν διευρυμένα φαρμακεία όλο το 24ωρο (συνδυασμός διατάξεων της παρ. 3 και παρ. 5 εδ. β΄ του άρθρου 257). Μάλιστα ως έχει η τροπολογία, τίθεται εν αμφιβόλω ακόμη και η αργία της Κυριακής από εκείνους που επιλέξουν διευρυμένο ωράριο !!!
Ενώ ακόμη επιτρέπεται η λειτουργία τους κατά τις επίσημες αργίες, αν το επιθυμούν.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΩΝ Α + Β + Γ + Δ : 10.000 φαρμακεία θα δηλώσουν διευρυμένο ωράριο και μάλιστα όσο το δυνατόν περισσότερες ώρες λειτουργίας, αφού ΟΥΤΕ θα είναι υποχρεωμένα να το τηρήσουν, ΟΥΤΕ υφίσταται οιαδήποτε κύρωση αν δεν το τηρήσουν.
Ε. Η ώρα κλεισίματος 20.00 θα πρέπει να τροποποιηθεί σε 21.00.
ΣΤ. Για πρώτη φορά σε διάταξη της φαρμακευτικής νομοθεσίας γίνονται αναφορές περί «επιχείρησης» ή «εκπροσώπου επιχείρησης» κλπ, όταν η φαρμακευτική νομοθεσία αναφέρεται ΜΟΝΟ σε φαρμακοποιούς, κατόχους άδειας ιδρύσεως και λειτουργίας φαρμακείου.
Η. Προκαλείται άνευ προηγουμένου γραφειοκρατία στους Φαρμακευτικούς Συλλόγους και τις Περιφέρειες και μάλιστα ανά δίμηνο με τις δηλώσεις για ένταξη στο διευρυμένο ωράριο.
Ζ. Η ΠΡΟΤΑΣΗ Π.Φ.Σ.
Η υποβληθείσα πρόταση του Π.Φ.Σ. στο Υπουργείο Υγείας είναι σαφής, σύγχρονη και απολύτως υλοποιήσιμη:
Να οριστούν συγκεκριμένες ώρες ανοίγματος (08.00 ή 08.30) και κλεισίματος των φαρμακείων (20.30 ή 21.00). Μετά το πέρας της λειτουργίας ΟΛΑ τα φαρμακεία θα είναι κλειστά (ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΕΥΡΥΜΕΝΑ) και αμέσως μετά θα ξεκινούν οι διανυκτερεύσεις.
Η. Προκαλούνται ανεπίτρεπτες συνθήκες ανταγωνισμού μεταξύ των φαρμακείων παρά την ρητή κρίση του ΣτΕ και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ότι δεν νοείται να υφίσταται ανταγωνισμός μεταξύ των φαρμακείων για λόγους προστασίας της Δημόσιας Υγείας.
Θ. Θετικό αποτελεί το γεγονός ότι έγιναν δεκτές οι προτάσεις του Π.Φ.Σ. περί επαναφοράς των διατάξεων για πρόσκαιρο κλείσιμο (άρθρο 257 παρ. 2) και απαγορεύσεως χρήσεως της λέξεως «φαρμακείο» και των παραγώγων της σε οιαδήποτε γλώσσα, καθώς και του πράσινου σταυρού σε οιαδήποτε άλλη επιχείρηση, πλην των φαρμακείων (άρθρο 258).
Διαβάστε ακόμη:
Ποιες ποινές θα επιβάλλονται στους φαρμακοποιούς που δεν τηρούν το ωράριο
Πολυνομοσχέδιο: Ελάχιστο ωράριο με ανώτατα όρια λειτουργίας στα φαρμακεία