ΦΑΡΜΑΚO

Πώς αυξάνουν τα κέρδη τους οι πολυεθνικές φαρμακοβιομηχανίες

Σε μια επιθετική πολιτική ενίσχυσης του εμπορικού σήματος (brand) των ακριβών εντός πατέντας φαρμάκων τους επιδίδονται οι διεθνείς φαρμακοβιομηχανίες, επιδιώκοντας τον αποκλεισμό από την αγορά των οικονομικότερων γενοσήμων, όπως αποκαλύπτεται σε μελέτη του Couch, διεθνούς φορέα ιατρικής επικοινωνίας.

Πώς αυξάνουν τα κέρδη τους οι πολυεθνικές φαρμακοβιομηχανίες

Οι συγκεκριμένες πρακτικές εντείνονται μάλιστα σε αγορές, όπως η ελληνική, στις οποίες εφαρμόζεται η συνταγογράφηση με βάση τη δραστική.

Κι αυτό, γιατί η συνταγογράφηση των εντός πατέντας φαρμάκων με βάση τη δραστική ουσία εξακολουθεί να τα ταυτοποιεί με τον ένα και μοναδικό παραγωγό τους, από τη στιγμή δεν κυκλοφορούν αντίστοιχα γενόσημά τους στην αγορά.

Εύλογα αναρωτιέται κανείς, πού είναι η αλήθεια και πού το ψέμα, σε ο, τι αφορά στη δημόσια συζήτηση που λαμβάνει χώρα το τελευταίο διάστημα, με στόχο την ανάδειξη της συνταγογράφησης με βάση τη δραστική ουσία ως ενός μέτρου παρεμπόδισης των σχέσεων συναλλαγής μεταξύ γιατρών και φαρμακοβιομηχανίας.

Είναι ξεκάθαρο λοιπόν, ότι η Big Pharma (όρος που αναφέρεται στο σύνολο των «κολοσσών» της διεθνούς φαρμακοβιομηχανίας) έχει αρχίσει να εντατικοποιεί τις προσπάθειές της για ενίσχυση του εμπορικού σήματος (brand) των πρωτοτύπων φαρμάκων, καθώς αντιλαμβάνεται, πως με τη λήξη της πατέντας τους και την είσοδο στην αγορά των οικονομικότερων γενοσήμων, χάνει ένα μεγάλο μέρος των κερδών της.

Υπό τις συνθήκες αυτές, δημιουργείται η ανάγκη μιας «σανίδας σωτηρίας» για τους παγκόσμιους κολοσσούς της φαρμακοβιομηχανίας, η οποία να διασφαλίσει τα τεράστια κέρδη τους από την κυκλοφορία των ακριβών εντός πατέντας φαρμάκων τους. Κι είναι προφανές, ότι αυτή αναζητήθηκε αφενός στη συνταγογράφηση με βάση τη δραστική και αφετέρου στην εφαρμογή στρατηγικών ενίσχυσης του εμπορικού σήματος (στρατηγικές branding) των πρωτότυπων φαρμάκων.

Να σημειωθεί επίσης, ότι, παρά το γεγονός, ότι έχει επικρατήσει στην κοινή γνώμη ο όρος «γενόσημα», ο ακριβής τίτλος για τη συγκεκριμένη κατηγορία φαρμάκων είναι «ουσιωδώς όμοια», καθώς πρόκειται για φάρμακα που περιέχουν την ίδια δραστική ουσία με τα αντίστοιχα πρωτότυπα τους κι εφόσον έχουν περάσει τις σχετικές μελέτες βιοϊσοδυναμίας αξιολογούνται ως εξίσου αποτελεσματικά σε θεραπευτικό επίπεδο.

Από τη μελέτη του COUCH προκύπτει επίσης, ότι οι πολυεθνικοί κολοσσοί στον χώρο του φαρμάκου αναγνωρίζουν τις στρατηγικές branding ως ένα ζωτικής σημασίας εργαλείο για τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας των φαρμάκων τους. Σε μια προσπάθεια μάλιστα να γίνουν περισσότερο πειστικοί, «προτάσσουν» την πρόθεσή τους να θέσουν τον ασθενή στο επίκεντρο, επιχειρώντας την κατανόηση των αναγκών του και προσβλέποντας στη βελτίωση της ποιότητας ζωής του.

Πόσο τυχαία μπορεί να θεωρηθεί λοιπόν η στρατηγική απόφαση των πολυεθνικών φαρμακοβιομηχανιών να απομακρυνθούν από τη λογική των ομάδων πωλήσεων, πρακτική που εφάρμοζαν επί χρόνια για να προβάλλουν τα χαρακτηριστικά ασφάλειας και αποτελεσματικότητας των φαρμάκων τους; Πόσο μάλλον, τη στιγμή που εν μέσω οικονομικής κρίσης, η είσοδος οικονομικότερων φαρμακευτικών θεραπειών στην αγορά έχει «δώσει το πάνω χέρι» στους ασθενείς και τους παρόχους υγείας, αυξάνοντας τη διαπραγματευτική τους δύναμη.

Άρθρο της Παπαλά Ιωάννας, Οικονομολόγου Υγείας