ΦΑΡΜΑΚO

Προβληματισμός της φαρμακοβιομηχανίας για το τι μέλλει γενέσθαι σχετικά με την δαπάνη των ΦΥΚ

Τον έντονο προβληματισμό τους εκφράζουν τον τελευταίο καιρό οι πολυεθνικές βιομηχανίες φαρμάκου αναφορικά με τα όσα αφήνει να διαρρεύσουν ο υπουργός Υγείας όταν μιλάει για το επικείμενο νομοσχέδιο φαρμάκου και τις πολιτικές που προωθεί μέσω αυτού. 

Προβληματισμός της φαρμακοβιομηχανίας για το τι μέλλει γενέσθαι σχετικά με την δαπάνη των ΦΥΚ

Οι εκπρόσωποι των πολυεθνικών καταθέτουν τον προβληματισμό τους κυρίως στο θέμα που εστιάζεται στα Φάρμακα Υψηλού Κόστους (Ν. 3816) και στα καινοτόμα φάρμακα. Να σημειώσουμε ότι τα ΦΥΚ είναι φάρμακα για σοβαρές και χρόνιες ασθένειες και τελευταία στοχοποιούνται από το υπουργείο Υγείας για αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ. Να τονίσουμε ότι ο προϋπολογισμός για τα ΦΥΚ ανέρχεται σε 650 εκατ. ευρώ, ενώ για τα νοσοκομειακά ενδοφλέβια σκευάσματα -τα οποία και αυτά αφορούν σε σοβαρές ασθένειες- ανέρχονται σε 210 εκατ. ευρώ.

Ας δούμε όμως στο σημείο αυτό, τι τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υγείας πριν από μερικές ημέρες κατά τη διάρκεια της συμμετοχής του στο Άτυπο Συμβούλιο υπουργών Υγείας στη Λετονία:

Ο κ. Παν. Κουρουμπλής κατέταξε το κόστος των νέων φαρμάκων στις προκλήσεις τις οποίες αντιμετωπίζει η Ευρώπη στον τομέα της Υγείας, ανεξάρτητα από το δημόσιο χρέος ή τη λιτότητα.

«Το αστρονομικό κόστος των νέων θεραπειών κυρίως για τις χρόνιες παθήσεις σίγουρα δεν είναι βιώσιμο, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για τα περισσότερα κράτη-μέλη, σημείωσε, προσθέτοντας: «Σε πολλές περιπτώσεις το κόστος των νέων φαρμάκων δεν αντανακλά αυθεντική ιατρική καινοτομία αλλά κερδοσκοπία από πλευράς των φαρμακοβιομηχανιών. Σύμφωνα και με τα Συμπεράσματα του Συμβουλίου του Δεκεμβρίου του 2014, η έγκριση και τιμολόγηση των νέων φαρμάκων θα πρέπει να λαμβάνει υπ' όψιν την προστιθέμενη θεραπευτική τους αξία σε σύγκριση με αυτά που κυκλοφορούν. Πρότασή μας είναι από κοινού τα κράτη-μέλη να προχωρήσουμε σε διαπραγμάτευση με τις φαρμακευτικές εταιρείες για τα καινοτόμα φάρμακα, όπως τα αντικαρκινικά και τα αντιρετροϊκά. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό θα έχει πελώριο θετικό αποτέλεσμα για τους προϋπολογισμούς μας και για τους ίδιους τους πολίτες».

Εξάλλου, σε συνάντηση που είχε στο τέλος Φεβρουαρίου ο υπουργός με το προεδρείο του ΣΦΕΕ, είχε τονίσει ξεκάθαρα ότι «αιχμή του δόρατος της φαρμακευτικής πολιτικής του υπουργείου θα είναι οι παρεμβάσεις στα νέα και υψηλού κόστους φάρμακα και όχι στα φθηνά, μεταξύ των οποίων η διαμόρφωση ενός ειδικού καθεστώτος τιμολόγησης των αντικαρκινικών φαρμάκων. Σε περίπτωση μη επίτευξης μιας τέτοιας συμφωνίας, η Ελλάδα θα μπορούσε να καταφύγει ακόμα και σε έκτακτα μέτρα στο πλαίσιο των συμφωνιών του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, όπως η υποχρεωτική αδειοδότηση φαρμάκων, με στόχο να διασφαλίζεται η ελάφρυνση των ασθενών αυτής της κατηγορίας».

Η δαπάνη για τα φάρμακα υψηλού κόστους (ΦΥΚ) βρέθηκε στο επίκεντρο της αρχικής τοποθέτησης του κ. Κουρουμπλή. Στην Ελλάδα τα τελευταία 4 χρόνια αυτή αυξήθηκε από τα 400 στα 850 εκατομμύρια ευρώ, τη στιγμή που η ετήσια αύξηση σε διεθνές επίπεδο κυμαίνεται γύρω από το ποσοστό της τάξεως του 5%, τόνισε ο υπουργός Υγείας. Επίσης, επισήμανε ότι τα τελευταία δέκα χρόνια η κατανάλωση φαρμάκου στη χώρα μας έφθασε σε δυσθεώρητο ύψος, το οποίο αναλογούσε σε χώρα με πληθυσμό 40 εκατομμυρίων κατοίκων. Μεγάλοι κερδισμένοι ήταν κυρίως οι πολυεθνικές φαρμακευτικές εταιρείες, καθώς η διείσδυση γενοσήμων στην Ελλάδα -τα οποία αποτελούν τη μερίδα του λέοντος της ελληνικής παραγωγής φαρμάκου- παραμένει ακόμη και σήμερα περιορισμένη.

Έτσι, στο πλαίσιο της συζήτησης που γίνεται τον τελευταίο καιρό αναφορικά με τα ΦΥΚ, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη ενημερωτική συνάντηση αναφορικά με τη βιωσιμότητα των συστημάτων υγείας.

Ο επικεφαλής Εταιρικών Υποθέσεων της φαρμακευτικής MSD, κ. Αντώνης Καρόκης, υποστήριξε ότι «η τιμολογιακή πολιτική στην Ελλάδα δεν πριμοδοτεί την καινοτομία που αντιπροσωπεύουν τα φάρμακα του Ν. 3816. Τα rebates στην κατηγορία των φαρμάκων του Ν. 3816 οδηγούν σε μια πτώση της τιμής κατά 22% σε σχέση με την ex factory τιμή».

Και συνέχισε ο κ. Καρόκης: «Η οποιαδήποτε αύξηση της δαπάνης του ΕΟΠΥΥ για τα φάρμακα του Ν. 3816 οφείλεται στην σημαντική αύξηση του αριθμού των προϊόντων και στην κλινική αναγκαιότητα της χρήσης τους, αφού στη λίστα των φαρμάκων του Ν. 3816 περιλαμβάνονται τα πιο καινοτόμα φάρμακα για σοβαρές ασθένειες. Επιπλέον, η απρόσκοπτη πρόσβαση των ασθενών στα φάρμακα του Ν. 3816 είναι απολύτως αναγκαία».

Όσον αφορά τους κλειστούς προϋπολογισμούς, ο επικεφαλής Εταιρικών Υποθέσεων της MSD αναρωτήθηκε «εάν αποτελούν λύση».
Το ΕΣΥ, όπως τόνισε, «δεν έχει κατάλληλη υποδομή για την εφαρμογή κλειστών προϋπολογισμών, καθώς η πιθανή θεσμοθέτηση ενός τέτοιου μέτρου, στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα παρά οφέλη, αφού δεν υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες και προϋποθέσεις για την ορθή εφαρμογή του».

Οι προϋποθέσεις ορθής εφαρμογής κλειστών προϋπολογισμών είναι οι εξής, σύμφωνα με τον κ. Καρόκη:

- Συστηματική και μακροχρόνια χαρτογράφησης των υγειονομικών αναγκών του πληθυσμού
- Επιδημιολογικά στοιχεία ανά θεραπευτική κατηγορία
- Πλήρης γνώση της φυσικής ιστορίας της νόσου και ύπαρξη ενδεδειγμένων θεραπευτικών οδών (treatment pathways)
- Τεχνογνωσία για τη δημιουργία αλγόριθμων που θα καθορίζουν ένα ρεαλιστικό επίπεδο προϋπολογισμού ανά θεραπευτική κατηγορία.

Ο κ. Καρόκης αναφέρθηκε ακόμη στη δραματική και ελεύθερη πτώση της φαρμακευτικής δαπάνης το διάστημα 2009-2015, η οποία μειώθηκε κατά 60%, με ένα ακόμη χαρακτηριστικό τα 29 δελτία τιμών φαρμάκων από το 2010 μέχρι σήμερα.

Διαβάστε ακόμη:

Κουρουμπλής: Στο στόχαστρο η κερδοσκοπία πολυεθνικών φαρμακευτικών

Παν. Κουρουμπλής: Έρχονται λύσεις στην υγεία, το φάρμακο και τους ασθενείς

Η δραματική έλλειψη ρευστότητας, η αγωνία των παρόχων, η συνάντηση με τον Πρωθυπουργό και οι πιθανές λύσεις...