ΦΑΡΜΑΚO

Ο Χατζηδάκης για τα ΜΥΣΥΦΑ

Ενημερωτικό σημείωμα με το τι ισχύει στην Ευρώπη για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ) έδωσε στη δημοσιότητα ο Κωστής Χατζηδάκης.
Ο Χατζηδάκης για τα ΜΥΣΥΦΑ

Ενημερωτικό σημείωμα με το τι ισχύει στην Ευρώπη για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ) έδωσε στη δημοσιότητα ο Κωστής Χατζηδάκης.

Όπως δηλώνει ο υπουργός Ανάπτυξης «αντιπαρέρχομαι την οξύτατη προσωπική επίθεση του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου εναντίον μου για το θέμα των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ). Oύτε υπεισέρχομαι στο θέμα της λίστας των ΜΗΣΥΦΑ, που όπως έχω σημειώσει είναι της αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας.

Επειδή όμως, ανεξάρτητα από την όποια τελική πρόταση της Κυβέρνησης και την αντίστοιχη ρύθμιση της Βουλής, είμαι υποχρεωμένος να προστατεύσω την προσωπικότητά μου, δίνω στη δημοσιότητα ενημερωτικό σημείωμα σε σχέση με το τι ισχύει στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες για τα ΜΗΣΥΦΑ».

Στις παρατηρήσεις του ο υπουργός αναφέρει μεταξύ άλλων:

- Τι είναι τα ΜΗΣΥΦΑ
Tα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα χωρίζονται σε έξι θεραπευτικές κατηγορίες: 1) cough/cold (φάρμακα για το βήχα και το κρυολόγημα), 2) analgesics (αναλγητικά), 3) digestive (φάρμακα για το γαστρεντερικό σύστημα), 4) vms/tonics (βιταμίνες), 5) skin (φάρμακα για την φροντίδα του δέρματος) και 6) eye care (φάρμακα για τη φροντίδα των ματιών).

Η λίστα των Mη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ) καθορίζεται από το Υπουργείο Υγείας και τον ΕΟΦ.

- Ποια είναι η κατάσταση στην Ελλάδα

• Η Ελλάδα είναι σήμερα μία από τις 4 εναπομείνασες χώρες της Ευρώπης που καθορίζει τις τιμές των Mη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ) και τα ανώτατα περιθώρια κέρδους όλων των επιμέρους σταδίων (χονδρική και λιανική πώληση). Τα τελευταία χρόνια πολλές χώρες της Ευρώπης έχουν προβεί στην απελευθέρωση των τιμών αυτής της κατηγορίας (π.χ. Ιταλία) με θετικά αποτελέσματα.

- Παράλληλα, τα ΜΗΣΥΦΑ πωλούνται σήμερα αποκλειστικά από τα φαρμακεία -απαγορεύεται η πώλησή τους από οποιοδήποτε άλλο σημείο λιανικής. Στην Ευρώπη τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα διατίθενται και από άλλα σημεία πλην των φαρμακείων: είναι χαρακτηριστικό ότι η πώληση σε καταστήματα που εξειδικεύονται στην πώληση φαρμακευτικών προϊόντων χωρίς να είναι φαρμακεία επιτρέπεται σε 11 χώρες της Ευρώπης (μεταξύ των οποίων η Γερμανία, η Φινλανδία, η Ελβετία, η Ουγγαρία, η Ολλανδία, η Ιρλανδία, η Αγγλία), σε σούπερ μάρκετ σε 12 χώρες (όπως η Ιταλία, η Γερμανία, η Νορβηγία, η Δανία, η Πορτογαλία, η Σουηδία, η Ιρλανδία και η Αγγλία), σε περισσότερα σημεία (παντοπωλεία κτλ.) σε 9 χώρες και από το διαδίκτυο σε 10 χώρες (όπως Δανία, Γερμανία, Ολλανδία, Ισπανία, Σουηδία, Ηνωμένο Βασίλειο).

- Επιπλέον, το νομικό πλαίσιο ορίζει ότι για να τεθεί σε κυκλοφορία ένα ΜΗΣΥΦΑ θα πρέπει να κυκλοφορεί ήδη σε 5 κράτη μέλη.

Οι περιοριστικές ρυθμίσεις που ισχύουν στην Ελλάδα αποτελούν εμπόδιο για την κυκλοφορία νέων προϊόντων στην ελληνική αγορά και για την είσοδο νέων επαγγελματιών στο χώρο. Το γεγονός αυτό οδηγεί σε περιορισμένη δυνατότητα επιλογής προϊόντων και ενίοτε ανεπάρκεια ειδών ΜΗΣΥΦΑ (πχ πρόσφατη κρίση της ασπιρίνης), που εντέλει βλάπτουν τον καταναλωτή.

Σημειωτέον ότι στην Ελλάδα το μερίδιο των ΜΗΣΥΦΑ είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη, το 11,9% του συνόλου των φαρμακευτικών προϊόντων το 2012 (372 εκατ. ευρώ) έναντι 16% που είναι ο μέσος όρος της ευρωζώνης.

- Ποια οφέλη αναμένονται για τον καταναλωτή και την οικονομία

Η απελευθέρωση των τιμών και το άνοιγμα της αγοράς θα έχει πολλαπλά οφέλη.

- Σε καθεστώς ελεύθερης διαμόρφωσης των τιμών και σε συνθήκες ανταγωνισμού, οι επιχειρήσεις εκτιμούν πλέον οι ίδιες την εμπορική τους πολιτική και, απαλλαγμένες από το περιοριστικό καθεστώς, αναμένεται να υιοθετήσουν ανταγωνιστικές τιμές.

- Ταυτόχρονα, το άνοιγμα των σημείων διάθεσης δίνει τη δυνατότητα στον Έλληνα καταναλωτή να αγοράσει με μεγαλύτερη ευκολία το προϊόν που επιθυμεί ενώ παράλληλα δημιουργείται εντονότερος ανταγωνισμός από τα νέα σημεία πώλησης που θα πιέσει τις τιμές προς τα κάτω. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το βρεφικό γάλα, όπου μόλις απελευθερώθηκε το κανάλι διανομής, σημειώθηκε πτώση της τιμής του προϊόντος ακόμα και 20%.

- Το μη περιοριστικό περιβάλλον δημιουργεί κίνητρα για την είσοδο νέων επιχειρήσεων ή και νέων προϊόντων με συνεπακόλουθα οφέλη τόσο για τη δυνατότητα επιλογής του καταναλωτή όσο και για την αγορά των ΜΗΣΥΦΑ.






- Ο παράγων Δημόσια Υγεία

Η πρωτοβουλία για αυτό το θέμα ανήκει στο Υπουργείο Υγείας. Το Υπουργείο Υγείας δια του ΕΟΦ καθορίζει τη λίστα των ΜΗΣΥΦΑ με βάση τα στοιχεία της επιστήμης.

Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης όπου υπάρχει απελευθέρωση η πρωτοβουλία σε σχέση με τον παράγοντα Δημόσια Υγεία ανήκει στο Υπουργείο Υγείας.4. Κατά συνέπεια υπάρχουν ορισμένα ΜΗΣΥΦΑ που πωλούνται κατ' αποκλειστικότητα σε φαρμακεία.