ΙΣΑ: Αίολους αφήνει γιατρούς και ασθενείς το ν/σ για το ΠΕΔΥ
Αίολους αφήνει γιατρούς και ασθενείς το νομοσχέδιο για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, τον ΕΟΠΥΥ και το ΠΕΔΥ, που ψηφίζεται την Πέμπτη στη Βουλή, σύμφωνα με την ανάλυση του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών.
Ο ΙΣΑ καλεί τους γιατρούς βουλευτές να αναλάβουν τις ευθύνες τους και αναρωτιέται πως εν μέσω οικονομικής κρίσης, οδεύει προς τελική ψήφιση ένα Νομοσχέδιο που έχει συρρικνώσει το ρόλο του λειτουργού υγείας σε επικίνδυνο σημείο και προβλέπει 16 νέες διοικητικές διευθύνσεις και δομές με πολυάριθμο έμμισθο στελεχειακό δυναμικό, την ώρα που «λόγω οικονομίας» πετιούνται στο δρόμο χιλιάδες γιατροί.
Το Νομοσχέδιο – σημειώνει ο ΙΣΑ - καταρτίστηκε, όχι με βάση την εξοικονόμηση της υγειονομικής δαπάνης, ούτε με βάση τις ανάγκες των ασθενών και τις δυνάμεις των γιατρών… αλλά με κύριο άξονα τη διοικητική στελέχωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.
Ο ΙΣΑ, μετά την ανάγνωση του τελικού σχεδίου νόμου καταλήγει στα εξής συμπεράσματα:
Η λεηλάτηση στους Γιατρούς
Με τους γιατρούς επί μήνες απλήρωτους και απολυμένους θα υλοποιηθεί η Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας στο Π.Ε.Δ.Υ.;
Αφού στο Νομοσχέδιο καταργούνται όλες οι συμβάσεις του ΕΟΠΥΥ, σαφώς ακαθόριστο παραμένει το πλαίσιο λειτουργίας του Π.Ε.Δ.Υ. για τους συμβεβλημένους, για τους πιστοποιημένους αλλά και για όλους τους νέους γιατρούς, την ώρα που το εκτενέστερο κεφάλαιο του νομοσχεδίου για τους έχοντες εργασιακή σχέση με τον ΕΟΠΥΥ, αφορά στην απόλυση τους (Κινητικότητα, Διαθεσιμότητα, Αξιολόγηση κλπ)
Ο νομοθετούμενος θεσμός του Οικογενειακού Γιατρού, στο άρθρο 4, που αποτελεί το θεμέλιο λίθο του υπό ψήφιση Νομοσχέδιο, δεν ανταποκρίνεται στην ελληνική πραγματικότητα, αν αναλογιστεί κανείς ότι επί των 27.500 γιατρών που αριθμεί σήμερα ο Ι.Σ.Α., μόνον 299 (ποσοστό 1,1%) είναι κάτοχοι ειδικότητας Γενικού Ιατρού, που είναι η κύρια ειδικότητα στελέχωσης του οικογενειακού γιατρού.
Ο κίνδυνος στην Υγεία των Ασθενών
Το τεράστιο πρόβλημα δεν είναι μόνο αριθμητικό, αλλά και επιστημονικό, αφού το Νομοσχέδιο εν έτι 2014, ακυρώνει από την ΠΦΥ όλους τους χιλιάδες εξειδικευμένους συναδέλφους που επί σειρά ετών σώζουν πραγματικά ζωές και γυρίζει την Ελλάδα στον μη εξειδικευμένο γιατρό. Και όλα αυτά, χωρίς καμία πυξίδα και χωρίς κανέναν υγειονομικό Χάρτη αναγκών του πληθυσμού μας. Στο νομοσχέδιο παραμένουν ακαθόριστα τα δικαιώματα παροχών για τους ασφαλισμένους που δε γνωρίζουν αν μπορούν να συνεχίσουν να επισκέπτονται το θεράποντα γιατρό τους ή όχι. Εύλογη παραμένει και η ερώτηση, αν θα μπορεί ο ασφαλισμένος να επισκεφθεί τους μέχρι σήμερα πιστοποιημένους θεράποντες γιατρούς του και να πάρει συνταγή ή παραπεμπτικό για τα φάρμακα και τις εξετάσεις του.
Οι συνέπειες στην Οικονομία - χωρίς ανάχωμα η Δευτεροβάθμια Περίθαλψη
Το πιο σημαντικό όμως είναι. ότι μέσα από την ευρεία εφαρμογή του θεσμού του οικογενειακού γιατρού, χιλιάδες χρόνιοι ασθενείς, βαρέως πάσχοντες, μεταμοσχευθέντες, καρκινοπαθείς, καρδιοπαθείς, ασθενείς με αυτοάνοσα νοσήματα, μεταβολικά, πνευμονοπάθειες και πολλά άλλα προβλήματα υγείας, οι οποίοι χρήζουν πολύ εξειδικευμένης Πρωτοβάθμιας Παρακολούθησης και Περίθαλψης, ΔΕ ΘΑ ΤΗΝ ΕΧΟΥΝ μέσα από τον οικογενειακό γιατρό, θα υποτροπιάζουν και αναγκαστικά θα νοσηλεύονται κάθε φορά που απορυθμίζονται, φαινόμενο που θα εκτοξεύσει την υγειονομική δαπάνη για το ελληνικό κράτος στα ύψη.
Το κενό για τα 3,5 εκατομμύρια ανασφάλιστων πολιτών
Το Νομοσχέδιο που κάνει λόγο για «ισότιμη» πρωτοβάθμια περίθαλψη σε όλους τους πολίτες, δεν αναφέρει τίποτε για την τύχη των άπορων και των 3,5 εκατομμυρίων ανασφάλιστων πολιτών.!!
Συνοψίζοντας, πριν την τελική απόφαση, ενημερώνουμε τους βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου που θα κληθούν να πάρουν θέση, ότι:
1) Υπάρχουν πολλά κενά και αναρίθμητα ερωτήματα προς διευκρίνιση σε κάθε άρθρο
2) Πρέπει να υπάρξει ένα σαφές πλαίσιο ιατρικών δραστηριοτήτων που θα ορίζει τις ευθύνες των γιατρών στη στελέχωση της Πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας
3) Πρέπει όλοι οι γιατροί να έχουν πρόσβαση στις συμβάσεις με τον ΕΟΠΥΥ
4) Πρέπει όλοι οι ασθενείς να έχουν δικαίωμα εξέτασης από ειδικό γιατρό χωρίς υποχρεωτικά να μεσολαβεί ο οικογενειακός γιατρός.
5) Πρέπει να υπάρξει πρόταση για μελλοντική χρηματοδότηση στην υλοποίηση του παρόντος Νομοσχεδίου.
6) Πρέπει να προβλεφθεί πλαίσιο περίθαλψης για του ανασφάλιστους ασθενείς.
Και ο ΙΣΑ καταλήγει: «Με δεδομένο ότι, η χώρα δε διαθέτει πλέον την πολυτέλεια αλλεπάλληλων μεταρρυθμίσεων που συνεπάγονται πάντα κάποιου κόστους, ζητούμε ακόμη και τώρα, την ύστατη αυτή στιγμή την απόσυρση του Νομοσχεδίου και την εκ νέου συζήτηση, διότι η παρούσα νομοθετική παρέμβαση είναι υψίστης σημασίας Εθνική Υπόθεση. Ο ΙΣΑ πιστεύει ότι η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας πρέπει να ξεκινάει από την Πρόληψη, με πλήρη αξιοποίηση του σπουδαίου υγειονομικού ιατρικού δυναμικού στην εξειδικευμένη πρωτοβάθμια περίθαλψη που θα προσφέρει σε όλους τους ασθενείς (ασφαλισμένους και μη) ισότιμη πρωτοβάθμια περίθαλψη με τις καλύτερες υπηρεσίες υγείας στο χαμηλότερο κόστος».