ΕΟΠΥΥ- Πόρισμα Ρακιντζή: τεράστια ποσά για οπτικά και ορθοπεδικά
Η κατηγορία τωνοπτικών και όχι άλλα ακριβά είδη (όπως ορθοπεδικά, ή αναπνευστικές συσκευές)αποδεικνύεται η πιο δαπανηρή για τον ΕΟΠΥΥ, είδη, τα οποία, παρότι έχουν χαμηλήτιμή μονάδας, αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ της συνολικής δαπάνης τουΟργανισμού, για τα είδη πρόσθετης περίθαλψης.
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από το πόρισμα ελέγχου στονΕΟΠΥΥ, αναφορικά με την προμήθεια ειδών πρόσθετης περίθαλψης (ηλεκτροκινήτωναμαξιδίων και λοιπών βοηθημάτων) υψηλού κόστους.
Επίσης, ένα άλλο εξόφθλαμο παράδειγμα σημαντικήςδαπάνης, αποτελεί η ειδικότητα τωνκυτταρολόγων, όπου το 86,62% της δαπάνης της ειδικότητας συνολικού ύψους233.916.000 €, έχει συνταγογραφηθεί από 2 ιατρούς σε σύνολο 19 ιατρών. Δενείναι δυνατόν, είδη πρόσθετης περίθαλψης να συνταγογραφούνται από γιατρούς όπωςκυτταρολόγους και μικροβιολόγους, γεγονός που αποτελεί θέμα προς διερεύνηση απότον ΕΟΠΥΥ, σύμφωνα με το Πόρισμα.
Είναι αξιοσημείωτο, ότι μικρό μόνο μέρος της δαπάνης (14,9εκ.€ από τα 117,5 εκ.€ για το διάστημα από 1-1-2012 έως 31-8-2013) αφορά στα«ακριβά» είδη πρόσθετης περίθαλψης πουέχουν τιμή μονάδας άνω των 500 € (τέτοια είναι π.χ. οι αναπνευστικές συσκευέςκαι τα ορθοπεδικά είδη). Για παράδειγμα, οι αναπνευστικές συσκευές, οι οποίεςαποτελούν είδος υψηλού κόστους, κατέχουν το 28% της δαπάνης των ειδών πρόσθετηςπερίθαλψης του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. για τους ασφαλισμένους όλων των ταμείων πλην ΙΚΑ ΕΤΑΜκαι το 32% της δαπάνης για τουςασφαλισμένους του ΙΚΑ ΕΤΑΜ. Τα οπτικά είδη, αποτελούν το 47% της δαπάνης τωνειδών πρόσθετης περίθαλψης του ΕΟΠΥΥ. Τα ορθοπεδικά είδη, αποτελούν το 11% τηςδαπάνης.
Επιπλέον, οι ελεγκτές, συμπέραναν, ότι δεν υπάρχει, στονΕ.Ο.Π.Υ.Υ. δυνατότητα ελέγχου της υπερσυνταγογράφησης ειδών πρόσθετης περίθαλψης, ενώ υφίσταται θέμα καικεντρικού ελέγχου.
Γενικότερα, η δαπάνη του ΕΟΠΥΥ για την παροχή ειδών πρόσθετηςπερίθαλψης είναι σημαντική, αφού για το χρονικό διάστημα από 1 Ιανουαρίου 2012έως 31 Αυγούστου 2013 ανήλθε σε 117,5 εκ. € περίπου, σε ετήσια δε βάση,προσεγγίζει τα 73εκ. €
Αναφορικά με την συνταγογράφηση των γιατρών, όπως τονίζεταιστο Πόρισμα, σε κάποιες από τις ειδικότητες, μικρός αριθμός ιατρώνσυνταγογραφεί πρόσθετα είδη που καλύπτουν το μεγαλύτερο ποσοστό της συνολικήςδαπάνης της ειδικότητας.
Για παράδειγμα το 77,04% της δαπάνης που συνταγογραφήθηκεαπό οφθαλμιάτρους αφορούσε πράξεις 398 ιατρών ενώ το υπόλοιπο 22,96% τηςσυνολικής δαπάνης αυτής της ειδικότητας συνταγογραφήθηκε από 1266 ιατρούς. Το80% της δαπάνης των πνευμονολόγων φυματιολόγων, πραγματοποιήθηκε από 220γιατρούς, το 79,45% της δαπάνης των χειρουργών έγινε από 87 γιατρούς, το 83,16%της δαπάνης των ενδοκρινινολόγων έγινε από 8 γιατρούς και το 87,66% της δαπάνηςτων παιδοχειρουργών έγινε από 6 γιατρούς.
Αδωνις για προμήθειες
Εν τω μεταξύ, στην συνάντηση που είχε ο υπουργός Υγείας κ.Αδωνις Γεωργιάδης νωρίς το μεσημέρι τονΓενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρο Ρακιντζή, αναφορικά με ταθέματα προμηθειών, «ήδη είχε μια πρώτησυνάντηση με την Ομοσπονδία των ανθρώπων με ειδικές ανάγκες, όπου μιλήσαμεκυρίως για το θέμα των αμαξιδίων. Με τον κ. Μπέζα ξεκινήσαμε μια διαδικασία γιανα περάσουμε και αυτές τις προμήθειες σε ένα σύστημα ηλεκτρονικήςσυνταγογράφησης κατά το πρότυπο των φαρμάκων. Έτσι θα είναι πιο εύκολος οέλεγχος των γιατρών οι οποίοι γράφουν τα συγκεκριμένα αμαξίδια, το κόστος τους,τον χρόνο της αλλαγής τους, την εταιρεία που τα προμηθεύει και αν υπάρχουνάλλοι τα τρόποι προμήθειας σε καλύτερες τιμές από τον ΕΟΠΥΥ».
Πλημμελής τυποποίηση και προκλητή ζήτηση
Η Πλημμελής τυποποίησητων ειδών πρόσθετης περίθαλψης, η μηολοκλήρωση των ιατρικών πρωτοκόλλων και οδηγιών για τη χορήγησή τους και η μη διασύνδεσή τους με το μητρώοτων πιστοποιημένων ειδών, σύμφωνα με το Πόρισμα, δημιουργούν προβλήματα αξιοπιστίας και αφήνουν κενά στηδιαδικασία λήψης της ιατρικής απόφασηςγια τη χορήγηση των πρόσθετων ειδών.
Λόγω (και) των κενών αυτών, καλλιεργείται το έδαφος για τηνανάπτυξη φαινομένων προκλητής ζήτησης, χορήγησης υλικών αμφίβολης ποιότητας,περιττών δαπανών και σπατάλης που θα μπορούσε να έχει περισταλεί ενώ αφήνονται περιθώρια ανάπτυξηςφαινομένων καιροσκοπισμού, διαφθοράς καιδιαπλοκής.
Οι ιατρικές γνωματεύσεις δεν εκδίδονται βάσειπρωτυποποιημένου εντύπου και δεν υπάρχειψηφιοποίησή τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούνταιπροβλήματα στην αρχειοθέτησή τους (ουσιαστικά δεν υφίσταταιαρχείο γνωματεύσεων) και στηνεπεξεργασία των δεδομένων τους απ ό τις αρμόδιες υπηρεσίες του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
Η παροχή των ειδών πρόσθετης περίθαλψης δεν έχει ενταχθείστο σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., η οποία είναι μιασυμπαγής διαδικασία παρακολούθησης on line, και η οποία, εκτός από τον έλεγχοκαι την περιστολή των άσκοπων δαπανών,θα διευκόλυνε και όλους τους συναλασσόμενους (ελεγκτές, ιατρούς, ασθενείς κλπ).
Προβλήματα ελέγχου – έλλειψη προσωπικού
Δεν γίνεται ουσιαστικά έλεγχος παραλαβής και χρήσης τωνσυνταγογραφούμενων ειδών πρόσθετης περίθαλψης, καθόσον υφίσταται έλλειψη ελεγκτών και πόρων για την μετακίνησή τους,αλλά και οργανωτικής πρόβλεψης για το έλεγκτικό αυτό έργο.
Το γεγονός ότι η ΥΠ.Ε.Δ.Υ.Φ.Κ.Α., η οποία αποτελεί τον ελεγκτικό μηχανισμό τουΕ.Ο.Π.Υ.Υ., δεν έχει ούτε άμεση δυνατότητα πρόσβασης στην κεντρική βάση δεδομένων,ώστε να προσανατολίζει τους ελέγχους της και να διευκολύνεται στο έργο της,αλλά ούτε τον απαραίτητο μηχανογραφικό εξοπλισμό, αποτελεί σοβαρή δυσλειτουργίαπου χρήζει άμεσης επίλυσης.
Η διαδικασία επιστροφής των πρόσθετων ειδών τα οποία δεν εχρησιμοποιούντο πλέον από τους ασθενείςτηρήθηκε για την κατηγορία των αναπνευστικών συσκευών μερικώς στο παρελθόν απότο ΙΚΑ Ε.Τ.Α.Μ.
Η τακτική αυτή είχεμεγάλο κόστος και πενιχρά αποτελέσματα, λόγω του ότι η πλειονότητα των ασθενώνείχε επιφυλάξεις για την χρήση μιας ήδη χρησιμοποιηθείσας συσκευής.
Οι επιστραφείσες συσκευές παρέμεναν αχρησιμοποίητες στιςαποθήκες του Ι.Κ.Α.Ε.Τ.Α.Μ, με αποτέλεσμα την χωρίς λόγο επιβάρυνση του Φορέαμε τα έξοδα συντήρησης και αποθήκευσής τους.
Προβλήματα υπαλλήλων
Η συμμετοχή υπαλλήλων (ιατρών και διοικητικών) των ΜονάδωνΥγείας στις επιτροπές των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.ΠΑ.) δημιουργείσοβαρά προβλήματα στην καθημερινή τουςλειτουργία.
Η αρμοδιότητα συγκρότησης των επιτροπών και τουπρογραμματισμού των συνεδριάσεων των ΚΕ.Π.Α. για όλη την επικράτεια δεν ανήκει στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. αλλά στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ., με αποτέλεσμα να προκαλούνται σημαντικές δυσχέρειες συντονισμού, ναακυρώνονται τα προγραμματισμένα από καιρό ραντεβού των ασθενών, να καθυστερεί η εξυπηρέτηση τους και να αυξάνει ο χρόνος αναμονής των ασθενών γιαραντεβού.
Προτάσεις ελεγκτών
-Οι ελεγκτές στην συνέχεια, καταθέτουν μία σειρά προτάσεωνοι οποίες θα δώσουν ανάσα και οργάνωση στον ΕΟΠΥΥ, αναφορικά με το ζήτημα τωνπρομηθειών:
-Να προχωρήσει ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. το συντομότερο δυνατόν στιςαπαραίτητες ενέργειες ώστε να ενοποιηθούν τα διάσπαρτα και εν πολλοίς ασύνδεταμεταξύ τους σημερινά συστήματα σε ένα πλήρες και λειτουργικό ΟλοκληρωμένοΠληροφοριακό Σύστημα (Ο.Π.Σ.)
-Ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. να φροντίσει να αναπτύξει μηχανισμό riskanalysis για τους συνταγογραφούντες ιατρούς και τους προμηθευτές,ορίζοντας επιπλέον υποχρεωτικά πεδίακαταγραφής στοιχείων.
-Να ολοκληρωθεί το αναλυτικό και περιοριστικό μητρώοπιστοποιημένων ειδών αλλά και προμηθευτών, για τα παρεχόμενα είδη πρόσθετηςπερίθαλψης
-Να ολοκληρωθεί η σύνταξη ιατρικών πρωτοκόλλων και οδηγιώνγια τη χορήγησή τους, καθώς και η διασύνδεσή τους με το μητρώο πιστοποιημένωνειδών.
-Να επαναπροσδιοριστούν και να προτυποποιηθούν από τονΕ.Ο.Π.Υ.Υ. τα αναγκαία δικαιολογητικά για την έκδοση της ιατρικής γνωμάτευσης γιατην έγκριση παροχής πρόσθετων ειδών από τους ιατρούς. Οι γνωματεύσεις να εκδίδονται με ηλεκτρονική διαδικασία αντίστοιχη της συνταγογράφησης των φαρμάκων
-Να επανεξεταστεί το καθεστώς συμμετοχής υπαλλήλων (ιατρώνκαι διοικητικών) των Μονάδων Υγείας του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. στις επιτροπές των ΚέντρωνΠιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.), ώστε να εκλείψουν τα προβλήματα πουδημιουργούνται εξ αυτού του λόγου στην καθημερινή τους λειτουργία.
Διαβάστε επίσης:
Τι λένε τα δύο πορίσματα του Ρακιντζή για τον ΕΟΠΥΥ - Αναλυτικά οι εκθέσεις ελέγχου
Λ. Ρακιντζής: Ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να φτιαχτεί από την αρχή
Ρακιντζής: O ΕΟΠΥΥ έστελνε στο εξωτερικό μόνο υπαλλήλους υπουργείων