Γιατί το διχτάκι για τα πορτοκάλια είναι πάντα κοκκινωπό
Όσοι ψωνίζουν σε παντοπωλεία και σούπερ μάρκετ μπορεί να έχουν παρατηρήσει ότι ορισμένα από τα φρούτα που αγοράζουν μπορεί να μην φαίνονται ίδια στο σπίτι όπως στο κατάστημα.
Πιο συγκεκριμένα, αφότου αφαιρεθούν από τη συσκευασία τους, μοιάζουν κάπως... διαφορετικά και -συνήθως- πιο άγουρα.
Αυτό οφείλεται σε κάτι που είναι γνωστό ως "ψευδαίσθηση κονφετί" (confetti illusion). Τι σημαίνει αυτό; Τμήματα έγχρωμου υλικού που εμποδίζουν εν μέρει την προβολή μιας εικόνας μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλός μας επεξεργάζεται το χρώμα αυτής της εικόνας.
Ο δρ. Karl Gegenfurtner, ψυχολόγος στο πανεπιστήμιο Giessen, στη Γερμανία, ανακάλυψε ότι η “ψευδαίσθηση κονφετί” που χρησιμοποιείται από τους πωλητές φρούτων (και όχι μόνο) για να προωθήσουν τα προϊόντα, οφείλεται σε μια αντιληπτική ψευδαίσθηση που περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλός μας είναι προγραμματισμένος να ερμηνεύει οπτικές πληροφορίες. Στη σχετική εργασία του, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό i-Perception, περιγράφει ένα φαινόμενο του εγκεφάλου που ονομάζεται αφομοίωση χρωμάτων και πώς συμβάλλει στις οπτικές ψευδαισθήσεις.
Γιατί τα πορτοκάλια πωλούνται πάντα σε κοκκινωπό διχτάκι
Οι καλλιεργητές τροφίμων κατάλαβαν εδώ και πολύ καιρό ότι αν συσκεύαζαν πορτοκάλια σε κοκκινωπό δίχτυ, τα πορτοκάλια μέσα φαίνονται πιο... πορτοκαλί στο μάτι, κάτι που το μυαλό ερμηνεύει ως πιο λαχταριστό ώριμο φρούτο.
Το ίδιο ισχύει για το κίτρινο δίχτυ για τα λεμόνια και το πράσινο δίχτυ για τα λάιμ. Το χρώμα του καρπού, όπως φαίνεται ανάμεσα στο πλαστικό δίχτυ, αλλοιώνεται από αυτό που ο δρ. Gegenfurtner περιγράφει ως αφομοίωση χρώματος.
Αποφάσισε να ρίξει μια νέα ματιά στην λεγόμενη ψευδαίσθηση κονφετί, αφού τη βίωσε και ο ίδιος, όταν επέστρεψε στο σπίτι από το σούπερ μάρκετ, για να ανακαλύψει ότι η έντονα πορτοκαλί όψη των πορτοκαλιών που μόλις αγόρασε ήταν αισθητά πιο... πράσινη όταν αφαιρέθηκαν από τη διχτυωτή τσάντα τους.
Μετά από λίγη σκέψη, σημείωσε ότι αυτό θα μπορούσε να εξηγηθεί από προηγούμενη έρευνα, που έδειχνε ότι τα αισθητηριακά ερεθίσματα αποτελούνται πάντα από συγκεκριμένες πληροφορίες. Τα πράγματα που βλέπουμε συγκεντρώνονται σε εικόνες μόνο αφότου ο εγκέφαλος συνδυάσει στοιχεία από διάφορες πηγές. Όταν κοιτάμε ένα συνηθισμένο πεζοδρόμιο, για παράδειγμα, μπορεί να αντιληφθούμε διαφορετικές εικόνες ανάλογα με τη θερμοκρασία περιβάλλοντος, μυρωδιές (όπως πρόσφατα κομμένο γρασίδι) ή ακόμα και τα υπολείμματα στο στόμα μας από το τελευταίο μας γεύμα.
Αναρτώντας στην έκθεσή του φωτογραφίες ανθρώπινων προσώπων με χρωματιστές ράβδους στα πρόσωπά τους, ο δρ. Gegenfurtner αποδεικνύει ότι η αλλαγή στο χρώμα των φρούτων δεν οφείλεται στον τρόπο με τον οποίο το φως αντανακλάται από το δίχτυ. Επειδή οι εικόνες είναι δισδιάστατες δεν υπάρχει πιθανότητα τα χρώματα από τις ράβδους να αντανακλούν τις εικόνες κάτω από αυτές, ωστόσο το χρώμα του δέρματος και ο τόνος του ατόμου πίσω από αυτές φαίνεται να αλλάζουν ούτως ή άλλως, επειδή ο εγκέφαλός μας τα “βλέπει” διαφορετικά.
Πηγή: medicalxpress.com