Τι μας κάνει να μοιραζόμαστε αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει ότι μοιραζόμαστε αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που πιστεύουμε ότι είναι πιο σχετικές με τον εαυτό μας ή με τους φίλους και την οικογένειά μας.
Ο μέσος χρήστης του διαδικτύου ξοδεύει σχεδόν τρεις ώρες την ημέρα χρησιμοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Είναι σαφές ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γίνονται όλο και πιο ουσιαστικά για την ανταλλαγή σημαντικών πληροφοριών με το κοινό - όπως για παράδειγμα πώς να παραμείνετε ασφαλείς από την COVID-19 - και οι ερευνητές θέλουν να μάθουν τι κάνει ένα κομμάτι των μέσων αρκετά συναρπαστικό ώστε οι άνθρωποι να το μοιράζονται στο διαδίκτυο.
Μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Experimental Psychology με επικεφαλής τους ερευνητές του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια Danielle Cosme και Emily Falk ανέλυσε τη συμπεριφορά περισσότερων από 3.000 ατόμων για να διερευνήσει την ψυχολογία πίσω από την ανταλλαγή πληροφοριών στο διαδίκτυο. Αποδεικνύεται ότι η απάντηση είναι αρκετά απλή: Οι άνθρωποι μοιράζονται πληροφορίες που αισθάνονται ότι έχουν νόημα για τον εαυτό τους ή για τους ανθρώπους που γνωρίζουν.
Αυτό το εύρημα είναι το κλειδί για τη δημιουργία αποτελεσματικών μηνυμάτων για κοινωνικούς σκοπούς, λέει ο Cosme, διευθυντής έρευνας στο Εργαστήριο Νευροεπιστημών Επικοινωνίας του Annenberg School for Communication. Η γνώση των ψυχολογικών αιτιών που κάνουν ένα άτομο να μοιράζεται μια ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να βοηθήσει τους επιστήμονες να μοιραστούν πληροφορίες σχετικά με την κλιματική αλλαγή θέματα δημόσιας υγείας ή να διαλύσουν τους μύθους σχετικά με τα εμβόλια.
Η έρευνα του Cosme δείχνει ότι οι άνθρωποι δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στις πληροφορίες που αντιλαμβάνονται ότι σχετίζονται με τον εαυτό τους.
Ομοίως, οι άνθρωποι είναι κοινωνικά όντα που επιθυμούν να συνδέονται μεταξύ τους. Η ανταλλαγή πληροφοριών ενεργοποιεί τα κέντρα ανταμοιβής στον εγκέφαλό μας. Και όταν επικοινωνούμε με τους άλλους, εξετάζουμε τι σκέφτεται ή τι θέλει να ακούσει το άλλο άτομο, μια ιδιότητα γνωστή ως κοινωνική συνάφεια.
Η μελέτη
Για τη μελέτη του Cosme, οι συμμετέχοντες εκτέθηκαν σε άρθρα και αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σχετικά με την υγεία, την κλιματική αλλαγή και την COVID-19. Μερικοί συμμετέχοντες διάβασαν τίτλους και περιλήψεις άρθρων και ειδήσεων ενώ άλλοι αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όλοι οι συμμετέχοντες αξιολόγησαν πόσο πιθανό ήταν να μοιραστούν κάθε μήνυμα και πόσο σχετικό βρήκαν το καθένα για τον εαυτό τους και για τους ανθρώπους που γνωρίζουν.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ανεξάρτητα από το θέμα που καλύπτεται ή το μέσο του μηνύματος, οι άνθρωποι ήταν πιο πιθανό να διαβάσουν και να αποστείλουν το περιεχόμενο που άπτεται των ενδιαφερόντων τους με τον κύκλο των επαφών τους. Επιπλέον, διαπίστωσαν ότι όταν ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να γράψουν ρητά γιατί ένα μήνυμα ήταν σχετικό με τον εαυτό τους ή με άτομα που γνωρίζουν, ήταν ακόμη πιο πιθανό να το μοιραστούν.
«Η ανταλλαγή πληροφοριών είναι ένα κρίσιμο συστατικό της ατομικής και συλλογικής δράσης», λέει ο Cosme. «Στην αρχή της πανδημίας, έπρεπε να διαδώσουμε γρήγορα ακριβείς πληροφορίες για το τι συνέβαινε και πώς να προστατευτούμε ο ένας τον άλλον. Οι πληροφορίες που διαδίδονται στα κοινωνικά δίκτυα μπορούν πραγματικά να έχουν αντίκτυπο στην αλλαγή της ατομικής και συλλογικής συμπεριφοράς».
Με δεδομένα για δεκάδες χιλιάδες μηνύματα, ο Cosme και οι συνάδελφοί του στο Εργαστήριο Νευροεπιστημών Επικοινωνίας πιστεύουν ότι αυτή η διαπίστωση μπορεί να βοηθήσει στη διαμόρφωση αποτελεσματικών δημόσιων μηνυμάτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Μας ενδιαφέρει να κατανοήσουμε πώς μπορούμε να μεταφράσουμε την ψυχολογική θεωρία σε πραγματικές παρεμβάσεις για να προσπαθήσουμε να προωθήσουμε την αλλαγή συμπεριφοράς».
«Αναπτύξαμε μηνύματα που θα μπορούσαν να συνδυαστούν με υπάρχουσες ειδήσεις και αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», λέει ο Falk, ανώτερος συγγραφέας της μελέτης. «Αυτό σημαίνει ότι οι ίδιες προτροπές που λειτούργησαν σε αυτή τη μελέτη θα μπορούσαν να δοκιμαστούν εύκολα και σε άλλα πλαίσια».
Το Εργαστήριο Επικοινωνίας Νευροεπιστημών συνεχίζει αυτή την έρευνα εξετάζοντας την εγκεφαλική δραστηριότητα σε σχέση με την κοινή χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Για αυτές τις μελέτες, οι ερευνητές χρησιμοποιούν σαρωτές fMRI για να κατανοήσουν πώς συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου διαμορφώνουν τις αντιλήψεις για τον εαυτό και την κοινωνική συνάφεια.
«Αυτή η μελέτη αναδεικνύει βασικά ψυχολογικά συστατικά που παρακινούν τους ανθρώπους να μοιράζονται πληροφορίες σχετικά με θέματα που επηρεάζουν την ευημερία μας», λέει ο Falk. «Η κοινή χρήση είναι ένας βασικός μοχλός για την αλλαγή των πολιτιστικών προτύπων και την παροχή κινήτρων για δράση μεγαλύτερης κλίμακας, οπότε είναι πραγματικά σημαντικό να κατανοήσουμε τι το κάνει να συμβεί».
Πηγή: sciencedaily.com