Το άγχος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη του εμβρυϊκού εγκεφάλου
Οι ερευνητές εξέτασαν τις σαρώσεις μαγνητικής τομογραφίας των εγκεφάλων των μωρών με γονείς που υπέφεραν από υψηλό στρες και διαπίστωσαν πως είχαν μεγαλύτερο αριστερό ιππόκαμπο.
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στα μέσα Απριλίου διαπίστωσε ότι τα μωρά που γεννιούνται από γυναίκες που βιώνουν υψηλά επίπεδα άγχους, κατάθλιψης και στρες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης παρουσιάζουν αλλαγές στη γνωστική ανάπτυξη σε ηλικία μόλις 18 μηνών.
Φταίει πάλι ο COVID;
Η εν λόγω μελέτη δημοσιεύθηκε από το JAMA Network Open. Όλες οι συμμετέχουσες έγκυες ήταν υγιείς, και οι περισσότερες είχαν κάποιο επίπεδο εκπαίδευσης και εργαζόντουσαν.
Με βάση τις σαρώσεις μαγνητικής τομογραφίας των εγκεφάλων των μωρών, εκείνοι των οποίων οι μητέρες ανέφεραν υψηλά επίπεδα στρες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είχαν μεγαλύτερους όγκους αριστερού ιππόκαμπου (ο ιππόκαμπος ονομάστηκε έτσι επειδή το σχήμα του μοιάζει αόριστα με τον αντίστοιχο θαλάσσιο οργανισμό).
Να σημειωθεί, επίσης, πως ο ιππόκαμπος σχετίζεται με την ενοποίηση της επεισοδιακής μνήμης που είναι οι αναμνήσεις από περιστατικά για τα οποία έχουμε προσωπική εμπειρία καθώς και με τα συναισθήματα που προκύπτουν εξαιτίας αυτών των βιωμάτων.
Πρόσφατα συνολικά αυξημένα επίπεδα άγχους μεταξύ των εγκύων γυναικών θα μπορούσαν να έχουν προκληθεί από την πανδημία COVID-19, η οποία ευθυγραμμίζεται με τα ευρήματα μιας μελέτης του Δεκεμβρίου 2021 που δημοσιεύθηκε από την JAMA Pediatrics δηλώνοντας ότι τα μωρά που γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους της πανδημίας έδειξαν περισσότερες ενδείξεις αναπτυξιακών καθυστερήσεων.
Καθώς μεγαλώνουν σε νήπια, τα παιδιά με μεγαλύτερο αριστερό ιππόκαμπο (ή άλλες αναπτυξιακές αλλαγές λόγω του μηριαίου στρες) μπορεί να αντιμετωπίσουν κοινωνικο-συναισθηματικά προβλήματα και να δυσκολευτούν να δημιουργήσουν σχέσεις με συνομηλίκους και μέλη της οικογένειας, σύμφωνα με τους ερευνητές.
Τα παιδιά που γεννιούνται από αγχωμένες μητέρες «ενδέχεται να επωφεληθούν από πρώιμες, στοχευμένες παρεμβάσεις» που θα παρέχουν στα παιδιά υποστηρικτικά και εκπαιδευτικά συστήματα για να τα βοηθήσουν, σύμφωνα με την Αικατερίνη Λιμπέρπουλου, Ph.D., διευθύντρια του Ινστιτούτου Αναπτυσσόμενου Εγκεφάλου στο Εθνικό Νοσοκομείο Παίδων στην Ουάσινγκτον, D.C.