Η διοίκηση νοσοκομείων δεν είναι πάρεργο: Οι μάνατζερς της ΕΕΜΥΥ αναλύουν την αξιολόγηση του υπουργείου
Η Διοίκηση Νοσοκομείων απαιτεί υποχρεωτικά ειδικές επιστημονικές γνώσεις και επαγγελματικές ικανότητες και δεν μπορεί να είναι πάρεργο ή τρόπος εξασφάλισης αυξημένου κρατικού μισθού εκ μέρους οποιουδήποτε τυχόντος.
Στην διαπίστωση αυτή καταλήγουν τα μέλη του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Management Υπηρεσιών Υγείας (ΕΕΜΥΥ), τα οποία συνεδρίασαν χθες, με αφορμή την αξιολόγηση των διοικητών και υποδιοικητών των νοσοκομείων και προκειμένου να αναλύσουν διεξοδικά το περιεχόμενο της Ανακοίνωσης του Υπουργείου Υγείας. Η ΕΕΜΥΥ αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι ο ρόλος ενός διοικητή νοσοκομείου είναι πολυεπίπεδος επιστημονικά και ως εκ τούτου δεν αρκεί ένα απλό πτυχίο ΑΕΙ ή ΑΤΕΙ.
Την ίδια ώρα, η ηγεσία του υπουργείου Υγείας αλλά και σύμβουλοι του υπουργού και του αναπληρωτή υπουργού Υγείας κ.κ. Ανδρέα Ξανθού και Παύλου Πολάκη, κρατά κλειστά τα χαρτιά της σχετικά με το ποιοι επικεφαλής νοσοκομείων παραμένουν στις θέσεις τους. «Θα μάθετε όταν γίνουν επίσημες ανακοινώσεις», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με τις διαπιστώσεις της ΕΕΜΥΥ σχετικά με την αξιολόγηση των διοικήσεων, το Διοικητικό Συμβούλιο αναφέρει τα εξής:
1. ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ
1. Είναι σεβαστή η κρίση της 5μελούς Επιτροπής Αξιολόγησης, η οποία έχει σήμερα νόμιμη σύνθεση. Άλλωστε, η ΕΕΜΥΥ είχε διαπιστώσει και διατυπώσει προ πολλού την έγκυρη και επιβεβαιούμενη άποψη ότι οι συντριπτικά περισσότεροι υπηρετούντες ήσαν ακατάλληλοι και είχαν διορισθεί με αμιγώς κομματικά κριτήρια. Διαφωνούμε, ωστόσο, με την «πολιτική απόφαση» απομάκρυνσης ελάχιστων στελεχών, παρ' ότι αρμοδίως κρίθηκαν θετικά. Υποτίθεται ότι η Επιτροπή αξιολόγησε όλες τις εκφάνσεις της δράσης τους και η ασαφής επίκληση μιας νεφελώδους «εργασιακής ειρήνης» εκφεύγει των επιστημονικών ορίων της αξιοκρατικής και ασθενοκεντρικής διοίκησης ενός συστήματος υγείας.
2. ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Το κρίσιμο για την ΕΕΜΥΥ είναι ο τρόπος επιλογής των νέων Διοικητών και Αναπλ. Διοικητών των Νοσοκομείων του ΕΣΥ.
2α. Η ανακοίνωση του Υπουργείου Υγείας αναφέρει ότι «τα τυπικά προσόντα θα είναι ακριβώς τα ίδια με τις ανάλογες προκηρύξεις του παρελθόντος», δηλαδή θεωρείται επαρκές εφόδιο μόνον ένα οποιοδήποτε πτυχίο ΑΕΙ ή ΑΤΕΙ. Πρόκειται για ατυχέστατη επανάληψη μιας τελείως ανεπαρκούς προϋπόθεσης, για διορισμό σε θέσεις τέτοιας σημασίας.
2β. Ταυτόχρονα, η υπουργική Ανακοίνωση αναφέρει ότι «θα συνεκτιμηθούν για πρώτη φορά» διάφορα άλλα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα υποψηφίων, που όμως προϋπήρχαν, σύμφωνα με την παράγρ. 4 του άρθρου 2 του Ν. 4052/2012, και (δήθεν) «συνεκτιμήθηκαν» από τους συμμετέχοντες στην προηγούμενη Επιτροπή.
2γ. Αντί της αναγκαίας νομοθετικής κατοχύρωσης των ελάχιστων, απαραίτητων τυπικών και ουσιαστικών προσόντων των υποψήφιων Διοικητών, το Υπουργείο εμφανίζεται να διατηρεί την αυθαίρετη και βολική «συνεκτίμηση», που οδήγησε μέχρι σήμερα στην κατάλυση κάθε έννοιας αξιοκρατίας και στην απροκάλυπτη κομματικοποίηση.
2δ. Η ανακοίνωση του υπουργείου εμπεριέχει ένα πλέγμα σωστών –αλλά απλώς «συνεκτιμώμενων»– δυνητικών και διαζευκτικών προσόντων.
Όμως, η απλή «συνεκτίμηση» ή όχι, κατά το δοκούν, μπορεί άνετα να οδηγήσει σε τραγελαφικές καταστάσεις, όπως:
(δ1): Να διοριστεί Διοικητής ένας πτυχιούχος Δασοπονίας, χωρίς άλλο τυπικό ή ουσιαστικό προσόν, αρκεί να είναι μέλος κάποιου σωματείου προστασίας των Δασών («συμμετοχή σε εθελοντική οργάνωση»),
(δ2): Να διοριστεί Διοικητής ένας Δρας Αισθητικής Χειρουργικής ή Κλινικής Χημείας ή Οδοντιατρικής (τίτλος «συναφής με τις υπηρεσίες υγείας», γενικώς και αορίστως), χωρίς ίχνος επαφής με τη Διοίκηση ή τα Οικονομικά ή την Πολιτική της Υγείας,
(δ3): Να διοριστεί Διοικητής ένας Θεολόγος, με πλήρη άγνοια Πληροφορικής ή Σχεδιασμού ή Ποιότητας Υπηρεσιών Υγείας, αλλά «με γενικότερη κοινωνική αναγνώριση» (π.χ. εκλεγμένος Δημοτικός Σύμβουλος),
(δ4): Να διοριστεί Διοικητής ένας άνεργος νεαρός πτυχιούχος, χωρίς οποιαδήποτε προγενέστερη εργασιακή εμπειρία (αφού, η επαγγελματική διαδρομή –αν βέβαια και εφόσον υπάρχει– απλώς «συνεκτιμάται») !
Στην Ανακοίνωση του υπουργείου υπάρχουν και άλλες ασάφειες, όπως π.χ. η έλλειψη αναφοράς στην αναγνώριση των τίτλων εξωτερικού από το ΔΙΚΑΤΣΑ/ΔΟΑΤΑΠ, κ.λπ.
3. ΤΟ ΕΥΛΟΓΟ ΑΙΤΗΜΑ
Γνωρίζοντας ότι επίκειται η κατάθεση Νομοσχεδίου του Υπουργείου Υγείας, η ΕΕΜΥΥ ΖΗΤΕΙ να τροποποιηθούν οι διατάξεις των παρ. 4 και 5 του άρθρου 2 του Ν. 4052/2012 (ΦΕΚ Α' 41), σύμφωνα με τις Προτάσεις που υποβλήθηκαν στο Υπουργείο Υγείας, με τα υπ' αριθ. 1184/5-3-2015 και 1249/22-10-2015 δημοσιοποιημένα έγγραφά μας.
Εκπροσωπώντας την Ελλάδα διεθνώς για ζητήματα Νοσοκομειακού Management, η ΕΕΜΥΥ ΖΗΤΕΙ να ληφθούν σοβαρά υπ' όψιν οι κατευθυντήριες προτροπές της International Hospital Federation (IHF) και της European Association of Hospital Managers (EAHM), που αναφέρονται στην Επιστημονική Διοίκηση των Νοσοκομείων και έχουν ενσωματωθεί στις παραπάνω Προτάσεις μας. Θα είναι θλιβερό αν συνεχίσει η Ελλάδα ν' αποτελεί δακτυλοδεικτούμενο διεθνές παράδειγμα προς αποφυγή για τον τρόπο άσκησης της νοσοκομειακής διοίκησης.
Η ΕΕΜΥΥ προτάσσει και υπερασπίζεται την ορθολογική και διαφανή διοίκηση των νοσοκομείων και τα συμφέροντα των ασθενούντων πολιτών, αντί κάθε εμφανούς ή υποκρυπτόμενης, κομματικής ή συντεχνιακής επιδίωξης, από οπουδήποτε κι αν προέρχεται.
Παραμένουμε στη διάθεση της Πολιτικής Ηγεσίας, με την ανιδιοτελή πρόθεση να συνδράμουμε επιστημονικά κάθε ειλικρινή προσπάθεια εξυπηρέτησης του –πραγματικού– κοινωνικού συμφέροντος. Αρκεί να γίνει κατανοητό ότι η Διοίκηση Νοσοκομείων απαιτεί, υποχρεωτικά, ειδικές επιστημονικές γνώσεις και επαγγελματικές ικανότητες και δεν μπορεί να είναι πάρεργο ή τρόπος εξασφάλισης αυξημένου κρατικού μισθού, εκ μέρους οποιουδήποτε τυχόντος!
Διαβάστε ακόμη:
Σφοδρή επίθεση του βουλευτή της ΝΔ Χρ. Κέλλα, για την αξιολόγηση των διοικητών του ΕΣΥ
Διοικητές ΕΣΥ: Η μεγάλη σφαγή, κόπηκαν οι 59 από τους 71 επικεφαλής των νοσοκομείων