Ξανθός: Σύστημα υγείας με όραμα, πέραν του Μνημονίου & της λιτότητας - Αν δεν μπορεί η Αριστερά τότε ποιος;
Αν δεν μπορεί η Αριστερά να είναι χρήσιμη στον κόσμο της εργασίας και τους αδύναμους από τη θέση της κυβέρνησης αυτή την περίοδο της κρίσης και της φτωχοποίησης , πότε θα είναι ; Η ιστορική μας ευθύνη είναι να βγάλουμε την κοινωνία και τη χώρα από την κρίση με σχέδιο, όραμα και πολιτική αξιοπιστία . Και αυτό θα κάνουμε .
Με την φράση αυτή, ξεκίνησε την ομιλία του ο υπουργός Υγείας κ. Ανδρέας Ξανθός κατά την διάρκεια ανάγνωσης των Προγραμματικών Δηλώσεων στέλνοντας ξεκάθαρα το στίγμα της Αριστερής κυβέρνησης που μιλάει για «πεδίο υλοποίησης μέτρων με προοδευτικό χαρακτήρα και κοινωνικό πρόσημο εντός του Μνημονίου, αλλά υπό προϋποθέσεις». Με δύο λόγια, σύμφωνα με τον υπουργό, είναι αναγκαία μια άλλη φιλοσοφία και στρατηγική, ένα μετα-νεοφιλελεύθερο όραμα πέραν του Μνημονίου και της λιτότητας.
Έχουμε γνώση και εμπειρία, τόνισε ο κ. Ξανθός, προσθέτοντας, ότι «έχουμε πολιτικό σχέδιο για ένα νέο Δημόσιο Σύστημα Υγείας . Έχουμε τη δυνατότητα, μαζί με τον αναπληρωτή Υπουργό Υγείας Παύλο τον Πολάκη και παρά την αδιαμφισβήτητη δυσκολία της οικονομικής συγκυρίας, να συνεργαστούμε , να εμπνεύσουμε, να ενεργοποιήσουμε και να στηριχθούμε στις πιο έντιμες και άξιες δυνάμεις του ΕΣΥ και του υγειονομικού τομέα , που θέλουν να βοηθήσουν όχι την κυβέρνηση αλλά τη χώρα τους, που σήμερα υπερβάλλουν εαυτούς και κρατούν με το ζήλο και το φιλότιμό τους όρθιο το σύστημα υγείας, που είναι πρόθυμοι να «βάλουν πλάτη» για την αξιοπρέπεια της Υγείας και των λειτουργών της, στους οποίους είμαστε ευγνώμονες».
Βεβαίως ο κ. Ξανθός, δεν παρέλειψε να κάνει την αυτοκριτική του, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων: «Είναι αλήθεια ότι η καθημερινότητα του Συστήματος Υγείας δεν βελτιώθηκε , αντίθετα σε αρκετές περιπτώσεις υπήρξε επιδείνωση των διαχρονικών προβλημάτων του (υποστελέχωση-χρέη-ελλείψεις υλικών-αναμονές στα ΤΕΠ , Εξωτερικά Ιατρεία , Χειρουργεία κλπ) .Παρά την πολιτική βούληση της κυβέρνησης και παρά την εκπόνηση σχεδίου έκτακτης ανάγκης για την επιβίωση του ΕΣΥ , η αντιστροφή της πορείας λειτουργικής κατάρρευσής του δεν έγινε εφικτή σε 8 μήνες».
Και συνέχισε: Αν αναλογιστούμε όμως τι προηγήθηκε ( κλείσιμο 11 νοσοκομείων , συγχωνεύσεις νοσοκομείων- κλινικών και τμημάτων , κατάργηση κλινών και οργανικών θέσεων , Οργανισμοί Νοσοκομείων με περικοπή τμημάτων και υπηρεσιών, πάγωμα προσλήψεων μόνιμου προσωπικού για 6 χρόνια , διαθεσιμότητα εργαζομένων, διάλυση ΠΦΥ και δομών ΕΟΠΥΥ , περικοπές λειτουργικών δαπανών 40% , αναξιοκρατία, κομματισμός ) , αντιλαμβανόμαστε ότι είχαμε να κάνουμε με ένα πολιτικό σχέδιο συρρίκνωσης της δημόσιας περίθαλψης , μετακύλισης του κόστους στους πολίτες και διεύρυνσης του «ζωτικού χώρου» για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις υγείας. Γι' αυτό και η υποκριτική ευαισθησία των απολογητών της απορύθμισης του ΕΣΥ και της ΠΦΥ προκαλεί και προσβάλλει τους εργαζόμενους που κρατούν ακόμα όρθια τη δημόσια περίθαλψη.
Κανένα Μνημόνιο δεν μπορεί να ακυρώσει τον αναπτυξιακό ρόλο που έχει η αξιόπιστη δημόσια περίθαλψη και οι σοβαρές και καλά οργανωμένες υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας, τόνισε με έμφαση ο υπουργός, δίνοντας ψήφο εμπιστοσύνης στο ΕΣΥ.
Και κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο υπουργός Υγείας, υποστήριξε, ότι «Ο πόλεμος λοιπόν συνεχίζεται, παρά την προσωρινή ήττα. Ο «πόλεμος σπιθαμή προς σπιθαμή με το νεοφιλελευθερισμό» , όπως λέει η Ροσάνα Ροσάντα, η Ιταλίδα αριστερή διανοούμενη . Η ελπίδα δεν πέθανε. Παραμένει ζωντανή όσο υπάρχουν άνθρωποι με αξίες και ιδανικά που αγωνίζονται , όσο υπάρχουν και δρουν αριστεροί σ' αυτή τη χώρα, όσο διατηρούνται οι οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες και όσο παραμένουν ζωντανές οι αξίες της ισότητας , της αλληλεγγύης και της κοινωνικής δικαιοσύνης».
Αναλυτικά, οι άξονες στους οποίους αναφέρθηκε διεξοδικά ο υπουργός Υγείας κατά την διάρκεια της ομιλίας του είναι:
ΕΣΥ
Ήδη έχει δρομολογηθεί η 1η δέσμη προκηρύξεων μέσω ΑΣΕΠ περίπου 1000 θέσεων εργαζομένων στα νοσοκομεία, ενώ έχει εγκριθεί με ΠΥΣ η 2η δέσμη με περίπου 2500 γιατρούς -νοσηλευτές- λοιπό παραϊατρικό και διοικητικό προσωπικό για τον ευρύτερο χώρο της Υγείας .
Δημόσιο Σύστημα Υγείας με καθολικότητα, ισότητα, αποτελεσματικότητα
Αυτό που θα επιδιώξουμε με κάθε τρόπο στο επόμενο διάστημα είναι : 1. H λειτουργική σταθεροποίηση του Συστήματος Υγείας και η ανάσχεση της αποδιοργάνωσης των δημόσιων δομών , με άμεση αύξηση του ορίου δαπανών κατά 150 εκ. ευρώ και επιτάχυνση των διαδικασιών για μια πρώτη αισθητή «ένεση» ανθρώπινου δυναμικού στο γερασμένο και κουρασμένο σύστημα Υγείας. 2. Η «ηθικοποίηση» του Συστήματος και η ανθρωποκεντρική του στόχευση , με ασφαλιστικές δικλείδες ποιότητας και αξιόπιστους ελεγκτικούς μηχανισμούς 3. Η αναδιοργάνωση του ΕΣΥ στην κατεύθυνση ενός ολοκληρωμένου δημόσιου συστήματος υγείας που θα λειτουργεί με βάση τις αρχές της καθολικότητας στην πρόσβαση , της ισότητας στη φροντίδα και της αποτελεσματικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με τον υπουργό, έχει εκπονήσει, πέραν της σταδιακής ενίσχυσης των νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας με προσωπικό και πόρους , ένα συνεκτικό πρόγραμμα διαρθρωτικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων στο Σύστημα Υγείας, με την τεχνική υποστήριξη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ( ΠΟΥ) . Το πρόγραμμα αυτό που αποτελείται από 100 σημεία κινείται σε τρείς άξονες:
[α] Διασφάλιση καθολικής πρόσβασης σε ποιοτική φροντίδα υγείας
• Εξάλειψη ή περιορισμός των εμποδίων πρόσβασης . Στο αμέσως επόμενο διάστημα υλοποιείται η δέσμευση για την υγειονομική κάλυψη των ανασφάλιστων , με ειδικό βιβλιάριο και κάρτα υγείας που θα διασφαλίζει αξιόπιστη ιατρική παρακολούθηση, εργαστηριακές εξετάσεις, φαρμακευτική αγωγή, νοσηλεία και υγειονομικές παροχές . Προστασία του πληθυσμού από τις οικονομικές συνέπειες της πλημμελούς υγειονομικής φροντίδας και της κακής κατάστασης της υγείας . Μείωση των άμεσων και απευθείας ιδιωτικών πληρωμών κατά την πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας . Εξασφάλιση των απαραίτητων ισοδύναμων μέτρων για το 5ευρω , που αποτελεί ένα απαράδεκτο «εισιτήριο πρόσβασης» στο ΕΣΥ .
• Ανάπτυξη ενός Εθνικού Δικτύου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ( ΠΦΥ) σε όλη τη χώρα που θα βασίζεται στις αποκεντρωμένες μονάδες υγείας γειτονιάς, στα Κέντρα Υγείας αστικού και αγροτικού τύπου , στον οικογενειακό γιατρό με συγκεκριμένο πληθυσμό ευθύνης και στην διεπιστημονική ομάδα υγείας . Η ΠΦΥ είναι το μεγάλο έλλειμμα του ΕΣΥ και το κενό της δεν υπηρετεί ούτε την Υγεία ούτε την Οικονομία.
Σε 1η φάση το δίκτυο της ΠΦΥ θα αναπτυχθεί σταδιακά σε 3-4 αστικές περιοχές της χώρας , σε συνεργασία με τις κοινωνικές δομές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ( Δημοτικά Ιατρεία, Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΑΠΗ, ΚΗΦΗ ) και με τη συνδρομή των ευρωπαϊκών διαρθρωτικών ταμείων .
• Αναδιοργάνωση των δημόσιων νοσοκομείων με :
1. Δημιουργία αυτόνομων Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών ( ΤΕΠ) - θέσπιση της εξειδίκευσης στην Επείγουσα Ιατρική- διασύνδεση ΤΕΠ-ΕΚΑΒ.
2. Αναβάθμιση του πληροφοριακού συστήματος των ραντεβού και της λειτουργίας των Τακτικών Εξωτερικών Ιατρείων , διαφανής λίστα χειρουργείου και διαχείρισης των κλινών ΜΕΘ με στόχο την ισότιμη , έγκαιρη και χωρίς συναλλαγές εξυπηρέτηση των ασθενών
3. Διασφάλιση της λειτουργίας όλων των τμημάτων και κλινικών του ΕΣΥ και ειδικά των ΜΕΘ που χρειάζονται άμεση ενίσχυση για την ανάπτυξη κενών κλινών , αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα γρήγορης στελέχωσής τους με γιατρούς και νοσηλευτές.
4. Αναμόρφωση του συστήματος προμηθειών και της εφοδιαστικής αλυσίδας των νοσοκομείων
5. Γραφεία δικαιωμάτων των ασθενών στα νοσοκομεία ικανά να παίζουν το ρόλο του «Συνήγορου του Ασθενή»
6. Προώθηση μορφών κοινωνικής οικονομίας στον τομέα των υποστηρικτικών υπηρεσιών των νοσοκομείων
7. Αυστηροποίηση και εκσυγχρονισμός του Πειθαρχικού Συστήματος για την αντιμετώπιση των φαινομένων ανομίας, διαπλοκής και διαφθοράς στην Υγεία και την εδραίωση ενός άλλου εργασιακού και κοινωνικού ήθους στο ΕΣΥ .
• Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης στην κατεύθυνση του μετασχηματισμού του ασύλου και της ανάπτυξης τομεοποιημένων, πρωτοβάθμιων και κοινοτικών υπηρεσιών ψυχικής υγείας , με σεβασμό των δικαιωμάτων των ψυχικά ασθενών. Αναθεώρηση του νόμου για την ακούσια νοσηλεία για τη βελτίωση των συνθηκών νοσηλείας με έμφαση στην προστασία των δικαιωμάτων των ασθενών & αναθεώρηση του νομικού πλαισίου που διέπει τη νοσηλεία ασθενών του «άρθρου 69» . Ενίσχυση των Κοινωνικών Συνεταιρισμών ( ΚΟΙΣΠΕ) που απαντούν και στη θεραπευτική-αποκαταστασιακή ανάγκη των ασθενών και στην οικονομική-αναπτυξιακή.
• Στον τομέα των εξαρτήσεων, δίνουμε έμφαση σε όλο το φάσμα της αντιμετώπισης τους , στην πρόληψη, τη θεραπεία και την κοινωνική επανένταξη, καθώς και στη μείωση της βλάβης και την προστασία της δημόσιας υγείας.
Εξαλείφουμε τη λίστα αναμονής για ένταξη στα προγράμματα υποκατάστασης μέσω της δημιουργίας Μονάδων Άμεσης Πρόσβασης του ΟΚΑΝΑ, που θα μπορούν να υποδεχτούν και να υποστηρίζουν όλους τους χρήστες ουσιών σε πρώτο επίπεδο.
[β] Διαφανής διακυβέρνηση του Συστήματος Υγείας μέσω σύγχρονης και αποτελεσματικής δημόσιας διοίκησης
• Διασφάλιση της δημοκρατικής λειτουργίας, της διαφάνειας και της δημόσιας λογοδοσίας των Διοικήσεων των νοσοκομείων , με θεσμούς συμμετοχής και ελέγχου από τους ασθενείς και τις τοπικές κοινωνίες. Άμεση αξιολόγηση των σημερινών Διοικητών και αντικατάσταση όσων κριθούν ανεπαρκείς .
• Επένδυση στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση του Συστήματος Υγείας, ενιαιοποίηση και διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων με έμφαση στον ηλεκτρονικό φάκελο του ασθενούς και την κάρτα υγείας.
• Ολοκλήρωση του Υγειονομικού Χάρτη για το δημοκρατικό προγραμματισμό των υπηρεσιών υγείας και τη δίκαιη , δηλαδή με βάση τις πραγματικές ανάγκες, κατανομή των ανθρώπινων και υλικών πόρων.
• Προώθηση και διαχείριση της καινοτομίας , των ευφυών συστημάτων και των στρατηγικών πληροφοριών στην υγεία.
• Δημιουργία αυτόνομου Κέντρου Γνώσης και Αξιολόγησης Τεχνολογίας Υγείας (ΗΤΑ) για το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την αξιολόγηση των φαρμάκων , των υλικών και του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού.
• Αναδιαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της ιατρικής εκπαίδευσης , των ιατρικών ειδικοτήτων και των λοιπών υγειονομικών επαγγελμάτων , με επαναπροσδιορισμό του ρόλου του ΚΕΣΥ.
• Νέος Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας με αναδιάταξη διευθύνσεων και τμημάτων στη βάση των στρατηγικών στόχων της πολιτικής υγείας- αξιολόγηση και αναδιοργάνωση όλων των εποπτευόμενων φορέων.
[γ] Βιώσιμη χρηματοδότηση του Συστήματος Υγείας
• Αναχρηματοδότηση της δημόσιας περίθαλψης και σταδιακή σύγκλιση των δημόσιων δαπανών υγείας (ως ποσοστό του ΑΕΠ) με το μέσο όρο της ΕΕ .
• Επανεπένδυση στην ΠΦΥ , την πρόληψη και την αγωγή υγείας, που μακροπρόθεσμα μειώνουν το κόστος περίθαλψης .
• Συγκρότηση της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης του ΕΟΠΥΥ , ενίσχυση του ρόλου και των αρμοδιοτήτων της για τη βελτίωση των οικονομικών όρων συνεργασίας με τους παρόχους , τη φαρμακευτική βιομηχανία και άλλους προμηθευτές υπηρεσιών.
• Ανασυγκρότηση του ΕΟΠΥΥ , αναθεώρηση των συμβάσεων με τους ιδιώτες παρόχους σε όλα τα επίπεδα, ώστε να αντιμετωπιστεί καίρια το ζήτημα της προκλητής ζήτησης και της κατασπατάλησης δημόσιων πόρων, καθώς και άνοιγμα των συμβάσεων του ΕΟΠΥΥ στους νέους γιατρούς συμβάλλοντας στην καταπολέμηση της ανεργίας και της φυγής επιστημόνων στο εξωτερικό. Άμεση αναθεώρηση του κανονισμού παροχών του ΕΟΠΥΥ και του συστήματος των Κλειστών Ενοποιημένων Νοσηλίων (ΚΕΝ-DRG's) με στόχο την ορθολογική αξιοποίηση πόρων και την βέλτιστη κάλυψη των ολοένα αυξανόμενων υγειονομικών αναγκών του πληθυσμού.
• Καθορισμός κλειστού προϋπολογισμού για τα πολύ ακριβά καινοτόμα φάρμακα ( ΦΥΚ) και διαπραγμάτευση τιμών με βάση το αποδεδειγμένο θεραπευτικό όφελος.
• Ανατιμολόγηση εργαστηριακών εξετάσεων σε συνδυασμό με κλιμακωτές εκπτώσεις ( rebate) με βάση τον όγκο, καθώς και με κατευθυντήριες διαγνωστικές οδηγίες και real time έλεγχο των παραπεμπτικών .
• Ενσωμάτωση διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της προκλητής ζήτησης, της σπατάλης και της διαφθοράς.
• Προωθούμε τη βέλτιστη αξιοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τις ανάγκες του Συστήματος Υγείας.
Ενόψει της νέας χρηματοδοτικής περιόδου (ΣΕΣ 2014-2020) καταρτίζεται το στρατηγικό και επιχειρησιακό πλάνο του Υπουργείου Υγείας με βασικό πυλώνα την βελτίωση της υγείας του πληθυσμού και την μείωση των ανισοτήτων στον τομέα της υγείας, αλλά και την ύπαρξη ενός βιώσιμου συστήματος υγείας για το σύνολο των πολιτών της χώρας.
• Πολιτική Φαρμάκου που στοχεύει στην ισότιμη και καθολική πρόσβαση σε αποτελεσματικά, ποιοτικά και ασφαλή φάρμακα .
Αύξηση της διείσδυσης των γενοσήμων και ταυτόχρονη χρήση νέων εργαλείων ελέγχου της συνταγογράφησης και του κόστους . Στην κατεύθυνση αυτή θα αξιοποιηθούν η Επιτροπή Διαπραγμάτευση του ΕΟΠΥΥ που πρέπει γρήγορα να συγκροτηθεί , καθώς και η Επιτροπή Ελέγχου της Φαρμακευτικής Δαπάνης υπό τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου , που έχει προχωρήσει ήδη στην ενσωμάτωση περισσότερων θεραπευτικών πρωτοκόλλων.
Θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση σε δράσεις και πολιτικές που θα προάγουν την παραγωγική προοπτική και την ανάπτυξη στον κλάδο του φαρμάκου , την βασική και την κλινική έρευνα, και τις αντίστοιχες επενδύσεις. Αποτελεσματικός έλεγχος στην έγκριση και διακίνηση των φαρμακευτικών προϊόντων (ενίσχυση του ΕΟΦ και του ΙΦΕΤ με εξειδικευμένο προσωπικό, διασφάλιση της δυνατότητας να γίνει η Ελλάδα χώρα αναφοράς για την έγκριση νέων φαρμάκων σε όλη την ΕΕ ) .
Διάφανη και ξεκάθαρη τιμολογιακή πολιτική , δίκαιο σύστημα εκπτώσεων ( rebates) , μητρώα ασθενειών( registries) με τελικό στόχο τον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης και την προστασία της δημόσιας υγείας. Αποτελεσματική πολιτική αποζημίωσης των συνταγογραφούμενων φαρμάκων από τα ασφαλιστικά ταμεία, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η πρόσβαση όλων των πολιτών στην απαραίτητη για αυτούς φαρμακευτική περίθαλψη, αλλά και να αξιοποιούνται με ορθολογικό τρόπο τα χρήματα του δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων . Μείωση του ποσοστού συμμετοχής των ασθενών στο κόστος των φαρμάκων με κοινωνικά και νοσολογικά κριτήρια. Διασφάλιση της ασφαλούς και επαρκούς διάθεσης φαρμάκων σε όλη τη χώρα μέσα από το δίκτυο των ιδιωτικών φαρμακείων .
Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η φαρμακευτική πολιτική των τελευταίων χρόνων παρότι μείωσε και σωστά την υπέρογκη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη , την ίδια στιγμή αύξησε υπέρμετρα την οικονομική επιβάρυνση των πολιτών και το πιο σημαντικό, δεν επηρέασε καθόλου τον όγκο των συνταγών. Είναι σίγουρο ότι η επικέντρωση στη μείωση της τιμής/φαρμακευτικό σκεύασμα είναι αδιέξοδη. Το πρόβλημα είναι πολυσύνθετο και η λύση του οφείλει να περιλαμβάνει ενισχυμένους ελέγχους σε εγκριτικές και μετεγκριτικές διαδικασίες , έλεγχο συνταγογράφησης , συστηματικές διαπραγματεύσεις για την αποζημίωση , κίνητρα διείσδυσης γενοσήμων στην αγορά , δίκαια rebates κλπ.
Διαβάστε ακόμη: