Ζώνη Ασφαλείας: Ενημερωτική εκστρατεία από το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς»
Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» στο πλαίσιο προβολής κοινωνικών μηνυμάτων και ενημέρωσης του κοινού για την οδική ασφάλεια, δημιούργησε μία νέα καμπάνια ευαισθητοποίησης σχετικά με την αναγκαιότητα της χρήσης της ζώνης ασφαλείας, τόσο στα μπροστινά όσο και στα πίσω καθίσματα των οχημάτων.
Η ολιστική αυτή προσέγγιση μίας από τις βασικές αιτίες πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων, στην Ελλάδα και παγκοσμίως, είναι αναγκαία για να υπάρξει ουσιαστική ενημέρωση για όλους τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τη μη χρήση ζώνης, για όλους τους επιβάτες του οχήματος.
Εν όψει των αυξημένων οδικών μετακινήσεων λόγω της επικείμενης εορταστικής περιόδου, Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, η χρήση της ζώνης αποτελεί θέμα υψίστης σημασίας για τους οδηγούς αλλά και τους συνεπιβάτες.
Η καμπάνια επικεντρώνεται σε οπτικό υλικό με τη δημιουργία δύο τηλεοπτικών σποτ (ένα για τη χρήση ζώνης ασφαλείας γενικά και ένα που στοχεύει στη χρήση ζώνης στα πίσω καθίσματα), καθώς και ενός ραδιοφωνικού σποτ με ανάλογο υλικό, ώστε να ενημερώσει για τους σοβαρούς κινδύνους που απορρέουν από τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας.
Το υλικό για το βίντεο σχετικά με τη ζώνη ασφαλείας στα μπροστινά καθίσματα έχει δημιουργηθεί με χρήση προηγμένων τεχνολογιών και την υποστήριξη ερευνητικού προγράμματος, έτσι ώστε να είναι εύληπτο από το κοινό αλλά και να προσφέρει ευρεία ενημέρωση για ορθή κυκλοφοριακή αγωγή όσον αφορά στην προστασία της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας των χρηστών του οδικού δικτύου της χώρας.
Το βίντεο σχετικά με τη ζώνη ασφαλείας στα πίσω καθίσματα εστιάζει στη ζωτική σημασία του να φορά ο επιβάτης ζώνη ασφαλείας και στα πίσω καθίσματα, καθώς με αυτόν τον τρόπο σώζει και την ίδια του τη ζωή αλλά συγχρόνως προστατεύει και εκείνον που κάθεται μπροστά του.
Το μήνυμα αυτής της εκστρατείας, «Πάντα ζώνη ασφαλείας. Και στο πίσω κάθισμα. Προστάτεψε κι αυτόν που κάθεται μπροστά σου», είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς στη χώρα μας παρατηρείται ότι ακόμα το μεγαλύτερο ποσοστό των επιβατών στα πίσω καθίσματα δεν χρησιμοποιούν ζώνη ασφαλείας, καθώς αγνοούν τους κινδύνους που υποβόσκουν από αυτήν τη λανθασμένη συμπεριφορά.
Με απόφαση του ΕΣΡ, που έχει την αρμοδιότητα σχετικά με τη δωρεάν μετάδοση κοινωνικών μηνυμάτων, ενεκρίθη η προβολή της εν λόγω καμπάνιας κι έτσι το διάστημα από 10-12-2018 έως 10-1-2019 θα μεταδίδονται τα 2 τηλεοπτικά σποτ και το 1 ραδιοφωνικό.
Λίγα λόγια για την εφεύρεση που… σώζει ζωές
H ζώνη ασφαλείας είναι μια διάταξη ασφαλείας στα οχήματα, που έχει σχεδιαστεί για να ασφαλίζει τον επιβάτη από απότομες και βίαιες κινήσεις που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια σύγκρουσης ή αιφνίδιας διακοπής της πορείας.
Η ιστορία της εφεύρεσης της ζώνης ασφάλειας ξεκινάει από τον 19ο αιώνα, αρχικά ως προϊόν ασφαλείας για όσους επιχειρούσαν έργο σε απόσταση από το έδαφος. Αργότερα, με τη σταδιακή εξέλιξη της αυτοκινητοβιομηχανίας και με την συνεισφορά διακεκριμένων ιατρών που παρατηρούσαν τους βαριά τραυματίες που έφθαναν στο νοσοκομείο, ότι οι περισσότεροι είχαν κτυπήματα στο κεφάλι ή τον θώρακα, συνέβαλαν δραστικά στο να βελτιωθεί το εσωτερικό των αυτοκινήτων, με περισσότερα σημεία απορρόφησης ενέργειας (χρήση μαλακών υλικών) αλλά και να τελειοποιηθούν τα συστήματα συγκράτησης και απόσβεσης ενέργειας των επιβαινόντων σε οχήματα, σχεδόν έναν αιώνα αργότερα, μέσα 20ού αιώνα, όπου εμφανίστηκαν οι πρώτοι αερόσακοι ασφαλείας, ως βοηθητικά συστήματα συγκράτησης (Supplementary Restraint Systems - SRS)
Η ζώνη ασφαλείας τριών σημείων αναπτύχθηκε με τη σύγχρονη μορφή της από τον Σουηδό εφευρέτη Nils Bohlin για την αυτοκινητοβιομηχανία Volvo, που την παρουσίασε το 1959 ως βασικό εξοπλισμό.
Η βασική της λειτουργία είναι να μειώσει την πιθανότητα θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού σε σύγκρουση, λόγω της αδράνειας των σωμάτων, καθώς όταν το όχημα κινείται, ο οδηγός και οι επιβάτες ταξιδεύουν με την ίδια ταχύτητα με το αυτοκίνητο. Έτσι, εάν ο οδηγός κάνει το αυτοκίνητο να σταματήσει ξαφνικά ή εάν μια κρούση κάνει το όχημα να σταματήσει, ο οδηγός και οι επιβάτες συνεχίζουν με την ίδια ταχύτητα που το αυτοκίνητο έφτασε πριν σταματήσει. Αυτό γίνεται εφικτό με την εφαρμογή μιας αντισταθμιστικής δύναμης από τη ζώνη, αντίθετης από αυτής που προέρχεται από την κρούση και τελικά επέρχεται η συγκράτηση, έτσι ώστε να μειωθεί η δύναμη των δευτερευουσών κρούσεων που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης στο εσωτερικό του οχήματος (ταμπλό, τιμόνι, εσωτερικό αυτοκινήτου).
Εν κατακλείδι, σώφρον είναι να γνωρίζουμε –και να υπενθυμίζουμε συνεχώς στον εαυτό μας- ότι οι ζώνες ασφαλείας παρέχουν την απαραίτητη προστασία στις συγκρούσεις αυτοκινήτων, ενώ αποτελούν μια πολύ σπάνια αιτία τραυματισμού και γι’ αυτό η χρήση τους είναι απαραίτητη και εκ των ων ουκ άνευ!