Πρωτοβουλία για την Υγεία: Στήριξη της εγχώριας παραγωγής, συμμαχίες, ενίσχυση του ΕΟΠΥΥ
Και ενώ οι επιχειρήσεις και η αγορά προσπαθούν να «χωνέψουν» τα νέα μέτρα για το φάρμακο και την υγεία που νομοθετήθηκαν την περασμένη Πέμπτη με το Πολυνομοσχέδιο, όλοι αναμένουν τώρα την εφαρμογή τους, αλλά και την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων.
Της Νατάσσας Ν. Σπαγαδώρου
Πολλά θα κριθούν από τις υπουργικές αποφάσεις και φυσικά πολλά θα κριθούν από την εφαρμογή των μέτρων και των μεταρρυθμίσεων, τονίζουν εκπρόσωποι της φαρμακευτικής αγοράς. Διότι άλλο να νομοθετηθείς και άλλο να εφαρμόζεις μέτρα στην Ελλάδα.
Το μεγάλο «αγκάθι» παραμένει το ζήτημα με τα καινοτόμα φάρμακα, για τα οποία ο ΣΦΕΕ την Παρασκευή έκρουσε για πολλοστή φορά το καμπανάκι του κινδύνου, με ό,τι συνεπάγεται η καθυστέρηση νέων δραστικών για τους ασθενείς (και δη τους χρονίως πάσχοντες), για την οικονομία και την επόμενη ημέρα της επιχειρηματικότητας και της αγοράς εργασίας στην Ελλάδα.
Πριν μερικές εβδομάδες, η «Πρωτοβουλία στην Υγεία» - μία ευρεία προοδευτική άποψη στην οποία συμμετέχουν καθηγητές Οικονομικών της Υγείας, στελέχη Οργανισμών Υγείας κλπ- οργάνωσε εκδήλωση με θέμα το φάρμακο και την επόμενη ημέρα για την φαρμακευτική πολιτική και είναι ενδιαφέρον να πούμε ότι πολλές από τις προτάσεις της περιλαμβάνονται ήδη στα νέα μέτρα του Πολυνομοσχεδίου.
Μεταξύ των προτάσεων που προτείνει η Πρωτοβουλία στην Υγεία είναι η δημιουργία εθνικής στρατηγικής και μέτρα ενίσχυσης επενδύσεων της παραγωγής επί ελληνικού εδάφους, η αναζήτηση κινήτρων για την προώθηση της διατήρησης της εγχώριας παραγωγής, ο ηγετικός ρόλος του μεγαλύτερου ασφαλιστικού Οργανισμού της χώρας, του ΕΟΠΥΥ κ.λπ.
Ας δούμε αναλυτικά τα σημεία, όπως παρουσιάστηκαν από την κυρία Ζωή Δέδε, πρώην πρόεδρο της Επιτροπής Τιμών Φαρμάκων στο υπουργείο Υγείας:
Προτάσεις
Οι προτάσεις της Πρωτοβουλίας –η οποία υποστηρίζει και ενθαρρύνει με τις εκδηλώσεις της τον δημόσιο διάλογο με ψυχραιμία, σοβαρότητα, τεκμηρίωση και επιδιώκει την ίδια αντιμετώπιση τόσο από την πλευρά του πολιτικού συστήματος όσο και των εμπλεκόμενων φορέων– στηρίζονται σε δύο βασικές κατευθύνσεις:
1) Εθνική στρατηγική, πολιτικές και μέτρα ενίσχυσης επενδύσεων της παραγωγής επί ελληνικού εδάφους.
2) Θέσπιση σταθερών και μόνιμων κανόνων τόσο προς την προσφορά όσο και προς τη ζήτηση, ώστε να παράγουν αποτελέσματα ελέγξιμα και μετρήσιμα.
Ειδικότερα:
1. Εφαρμογή στρατηγικών ενίσχυσης των επενδύσεων της εγχώριας παραγωγής.
Θα πρέπει να αναζητηθούν συγκεκριμένα κίνητρα για την προώθηση της διατήρηση της εγχώριας παραγωγής (φορολογικό καθεστώς υψηλής τεχνολογίας, ειδικό καθεστώς προστιθέμενης αξίας, ασφαλιστικό καθεστώς εξειδικευμένης απασχόλησης, κ.λπ.).
Όπως όλα τα δημόσια ασφαλιστικά συστήματα έχουν θεσπίσει προνομιακό καθεστώς κατανάλωσης προϊόντων εγχώριας προστιθέμενης αξίας, χωρίς να θίγεται κατά τα άλλα ο ανταγωνισμός, έτσι και ο ΕΟΠΥΥ θα πρέπει να αναζητήσει πρακτικές που να διασφαλίζουν την εγχώρια προστιθέμενη αξία. Θα ήταν σκόπιμο ο ΕΟΠΥΥ να αποζημιώνει μονάδα ημερήσιας δόσης και όχι ασφαλιστική τιμή συσκευασίας, έτσι ώστε να αποφεύγονται οι έντεχνες προωθήσεις ειδικών συσκευασιών.
2. Θέσπιση σταθερών και μόνιμων κανόνων τόσο προς την προσφορά όσο και προς τη ζήτηση, ώστε να παράγουν αποτελέσματα ελέγξιμα και μετρήσιμα.
Ενίσχυση του ρόλου των θεσμικών παικτών (ΕΟΠΥΥ, ΕΟΦ, ΗΔΙΚΑ, ΠΙΣ, ΠΦΣ) και αποκατάσταση βαθμού αυτονομίας από το Υπουργείο Υγείας.
α) Ηγετικός ρόλος ΕΟΠΥΥ.
- Αποδέσμευση από την οικονομική λογική της θετικής λίστας. Η τιμή αναφοράς θα πρέπει να είναι αφετηρία διαπραγμάτευσης και όχι δέσμευση τιμής αποζημίωσης. Προϋπολογισμός ανά θεραπευτική κατηγορία, τουλάχιστον στις 5 μεγάλες θεραπευτικές κατηγορίες. Πρόταση του Προέδρου ΕΟΠΥΥ από τον Αύγουστο του 2015 ακόμη περιμένει έγκριση από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου. Ο ΕΟΠΥΥ θα πρέπει να θεσπίσει συγκεκριμένες συνταγογραφικές οδηγίες για την αντιμετώπιση του φαινομένου της υποκατάστασης.
- Επανεξέταση του καθεστώτος των ΦΥΚ.
Αναθεώρηση του τρόπου υπολογισμού του clawback (όπως είχε αρχικά νομοθετηθεί άρθρο 11. N.4052) έτσι ώστε να αφορά μόνο εκείνα τα φάρμακα που επιβαρύνουν επιπρόσθετα τη δαπάνη σε σχέση με προηγούμενη χρήση και όχι γενικώς ως ποσοστό επί της υπέρβασης της κατανάλωσης κάθε εταιρείας. Clawback βάλαμε και στους ορούς.
β) Συνεργασίες
Κοινές επιτροπές επιστημονικού και τεχνοκρατικού περιεχομένου ΕΟΠΠΥ, ΕΟΦ, ΗΔΙΚΑ, ΕΟΦ, στη διάθεση του ΕΟΠΥΥ τα στοιχεία μητρώου φαρμάκων και κάθε επιστημονική υποστήριξη. Είναι ανάγκη η ΗΔΙΚΑ να συνεργαστεί με τον ΕΟΠΥΥ για επιδημιολογικά στοιχεία και registries.
Συνεργασία ΕΟΠΥΥ και ΠΙΣ στη θέσπιση κανόνων συμμόρφωσης του ιατρικού σώματος σε πρωτόκολλα και συνταγογραφικές οδηγίες. Συστηματικός έλεγχος από τον ΕΟΠΥΥ και eσωτερικός έλεγχος εφαρμογής από ΠΙΣ. Αντίστοιχη συνεργασία με ΠΦΣ.
ΗΤΑ (Health Technology Assessment)
Οι ΗΤΑ δεν ασχολούνται μόνο με νόρμες ορθής επιλογής φαρμάκων (αυτές μπορούμε να τις έχουμε από αντίστοιχους Ευρωπαϊκούς Οργανισμούς). Η εφαρμογή απαιτεί μηχανισμούς και συστήματα ελέγχου με βάση κλινικά outcomes, που η χώρα μας δεν έχει τη δυνατότητα να υποστηρίξει. Ας περιοριστούμε στην έτοιμη «προμήθεια» αξιολόγησης.