Τρώμε περισσότερο όταν πιστεύουμε ότι τρώμε υγιεινά
Οι άνθρωποι έχουν την τάση να καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες φαγητού, όταν πιστεύουν ότι αυτό που καταναλώνουν συγκαταλέγεται στις υγιεινές τροφές.
Το συμπέρασμα προέκυψε από μελέτη τριών φάσεων. Στην πρώτη φάση οι ερευνητές ζήτησαν από 50 φοιτητές να κοιτάξουν εικόνες υγιεινών και ανθυγιεινών τροφών και λέξεις που σχετίζονταν είτε με τον «κορεσμό», είτε με τον «μη κορεσμό». Παρατήρησαν ότι τα άτομα συσχέτιζαν τα ανθυγιεινά φαγητά με την σκέψη της πληρότητας.
Στη δεύτερη φάση, οι επιστήμονες μέτρησαν τα επίπεδα πείνας 40 αποφοίτων μετά από την κατανάλωση ενός μπισκότου που είχε χαρακτηριστεί, είτε υγιεινό, είτε ανθυγιεινό. Αν και τα μπισκότα ήταν ίδια, οι φοιτητές που τους είχαν πει ότι το μπισκότο ήταν υγιεινό κατέληξαν να αισθάνονται πιο πεινασμένοι 45 λεπτά αργότερα, συγκριτικά με εκείνους που τους είχαν πει ότι έτρωγαν ένα ανθυγιεινό μπισκότο.
Στην τελική φάση, σε 70 φοιτητές παρουσιάστηκε ποπ-κορν που είχε χαρακτηριστεί, «υγιεινό», «ανθυγιεινό» ή «θρεπτικό». Στη συνέχεια οι φοιτητές έλαβαν εντολή να παραγγείλουν όσο ποπ-κορν πίστευαν ότι θα χρειάζονταν ώστε να μην πεινάνε μέχρι το επόμενο γεύμα τους, δηλαδή από ένα έως 10 κύπελλα.
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι οι φοιτητές παρήγγειλαν και έφαγαν περισσότερο όταν τους είπαν ότι το ποπ-κορν ήταν υγιεινό, συγκριτικά με όταν τους είπαν ότι ήταν ανθυγιεινό. Σε όσους είχαν παρουσιάσει το ποπ-κορν ως θρεπτικό, έφαγαν λιγότερο από τους πρώτους, αλλά περισσότερο από τους δεύτερους.
«Η επίδραση της λέξης "υγιεινό" στην κατανάλωση τροφής ήταν ισχυρή ακόμα και μεταξύ των ατόμων που διαφωνούσαν σε σχετικό ερωτηματολόγιο με την δοξασία ότι τα υγιεινά τρόφιμα είναι λιγότερο χορταστικά. Αυτό δείχνει ότι οι αντιδράσεις των ανθρώπων στις λέξεις είναι ριζωμένες στο υποσυνείδητό τους και αντιδρούν αυτόματα» εξηγεί ο συγγραφέας της μελέτης Τζέικομπ Σούχερ, διδακτορικός φοιτητής στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων «McCombs» του Πανεπιστημίου του Τέξας.
Σημειώνει επίσης ότι η λέξη «υγιεινό» έχει σχετιστεί με το «μη χορταστικό» και αυτό επηρεάζει τη διατροφική τους συμπεριφορά.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο Journal of the Association for Consumer Research.
Διαβάστε επίσης: